۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۰۰

مراسم شام غریبان در شاهرود برگزار شد/ عاشورا خواندنی‌ترین کتاب آفرینش

مراسم شام غریبان در شاهرود برگزار شد/ عاشورا خواندنی‌ترین کتاب آفرینش

شاهرود – خبرگزاری مهر: عاشورا نه حادثه‌ای در گوشه‌ای از زمان و کربلا نه مکانی در گوشه‌ای از زمین، که خواندنی‌ترین کتاب آفرینش است و روز رمزگشایی رازی که خدا در هنگامه آفرینش انسان در پاسخ به فرشتگانش گفت" إِنِّي‌َّ أَعْلَم‌ُ مَا لاَ تَعْلَمُون‌َ".

به گزارش خبرنگار مهر، عاشورا به شام رسید و از لشکر امام حسین‌(ع) خیام سوخته بر جا ماند و پیکرهای پاک بی سر، صدای گریه کودکان و ناله اهل حرم و شام غریبانی که دل می ترکاند از درد جانگداز شهادت اشرف اولاد آدم و متعجب می ماند از سنگدلی و قساوت کوفیان نا نجیب بی بصیرت.

اینجا کربلا نیست اما عاشورا هست، شب شام غریبان و خیل مردم عزادار که سیاهپوش سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) از دنیا بریده اند و سینه و زنجیر زنان بر شهادت مولایشان می گریند.

مراسم شام غریبان همنوا با کربلا نشینان حسین(ع) در شاهرود برگزار شد

شاهرود در عصر عاشورا رنگ دیگری به خود گرفت. دسته جات بزرگ و کوچک زنجیرزنی از مهدیه بزرگ شاهرود حرکت کرده در سطح شهر گشتند و همنوا با بازماندگان کاروان امام حسین(ع) به عزاداری مشغول شدند.

ساعتی به اذان دسته‌جات در چهار راه مدرسه قلعه گردهم آمدند و مراسم تعزیه خوانی عصر عاشورا و آتش زدن خیمه‌ها و به زنجیر بستن طفلان را به نظاره نشستند و بر مظلومیت اهل بیت شهید کربلا گریستند.

با بلند شدن آوای اذان شام غریبان و پایان تعزیه خیل مردم عزادار و دسته‌جات سینه‌زنی با اقامه نماز در تکایا و مساجد برای مراسم شمع روشن کردن آماده شدند.

تاریکی شب، با نور شمع و زیارت عاشورا و مدیحه سرایی مداحان و گریه اهالی شهر تسلی خاطر بازماندگان کربلا می شود و اینگونه مراسم شام غریبان یتیمان امام حسین (ع) به اتمام می‌رسد.

کد خبر 2175267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha