۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰

ابتکار:

رتبه 11 ایران در تولید گازهای گلخانه ای/ فرصتی برای انجام مطالعات طولانی و هزینه‌بر نداریم

رتبه 11 ایران در تولید گازهای گلخانه ای/ فرصتی برای انجام مطالعات طولانی و هزینه‌بر نداریم

سمنان - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه کاربردی کردن نتایج مطالعات و پژوهش‌ها در حوزه محیط زیست باید اولویت نخست باشد، افزود: فرصت زیادی برای انجام مطالعات طولانی، پیچیده و هزینه‌بر نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار شامگاه دوشنبه در نشستی با نمایندگان تشکل های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست استان سمنان در محل استانداری با اشاره به اينكه ایران در رتبه بندی جهانی تولید گازهای گلخانه ای رتبه 11 دنیا را داراست، اضافه كرد: مسئله ریزگردها که منشأ اصلی آن عراق است و تالابهای خشک شده وجود دارد که می تواند منبع مهمی برای ریزگردها باشد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن فعالیتهایی مثل معدن که در کنار فعالیت اقتصادی، تعهد اجتماعی در آن نادیده گرفته می شود نیز منبع مهمی برای ایجاد ریزگردها است.

ابتکار با بیان اینکه دو محور، علت اصلی افت محیط زیست در ایران بوده است، گفت: یکی از این دو محور الگوی نادرست در مصرف آب و دیگری مدیریت نادرست انرژی است.

راه اندازي صندوق ملی توسعه محیط زیست ظرف دو هفته آینده

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور همچنين از راه اندازي صندوق ملی توسعه محیط زیست ظرف دو هفته آینده خبر داد.

ابتکار با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد سرمایه های اجتماعی عظیمی هستند، افزود: باید از ظرفیت ها، انرژی مثبت و توان این سازمان ها برای بهبود شرایط زیست محیطی استفاده کرد.

وی با اشاره به حمایت دولت از نهادهای مدنی گفت: مشارکت مردم در امور و سیاست های دولت که مستقیما در سرنوشت مردم و زندگی آنها تاثیر دارد امری ضروری است.

تشکیل شورای پژوهشی محیط زیست در کشور

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: صدای مردم و دیدگاه و نقد آنها مورد توجه و استقبال است و باید بتوانیم نقد را بشنویم و مشکلات را برطرف سازیم.

وی افزود: در صورتی که از این دیدگاه ها استفاده نکنیم مشکلات روز به روز بزرگ شده و تبدیل به گره هایی غیرقابل رفع می شود.

ابتکار تأکید کرد: دستورالعملی مرکزی برای تشکیل شورای پژوهشی در کشور ارسال خواهد شد و سعی می‌شود تا بتوانیم از توانمند‌ی‌های همه محققان و استادان دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

فرصت زیادی برای انجام مطالعات طولانی، پیچیده و هزینه‌بر نداریم

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه کاربردی کردن نتایج مطالعات و پژوهش‌ها در حوزه محیط زیست باید اولویت نخست باشد، افزود: فرصت زیادی برای انجام مطالعات طولانی، پیچیده و هزینه‌بر نداریم.

وی گفت: همه اقدامات در حوزه محیط زیست باید پایه علمی داشته باشد و به صورت کارشناسی انجام شود.

ابتکار بر لزوم توجه به استانداردهای زیست محیطی در کشور تأکید کرد و گفت: بخش اقتصاد و توسعه و نیز زیربخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و شهرک‌ها و نواحی صنعتی همه سرمایه‌های اقتصادی کشور هستند اما همخوانی و همگامی آنها با محیط زیست الزامی است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اذعان داشت: خلأها و کاستی‌هایی که در این زمینه و تعامل دو جانبه وجود دارد، باید برطرف شود.

ضرورت اجرای استانداردهای زیست محیطی و ممیزی انرژی

این مسئول تصریح کرد: صنایع و تولیدکنندگان در سال‌های اخیر دشواری‌های بسیاری را تحمل کرده‌اند و مشکلات اقتصادی امروز نیز دیگر بر کسی پوشیده نیست.

ابتکار افزود: باید با اجرای استانداردهای زیست محیطی به ویژه ممیزی انرژی،‌ نسبت به اصلاح امور اقدام کرد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به دستور رئیس جمهور به دستگاه ها برای تهیه گزارش 10 روزه گفت: برای تهیه این گزارش از محیط زیست فرمی در پایگاه اینترنتی این سازمان قرار گرفته و مردم می توانند دیدگاه ها و مشکلات زیست محیطی را مطرح کنند.

وی به پیام دولت تدبیر و امید و دیدگاه مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اشاره کرده و گفت: باید از خواست و اراده مردم برای تغییر شرایط و اصلاح و پیشبرد امور کشور استفاده کنیم.

شرایط محیط زیست ایران بسیار دشوار و بحرانی است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: استان سمنان از یک پشتوانه دانشگاهی و پژوهشی خوبی برخوردار است و می تواند یک شورای پژوهشی قوی داشته باشد.

ابتکار گفت: شرایط محیط زیست ایران بسیار دشوار و بعضی مواقع  بحرانی است و فرصت زیادی برای انجام مطالعات پیچیده و طولانی نیست و باید از توان بازوهای پژوهشی و علمی بهره کافی گرفت.

وی افزود: در بخش صنعت و معدن باید نسبت به همگامی و همخوانی آنها با محیط زیست تلاش شود تا استانداردها ارتقاء پیدا کند.

ابتکار از احياء دوباره شوراي عالي حفاظت محيط زيست خبر داد و افزود: با تشخیص دولت شورای عالی حفاظت محیط زیست که برای سالها فعالیتی نداشت دوباره احیاء شده است.

در این نشست که استاندار سمنان هم حضور داشت جمعی از مسئولان تشکل های مردم نهاد استان سمنان و استادان دانشگاه ها دیدگاه ها و نظرات خود را در خصوص مسایل زیست محیطی بیان کردند.

در این دیدار تشکلهای مردم نهاد از سراسر استان به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند و در خاتمه از سه خانواده شهید محیط زیست نيز تجلیل شدند.

کد خبر 2174464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha