تحولات آسیا/

بحران سیاسی در مالدیو/ صرف هزینه گزاف برای رفع آلودگی نیروگاه فوکوشیما

بحران سیاسی در مالدیو/ صرف هزینه گزاف برای رفع آلودگی نیروگاه فوکوشیما

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: بحران سیاسی در مالدیو، تخلیه منازل مسکونی در جنوب فیلیپین و صرف هزینه بیشتر حزب حاکم ژاپن برای رفع آلودگی نیروگاه فوکوشیما از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

مالدیو

رسانه های خبری از سرکوب تظاهرات ها در مالدیو خبر دادند که در اعتراض به اظهارات محمد وحید رئیس‌ جمهوری در حال کناره‌ گیری مالدیو برگزار شد.

پس از آنکه هیچ کدام از نامزدها موفق به کسب اکثریت آرا در دور اول انتخابات نشدند، محمد وحید اعلام کرد حتی پس از پایان دوران حکومتش در قدرت می‌ ماند.

همزمان با تنش های سیاسی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مالدیو به روز 16 نوامبر (25 آبان) موکول شده است. دادگاه عالی مالدیو اعلام کرده است که برگزاری دور دوم انتخابات یک روز پس از برگزاری دور اول باعث پایمال شدن حقوق بسیاری از مردم می شود، بنابراین 16 نوامبر بهترین زمان برای برگزاری دور دوم انتخابات است.

دادگاه عالی مالدیو پس از آن از تعویق در برگزاری دور دوم انتخابات خبر داد که قاسم ابراهیم یکی از نامزدهایی که از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار بود، در جایگاه سوم قرار گرفت و با ارسال شکایتی برای دیوان عالی خواستار تعویق در برگزاری دور دوم انتخابات شد که با موافقت دادگاه عالی روبرو شد.

با توجه به نتایج اولیه دور اول انتخابات انتظار می رود که در دور دوم "محمد نشید" رئیس جمهور سابق مالدیو و "عبدالله یمین" برای تصدی پست ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت کنند. نشید در انتخابات هفتم سپتامبر به پیروزی رسید، اما دیوان عالی نتیجه انتخابات را به دلیل تخلف باطل اعلام کرد و برگزاری مجدد انتخابات به 19 اکتبر موکول شد که دادگاهها و پلیس مانع از برگزاری آن شدند و نامزدها در نهایت در برابر فشار کشورهای خارجی از جمله آمریکا، انگلیس و کانادا تسلیم شده و موافقت خود را برای برگزاری انتخابات در روز شنبه اعلام کردند.

ژاپن

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن حزب حاکم را تحت فشار قرار داد تا بودجه بیشتری را برای رفع آلودگی نیروگاه فوکوشیما دایچی هزینه کند.

فیلیپین

رسانه دولتی فیلیپین گزارش داد که تلفات ناشی از طوفان در این کشور به بیش از هزار و 774 نفر رسید.

بر این اساس بر اثر طوفان در فیلیپین دو هزار و 487 نفر زخمی شده و 82 فرد دیگر مفقود شدند. مقامات جنوب فیلیپین نیز امروز دوشنبه دستور لغو کلاس ها را در مدارس و تخلیه منازل مسکونی با نزدیک شدن طوفان به این منطقه دادند.

"ریچارد گوردون" رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ فیلیپین در همین رابطه گفت: وضعیت بغرنجی به وجود آمده است، شاهد اجساد قربانیان در مناطق توفان زده هستیم و خسارات زیادی برجای مانده است. وی همچنین بر لزوم کمک رسانی سریع به مردم توفان زده تاکید کرد.

هند

رسانه های خبری همچنین از آتش سوزی در یک هتل در شمال ایالت جامو و کشمیر در 700 کیلومتری دهلی نو خبر دادند.

کد خبر 2174241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha