۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۸:۴۸

مهر گزارش می‌دهد/

تجمع عاشورائیان گناوه در امامزاده سلیمان‌ابن‌علی

تجمع عاشورائیان گناوه در امامزاده سلیمان‌ابن‌علی

گناوه - خبرگزاری مهر: فرهنگ عاشورا با گوشت و خون گناوه‌ای‌ها عجین شده و این را می‌توان از هیئت‌های عزاداری که از محلات مختلف شهر گناوه در امامزاده سلیمان ابن علی سینه زنان و زنجیر زنان تجمع کرده بودند و در ماتم شهادت سالار شهیدان به سوگواری پرداختند، دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته پس از نماز ظهر عاشورا همه هیئت‌ها به آماده‌سازی هیئت خود برای حرکت به سوی امامزاده سلیمان ابن علی اقدام کرده و از مسیرهای گوناگونی که به این مکان مقدس متصل است، خود را برای سوگواری به امامزاده شهر گناوه رساندند.

تمام خیابان‌های منتهی به امامزاده سلیمان این علی مملو از جمعیت دلسوخته در سوگ شهادت سومین امام شیعیان جهان حضرت امام حسین (ع) بود و در تمام این مسیرها ایستگاه‌های صلواتی برپا بود و با شربت و آب از مردم عزادار و عاشوراییان تشنه لب به یاد شهیدان تشنه لب دشت کربلا پذیرایی می شد.

خیابان های امام حسین (ع)، خیابان معلم، بلوار امام علی (ع)، بلوار شهدا و تمام خیابان های فرعی منتهی به این مسیرها لبریز از مردم عزادار و هیئت های مختلفی بود که در روز عاشورای امسال گناوه اشک ماتم ریخته و بر سر و سینه زدند.

از قدیم الایام امامزاده سلیمان ابن علی (ع) مرکز تجمع هیئت های مختلف عزادار در روز عاشورا بوده است و این مراسم هرسال با شکوه بسیار خاصی در این مکان مقدس برگزار می شود و امسال نیز این مراسم با حضور هیئت های مختلف و اجتماع پر شور مردم برگزارشد.

در یک خیابان متصل به امامزاده عاشوراییان هیئتی با سینه زنی سنتی بنام یزله بر سر و سینه خود می زدند و نوای حزن انگیز ای بی برادر زینب سر می دادند و در سوی دیگر هیئتی با زنجیرزنی خود را به امامزاده می رساند.

در گوشه ای دیگر از امامزاده نیز اجتماع پر شکوهی از عزادارن حسینی مشاهده می شد که در رثای سالار شهیدان مشغول سینه زنی سنتی بودند.

در رو به روی میدان شهدای گناوه نیز گروهی در حال اجرای تعزیه روایت گونه از عاشورا بودند و گروه تعزیه حسینیه معتمدی گناوه نیز در کنار مسکن مهر گناوه واقع در بلوار خلیج فارس (ساحلی) میز به اجرای تعزیه روایت عاشورا پرداختند.

از آنجا که عاشورای امسال مصادف با روز پنج شنبه بود مردم عزادار نیز با رفتن به قبرستان شهر و در کنار گلزار شهدای گمنام گناوه در همجواری امامزاده اقدام به قرائت فاتحه برای درگذشتگان خود و شهدای گرانقدر می کردند.

یکی از نکات حائز اهمیت در این مراسم حضور نوزادانی که بر روی پیشانی آنها پیشانی‌بندهای مزین به نام‌های ائمه معومین (ع) به همراه لباس های یکدست سبزی بود که به یاد طفل شیرخوار امام حسین (ع) در آغوش مادران خود نظاره گر مراسم بودند و گویا این مادران بابصیرت می خواهند فرهنگ عاشورا را از همین امروز به بچه های خود منتقل کنند.

در برگزاری این مراسم پرشکوه و با نظم، نیروهای نظامی و انتظامی نقش پررنگی داشتند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این آئین در کمال امنیت و با آرامش خاطر عزادارن برگزار شود؛ به شکلی که در مراسم امسال ما کمتر شاهد تداخل برنامه های سوگواری هیئت ها در تقاطع خیابان های امام حسین (ع)، بلوار امام علی و خیابان شهدا بودیم.

کد خبر 2175257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha