۱۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۴۸

تعویق در توافق ژنو/ کارشکنی های فرانسه آغاز شد

تعویق در توافق ژنو/ کارشکنی های فرانسه آغاز شد

دیپلماتهای آمریکایی از بروز وقفه در مذاکرات ژنو و احتمال پیگیری آن در روزهای آتی سخن می گویند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اظهارات "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه صبح امروز شنبه و پیش از آغاز روز سوم مذاکرات کشورهای 1+5 با ایران گفت : در شرایط فعلی نمی توان اطمینان داد که با ایران به توافق می رسیم. 

جروزالیم پست در این رابطه می نویسد : فابیوس صبح امروز شنبه اعلام کرده که در توافق با ایران باید امنیت اسرائیل و نگرانی های کشورهای منطقه خاورمیانه در نظر گرفته شود.

این سخنان فابیوس در حالی ایراد می شود که صبح امروز رویترز در گزارشی به تشریح مخالفان توافق احتمالی ایران و کشورهای 1+5 پرداخته و به غیر از رژیم صهیونیستی، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و همچنین شورشیان حاضر در سوریه را از مخالفان اصلی این توافق خوانده بود.

فابیوس همچنین اعلام کرد که فرانسه خواستار تعطیلی راکتور اراک بوده و همچنین نگرانی هایی درباره میزان اورانیوم غنی شده تا سقف 20 درصد ایران دارد.

همین امر سبب شده تا "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در اظهار نظری کوتاه، فرانسه را متهم کند که سختگیری های این کشور در مورد پرونده هسته ای ایران بیش از آمریکاست.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت : این روشن است که ما برای توافق به اینجا آمده ایم. اما توافق باید جدی و معتبر تلقی شود. متن ابتدای این توافق پیشرفت هایی داشته اما این پیشرفت برای توافق نهایی کافی نیست.

فابیوس همچنین افزود : هر چند مذاکرات پیشرفت داشته اما هیچ اطمینانی مبنی بر اینکه گفتگوهای امروز منجر به توافق شود وجود ندارد.

به گفته وزیر امور خارجه فرانسه، دلیل اصلی اختلاف میان ایران و کشورهای 1+5، فعالیت راکتور اراک و همچنین ذخایر اورانیوم غنی شده تا سقف 20 درصد در ایران است.

به نوشته جروزالیم پست، گویا تاکید برخی از کشورهای 1+5 بر تعطیل شدن راکتور اراک سبب شده تا در مذاکرات وقفه ایجاد شود.

اما یکی از دلایل اینکه چرا فرانسه سختگیری های بیشتری از آمریکا در مورد موضوع هسته ای ایران دارد ممکن است آن باشد که رژیم صهیونیستی و اعراب حوزه خلیج فارس بعد از ناامید شدن از آمریکا در این رابطه، دست به دامن فرانسه شده اند تا شاید با دادن امتیازهایی به این کشور غربی بتوانند حل موضوع هسته ای ایران را به تعویق بیندازد و هز یک به نوعی از این تعویق سود لازم را ببرند.

کد خبر 2172290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha