۲۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۵۴

گزارش مهر/

سوگواری شب و روز تاسوعا در محلات مختلف گناوه/ حسینیه معتمدی لبریز از عزادران

سوگواری شب و روز تاسوعا در محلات مختلف گناوه/ حسینیه معتمدی لبریز از عزادران

گناوه – خبرگزاری مهر: در شب و روز تاسوعای حسینی سراسر محلات شهر گناوه غرق در ماتم سوگواری عزاداران حسینی بود و عزادارن در این شب به یاد سقای دشت کربلا بر سر و سینه زدند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حسینیه معتمدی گناوه عزاداری عاشوراییان بسیار با شکوه برگزار شد و ابتدا دسته سنج و دمام زنی هیئت خدام الحسین (ع) به اجرای برنامه خود پرداختند.

کم کم با رسیدن عزاداران از سراسر شهر گناوه به این هیئت چاووش خوان همزمان با دسته سنج و دمام به چاووشی در زمینه واقعه عاشورا پرداخت.

سپس نوبت به سینه زنی سنتی رسید و ابتدا پیشخوان به اجرای نوحه هایی پرداخت که جمعیت عزادار با وی همخوانی می کردند و سپس نوحه خوان برجسته شهرستان و استان بوشهر کربلایی حسن توزی شروع به نوحه خوانی کرد.

وی پیش از واحد چندین نوحه سینه زنی خواند که جمعیت با وی همخوانی کردند و سپس واحد سینه زنی را با نوحه ای جدید آغاز کرد که شوری عجیب در میان عزادارن حسینی بپا کرد؛ به گونه ای که اشک و بر سینه و سر زدن همراه شده بود.

بعد از سینه نیز آقای توزی برنامه بسیار زیبایی به مناسبت شب تاسوعا اجرا کرد و سپس دسته های یزله حسینیه با نوای شب تاسوعاست امشب، کربلا غوغاست امشب غوغایی در حسینیه بپا کردند و به عزاداری پرداختند.

از نکات برجسته این مراسم کمبود جا در بزرگترین حسینیه استان بوشهر یعنی حسینیه معتمدی با وجود 3 دایره سینه زن در قالب نزدیک به 25 بر سینه زنی سنتی بود و این مهم ضرورت توسعه فیزیکی حسینیه را به مسئولان آن گوشزد می کند.

مسئول هیئت متوسلین به زینب کبری محله عبدامام گناوه نیز در خصوص فعالیت های این هیئت در ماه محرم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این هیئت که از پر جمعیت ترین هیئت های شهرستان است به مدت 13 شب مراسم های عزاداری برپا می کند.

محمد مظفری گفت: امسال مراسم زنجیرزنی و سینه زنی سنتی با استقبال فراوان برادران و همچنین خواهران رو به رو شده و نقش پر رنگ جوانان در برگزاری آئین های ماه محرم خیره کننده است.

ورود جوانان محله به عرصه مدیریتی هیئت و در دست گرفتن امور

مسئول حسینیه ابالفضل العباس (ع) محله سادات گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان پیشینه این هیئت اظهار داشت: حسینیه ابالفضل العباس (ع) محله سادات یکی از قدیمی ترین حسینیه های شهرستان گناوه است که در سال 1367 زمین آن خریداری شد و بعد از مدت 2 سال ساخت آن آغاز شد.

غلامرضا محمدی گفت: از آن زمان تا سال 1371 هیئت فعالیت چندانی نداشته و در سال 1371 مردی به نام حسین مرادی از طرف یکی از آشنایان خود به نام حاج غلام سلطان که پیرمردی اهل کویت بود، مامور خرید زمینی برای ساخت حسینیه شد.

محمدی ادامه داد: از خوش اقبالی جوانان محله و معرفی مصطفی محمدی که از همسایگان حسینیه بود، حسینیه ابالفضل العباس (ع) را که ساختمانی قدیمی و فرسوده داشت، خریداری و شروع به ترمیم و مرمت ساختمان حسینیه با همکاری جوانان و نوجوانان محله کرد.

وی اضافه کرد: هنوز کار باسازی حسینیه به اتمام نرسیده بود که حاج غلام سلطان کویتی دار فانی را وداع گفت و کار بازسازی با مشکلات مالی روبرو شد و با همت کربلایی حسین مرادی و کمک خیرین در نهایت در سال 1375 کار ترمیم و بازسازی حسینیه به پایان رسید؛ ولی در یکی دو سال بعد از ترمیم نیز هیئت حسینیه فعالیت چندانی نداشت.

محمدی بیان داشت: با ورود جوانان محله به عرصه مدیریتی هیئت و در دست گرفتن امور و آغاز فعالیت آنها، هیئت در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و این حسینیه قدیمی تبدیل به یکی از فعال ترین حسینیه های بندر گناوه شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیئت در مراسمات مذهبی، فرهنگی، هنری، ورزشی به طور کامل فعال و مشغول به خدمت به دوستداران اهل بیت (ع) بوده است.

مسئول حسینیه ابالفضل العباس (ع) محله سادات گناوه گفت: مسجد ابالفضل العباس (ع) را نیز با کمک خیرین گناوه ای در سال 91 در کنار حسینیه بنا کردیم که کار طبقه پایین آن به اتمام رسیده و در حال استفاده می باشد و طبقه دوم آن در حال ساخت است که به دلیل مشکلات مالی خیلی روند کندی را دنبال می کند.

وی بیان داشت: این مسجد از زمان خرید زمین آن تا حالا با کمک خیرین شهر گناوه در حال ساخت بوده و علیرغم مشکلات مالی فراوان هنوز کار ساخت آن ادامه دارد و در اینجا از تمام خیرین شهرم که تا به حال از این موضوع بی اطلاع بوده اند، می خواهم و امیدوارم که در این کار خیر همکاری، همیاری و مشارکت کنند.

هیئت دارای برنامه‌ریزی دقیق و کاملا خودگردان است

محمدی افزود: این مسجد و حسینیه در خیابان فرعی مابین خیابان چمران شمالی و خیابان فضیلت واقع است که به دلیل قرار داشتن این دو مکان مذهبی در آن بعد از ساخت مسجد این فرعی به این نام مبارک یعنی ابالفضل العباس (ع) مزین شده است.   

مسئول حسینیه ابالفضل العباس (ع) محله سادات گناوه گفت: این روزها نیز که در ماه محرم حسینی هستیم این هیئت دارای برنامه ریزی دقیق و کاملا خودگردان است و وابسته به هیچ هیئتی نبوده و در کنار کار خود از بسیاری از هیئت های نیازمند در امور مختلف پشتیبانی می کند.

وی تاکید کرد: هر ساله قبل از ماه محرم جوانان هیئت با حضور شبانه روزی خود در حسینیه اقدام به آماده سازی تجهزات مربوط به برگزاری مراسم های عزاداری می کنند.

محمدی با تشریح برنامه های این هیئت ادامه داد: از ساعت 19 تا 20 مراسم روضه خوانی و از ساعت 20 تا 20.45 دقیقه مراسم زنجیر زنی و ساعت 20.45 تا 21 نیز مراسم دمام زنی و بعد از آن ساعت 21 تا 23 مراسم تعزیه خوانی که توسط جوانان هیئت راه اندازی شده، از جمله برنامه های این حسینیه در دهه نخست ماه محرم است.

مسئول حسینیه ابالفضل العباس (ع) محله سادات گناوه گفت: مراسم تعزیه تا شب دهم در این حسینیه ادامه دارد و از شب دهم تا پانزدهم به جای تعزیه مراسم سینه زنی در این حسینیه برگزار خواهد شد.

دعوت از سخنرانان مذهبی برجسته و نوحه‌خوانان سینه‌زنی سنتی

مسئول هیئت حضرت امام خمینی (ره) حسینیه بیت العباس گناوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های هیئت در ماه محرم اظهار داشت: با وجودی که یکسال از ساخت و ساز این حسینیه می گذرد و هنوز عملیات اجرایی آن به پایان نرسیده، به علت دلدادگی فراوان اعضای هیئت به امام حسین (ع) تصمیم گرفتیم که مراسم امسال در این ساختمان نیمه تمام برگزار شود.

عباس خرمی گفت: برنامه های این هیئت از شب اول محرم آغاز شده و برخی از آنها شامل مراسم سخنرانی مذهبی، زنجیر زنی، سنج و دمام زنی، نوحه خوانی و سینه زنی سنتی است.

خرمی ادامه داد: این هیئت امسال تلاش کرده تا با دعوت از سخنرانان مذهبی برجسته و نوحه خوانان سینه زنی سنتی بنام شهرستان و استان مثل آقایان حسن توزی، براداران رحیم و امیر محمود نژاد، مهدی خرمی،شهمرادی، عربزاده، باغملایی، ابتدایی، امیر گوهرشناس و ... بر کیفیت بخشی به مراسم های عزاداری هیئت بیافزاید.

وی اضافه کرد: برای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز تدارک گسترده ای برای اطعام عزادران حسینی صورت گرفته است و این غذا بین عزاداران توزیع می شود و به دلیل پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش باران در گناوه ممکن است امروز پیاده روی هیئت به سمت امامزاده لغو شود.

حضور چشمگیر جوانان در مراسم‌های هیئت

وی افزود: در شب شام غریبان در این حسینیه مراسم تعزیه خوانی برگزار خواهد شد؛ حضور چشمگیر جوانان در مراسم های هیئت از آغاز تاکنون از جمله نکات حائز اهمیت امسال این هیئت است.

مسئول هیئت حضرت امام خمینی (ره) حسینیه بیت العباس گناوه در پایان گفت: ارزش این عزاداری ها بسیار بالاست و آرزو دارم که در هر خیابان شهر ما یک حسینیه برای عزاداری وجود داشت.

در حسینیه صاحب الزمان محله سادات واقع در خیابان فضیلت نیز مراسم سنج و دمام زنی بپا بود و بعد از آن عزاداران به سینه زنی سنتی در هیئت پرداختند.

در امامزاده سلیمان بن علی شهر گناوه که قدیمی ترین محل عزاداری عاشوراییان گناوه بوده است نیز سینه زنی سنتی اجرا شد و قبل از آن نیز دسته زنجیرزنی این هیئت به مراسم خود را اجرا کردند.

در کوی مطهری گناوه نیز عزادران حسینی ضمن اجرای سنج و دمام به اجرای مراسم سینه زنی سنتی و سپس به عزاداری به صورت یزله اقدام کردند.

.................................................
گزارش: حسین غلامی

کد خبر 2174969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha