۲۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۱۶

گزارش خبری/

لرستان میزبان برگزاری آیین سنتی روز تاسوعا/ شمع ها در "چهل منبر" به سوگ نشستند

لرستان میزبان برگزاری آیین سنتی روز تاسوعا/ شمع ها در "چهل منبر" به سوگ نشستند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: از صبح تاسوعای حسینی شهرهای مختلف استان لرستان به ویژه خرم آباد و بروجرد شاهد برگزاری آیین "چهل منبری" هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، از دقایق اولیه صبح تاسوعا، بانوان چهل منبری با صورتهای پوشیده شهر را با شمعهای حزن انگیز روز تاسوعا زینت می بندند تا حاجت خود را از باب الحوائج در روز شهادتش طلب کنند.

امروز خیمه ها و تکیه های دایر شده در سطح شهر و مراسم های روضه فعال در شهر و سقاخانه ها مملو از شمع های حاجت است؛ شمع هایی که هر کدام از یگانه جوانمرد روز تاسوعا طلب نیاز می کنند و عاشقانه در حزن و اندوه این روز می گریند.

صحنه آب شدن شمع ها که در کنار هر خیمه و تکیه دایر شده در سطح شهر خرم آباد، شهر را پر از بوی اشک و ماتم کرده است و چشم ها را اشکبار می کند.

شمع ها امروز پیام آور غم و اندوه اند و حامل راز و نیاز... خیابانهای شهرهای مختلف لرستان به ویژه خرم آباد و بروجرد از همان دقایق اولیه صبح امروز مملو از حاجتمندانی است که چهل شمع خود را با ذکر مصیبت "قمر بنی هاشم" روشن کردند و در فراق "باب الحوائج" اشک می ریزند.

در روز تاسوعا برخی از بانوان لرستانی در عزای سید الشهدا و به نشانه همراهی با یگانه بانوی صبر با صورت پوشیده در سطح شهر به راه می‌افتند و با زمزمه ذکر و مناجات چهل شمع را در چهل منبر عزای حسین(ع) به نیت برآورده شدن حاجت روشن می‌کنند.

در این آئین هر کس که حاجتی دارد با پای پیاده و نقاب بر رو، 40 شمع را در 40 سقاخانه یا حسینه روشن می‌کند و تا سال آینده به انتظار برآورده شدن حاجتش می‌نشیند.

این آئین که از صبح تاسوعا در سطح شهرستانهای خرم آباد و بروجرد آغاز می‌شود تا حدود اذان مغرب ادامه می‌یابد و بانوانی که در این سنت حضور می‌یابند در هر منبر به یاد اسارت زینب کبری و دیگر زنان و کودکانی که در عاشورا به اسیری رفته‌اند اشک ماتم می‌ریزند.

بانوان در ادای این سنت از ابتدای حرکت خود تا پایان روشن کردن آخرین شمع در منبر و مراسم عزاداری چهلم، روزه سکوت می‌گیرند و تنها با ذکر مصیبت کربلا و دعا و مناجات در مسیر حرکت می‌کنند.

در این سنت بومی زنان با نیت های درونی خود مهر سکوت بر لب می زنند و تنها با زمزمه و ذکر کلمه "الله" و یا فرستادن صلوات بر محمد (ص) و خاندان پاکش مسیر حرکت خود را ادامه می دهند.

شرکت‌کنندگان در این آیین در شهر خرم آباد به ویژه محله های قدیمی این شهر در طول برگزاری مراسم با حضور در چهل منبر مختلف چهل حبه قند یا نقل را در این محل‌ها به جای گذاشته و در منزل چهلم، برای ادای دین خود، قند و یا وسیله‌ای کوچک از این منزل برمی‌دارند.

همچنین برخی از بانوان لرستانی نیز در آخرین حسینه یا سقاخانه آخرین شمع خود را روشن می‌کنند و با برداشتن یک شمع از آن منبر به انتظار برآورده شدن حاجت خود تا تاسوعای آینده می‌مانند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری آیین سنتی چهل منبری اظهار داشت: اصل آیین چهل منبر خلاف شرع و عرف و قانون نیست.

حجت الاسلام عباس زاده با بیان اینکه چندین سال است که متولیان امر از جمله اداره کل اوقاف کارگروهی را برای برگزاری این مراسم تشکیل داده است، بیان داشت: در این راستا تلاش کردیم که آیین چهل منبری در یک منطقه خاص از شهر برگزار شده و ساماندهی لازم در این رابطه صورت گیرد.

آئین چهل منبری که در استان لرستان قدمت زیادی دارد از صبح امروز نیز مانند هر سال در سطح شهرستانهای مختلف این استان به ویژه شهرستانهای خرم آباد و بروجرد آغاز شده است.

کد خبر 2174933

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha