۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۳۵

گزارش مهر/

ندای "هل من ناصر" تا ابد در گوش زمان تکرار می‌شود/ ارتجاع مهمترین خطر برای هر نهضت انقلابی

ندای "هل من ناصر" تا ابد در گوش زمان تکرار می‌شود/ ارتجاع مهمترین خطر برای هر نهضت انقلابی

شاهرود - خبرگزاری مهر: از آن عاشورا که کوفیان با خون خلق کردند هزار و چهارصد سال می‌گذرد اما ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین(ع) تا ابد در گوش زمان تکرار می‌شود و پرچم آزادی و عدالت خواهی که در عاشورا در کربلا افراشته شد امروز در هزاره سوم نیز برپاست.

به گزارش خبرنگار مهر، عاشورای حسین (ع) نقش پرچم شیعه است و الگویی برای آزادگی و شرافت انسانی در همه زمان ها و مکان های تاریخ و داغی را تازه می کند به سنگینی غم شهادت جانگداز طفلی شش ماهه و ریختن خون‌های پاکی که سنگدلی خاک و سردی زمان باعث شد قیامتی به پا نشود و هتاکان به حریم حسینی (ع) به جشن و پایکوبی پیروزی خود بپردازند.

بی‌بصیرتی و عدم آگاهی مردم آن ها را بی‌اراده و تحت سلطه می کند

امام جمعه شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که نسل جوان آن روزهای کوفه از اسلام حقیقی چیزی نمی‌دانستند و در نظر آنان اسلام همان بود که معاویه و امثال او به نمایش گذاشته بودند گفت: تجمّل دربار معاويه، حيف و ميل اموال عمومي، ساختن كاخ‎هاي بزرگ و تبعيد و زنداني كردن و كشتن مخالفان براي آنان امري طبيعي بود، چون چنين نظامي نيم قرن پيش از آن نیز سابقه داشت و كساني بودند كه فکر می کردند آنچه در مدينه‎ عصر پيامبر گذشته نيز اين چنين بوده است.

حجت الاسلام محمود ترابی با بیان این مطلب که معاويه حدود 42 سال در شام حكومت كرد و در اين مدت نسبتا طولاني، مردم شام را به گونه‎اي پرورش داد كه فاقد بصيرت و آگاهي ديني باشند و در برابر اراده و خواست معاويه بي‎چون و چرا تسليم شوند افزود: او در طي اين مدت، نه تنها از نظر نظامي و سياسي مردم شام را تحت سلطه‎ خود قرار داد كه از نظر فكري و مذهبي نيز مردم آن منطقه را كور و‎ ‏كر و گمراه بار آورد تا آنچه او به اسم تعليمات اسلام به آنان عرضه مي‎كند، بي‎هيچ اعتراضي بپذيرند.

وی با تاکید بر این که حكومت پليد بني‎اميه با تبليغات زهرآگين و كينه توزانه‎اش، خاندان پاك پيامبر (ص) را در نظر مردم شام منفور جلوه داد و در مقابل، بني‎اميه را خويشان رسول خدا و نزديك‎ترين افراد به او معرفي كرده بود خاطرنشان کرد: این روند تا جایی پیش رفت که پس از پيروزي قيام عباسيان و استقرار حكومت ابوالعباس سفّاح، ده تن از امراي شام نزد وي رفتند و همه سوگند خوردند كه ما تا زمان قتل مروان نمي‎دانستيم كه رسول خدا(ص) جز بني‎اميه خويشاوندي داشته باشد كه از او ارث ببرند، تا آن كه شما امير شديد.

امر به معروف و نهی از منکر هدف اصلی امام در قیام علیه یزید

امام جمعه شاهرود تصریح کرد: با توجه به چنین شرایطی جای تعجب نیست اگر در مقاتل مي‎خوانيم، به هنگام آمدن اسيران كربلا به دمشق، مردي در برابر امام زين‎العابدين(ع) ايستاد و گفت: سپاس خدا را كه شما را كشت و نابود ساخت و مردمان را از شرّتان آسوده كرد.

ترابی هدف امام حسین (ع) از قیام علیه یزید را اقامه امر به معروف و نهي از منكر دانست و عنوان کرد: با توجه به آيه‎ شريفه‎ 104 از سوره آل عمران كه مي‎فرمايد: "وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ" امام حسین (ع) براي ارائه دادن الگويي برتر و واحد دست به این قیام زد.

وی با اشاره به وصیت امام حسین(ع) به محمد بن حنفیه اذعان داشت: امام حسین (ع) می‌فرماید: "من از روي خودخواهي و سرمستي و گردنكشي و فساد و ظلم خارج نشده‎ام و جز اين نيست كه خارج شدم براي اصلاح در امت جدّم رسول خدا (ص) و اراده دارم كه امر به معروف و نهي از منكر كنم و مطابق سيره‎ي جدم (ص) و پدرم، علي بن ابي طالب(ع)، رفتار کنم."

قیام امام حسین یک قیام سیاسی بود که تبعات نظامی در بر داشت

امام جمعه موقت شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه قيام امام حسين(ع) صرفا يك قيام نظامي نبود، بلكه يك قيام سياسي بود كه تبعات نظامي نيز در برداشت گفت: دلیل این امر آن است که بنابر شواهد تاريخي آن حضرت به تجهيز و تهيه سپاه جنگي، ادوات و نفرات اقدام نكرد بلکه با خانواده و اهل بیت(ع) عازم این سفر شد.

حجت الاسلام عباس امینی با تاکید بر اینکه بيشتر مردم شام، امام حسين(ع) و اهل‎بيت آن حضرت را نمي‎شناختند افزود: علت اصلي این موضوع تبليغات خصمانه‎ بني اميه و وارونه نشان دادن حقايق اسلام و سفارشات پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) بود، كه به جهت دشمني ديرينه با بني‎هاشم و حسادت به اهل‎بيت(ع) اجازه‎ي نشر فضايل آن‎ها را نمي‎دادند؛ چرا كه بيم داشتند موقعيّت نامشروع آن‎ها در معرض خطر و نابودي قرار گيرد.

وی با اشاره به این که قيام امام‏حسين(ع) از آن دست قيام هايى است كه بر اساس اصول بنيادين اسلام، با روش شناخته شده اسلام و برگرفته از سيره نبوى و علوى سامان يافته و داراى پيام و وصيت شفّاف براى آيندگان است خاطر نشان کرد: اگر چه اين نهضت صرفا براى شبيه‏‌سازى و كپی‌‏گيرى معمارى نشده است اما به گونه‏اى طراحى شده است كه استعداد شبيه‏سازى در آن وجود دارد.

واقعه عاشورا یک اسلام مجسم است

استاد مدرسه علمیه امام صادق (ع) شاهرود با بیان این مطلب که وقتى بخواهيم به جامعيت اسلام نظر بيفكنيم بايد نگاهى هم به نهضت حسينى بیندازیم تصریح کرد: امام‏حسين(ع) كليات اسلام را در كربلا به مرحله عمل آورده، مجسم كرده است ولى تجسم زنده و جاندار حقيقى و واقعى، نه تجسم بى‏روح، انسان وقتى در حادثه كربلا تأمل مى‏كند، امورى را مى‏بيند كه دچار حيرت مى‏شود و مى‏گويد اينها نمى‏تواند تصادفى باشد و سرّ اينكه ائمه اطهار اين همه به زنده نگه داشتن و احياى اين خاطره توصيه و تأكيد كرده و نگذاشته‏اند حادثه كربلا فراموش شود، اين است كه اين حادثه يك اسلام مجسم است.

امینی با تاکید بر اینکه ائمه اطهار خواسته‏اند كه داستان كربلا به صورت يك مكتب تعليمى و تربيتى هميشه زنده بماند عنوان کرد: گام نخست در الگوپذيرى قيام عاشورا اين است كه راز جامعيت اسلام در كربلا درك شود و بر اساس آن، تفسيرى صحيح از اين حادثه ارائه شود.

وی با اشاره به این که حادثه عاشورا و تاريخچه آن، دو صفحه دارد يك صفحه سفيد و نورانى و يك صفحه تاريك، سياه و ظلمانى اذعان داشت: وقتى صفحه تاريك مطالعه شود فقط ظلم، جنايت و رثاء بشريت است، كه هيچ چيز غير از گريه، زارى و مرثيه را نمى‏طلبد اما اگر صفحه مقابل مطالعه شود قهرمان اين صفحه نورانى حسين(ع) و اهل بيت و اصحاب او هستند و اين صفحه ديگر جنايت وتراژدى نيست بلكه حماسه، افتخار و نورانيت، تجلى حقيقت، انسانيت و حق پرستى است.

شخصیت یافتن جامعه اسلامی یکی از پیام های نهضت عاشورا

امام جمعه میامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه نگرش الهى، حماسى به نهضت عاشورا دستاوردهاى مهمى به همراه دارد گفت: يكى از آنها تسهيل پيام‏گيرى از اين نمايش بى‏همتاى اسلامى است.

حجت الاسلام سید مرتضی موسوی با اشاره به این که شخصيت يافتن جامعه اسلامي یکی از اصلی ترین پیام های نهضت عاشورا است افزود: پديده‏هاى اجتماعى از جهت تأثيرى كه در اجتماع خود باقى مى‏ گذارند مختلف و گاهى متضادند. از اين حيث بعضى از پديده‏ هاى اجتماعى، روح اجتماع را تاريك و كدر مى‏كند، ترس و رعب به وجود مى‏آورد، و به اجتماع حالت بردگى و اسارت مى‏دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه يك سلسله پديده ‏هاى اجتماعى نیز وجود دارد که به اجتماع صفا و نورانيت مى‏دهد، ترس اجتماع مى‏ريزد، احساس بردگى و اسارت را از او مى‏گيرد، به جايش جرأت، جسارات و شهامت به او مى‏دهد، خاطر نشان کرد: این نوع دوم از پديده‏هاى اجتماعى نعمتى است كه نصيب هر ملتى به سادگى نمى‏شود.

نهضت عاشورا زمانی تاثیر گذار است که از احساس فراتر رفته به عقلانیت و تدبر برسد

امام جمعه میامی همچنین تصریح کرد: نگاه حماسى به نهضت عاشورا است كه اين حماسه را در ملت اسلام ايجاد مى‏كند، جامعه حسينى را عزتمند و همراه با غرور مى‏سازد و اين هنر در قيام اباعبدالله(ع) وجود دارد و در جامعه آن عصر هم چنينی اثری را به جاى گذاشته است.

موسوی با تاکید بر اینکه نهضت عاشورا تا قيام قيامت مى‏تواند الهام‏بخش ملتهاى آزاده باشد به شرطى كه ياد حسين(ع) و مجالس حسينى از حد احساس فراتر رفته بر عقلانيت و تدبر در اين قيام افزوده شود، عنوان کرد: ملتى كه شخصيت دارد همه چيز دارد اما ملتى كه همه چيز دارد ولى شخصيت و هويت ندارد هيچ چيز ندارد.

وی اذعان داشت: امروز نيز كه نظام قلدر پرور موجود در جهان به بهانه‏اى خودساخته بر همه چيز چنگ انداخته و در صدد به انفعال كشاندن مسلمانان و هويت‏زدايى از كشورهاى اسلامى است، مسلمانان بايد غيرت و حميت حسينى را سر مشق قرار داده، قهرمانانه در مقابل آنان ايستادگى كنند.

امر به معروف و نهی از منکر نه متکی به دعوت است نه تقاضای بیعت

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه اگر چه قيام كربلا چند وجهى و چند ماهيتى است گفت: يكى از عمده‏ترين عوامل‏آن مسئوليت امر به معروف و نهى از منكر است.

حجت الاسلام علی شکری با تاکید بر این مطلب که در نگاه مثبت و حماسى به عاشورا يادآورى مكرر حضرت از اين عامل و اصرار بر برجسته كردن آن جايگاه خود را پيدا مى‏كند افزود: همه عوامل نهضت عاشورا آموزنده هستند ولى اين عامل آموزندگى بيشترى دارد، زيرا نه متكى به دعوت است و نه متكى به تقاضاى بيعت يعنى اگر دعوتى از امام نمى‏شد، حسين بن على(ع) به موجب قانون امر به معروف و نهى از منكر باز هم قیام می کرد، اگر هم تقاضاى بيعت از او نمى‏كردند، باز ساكت نمى ‏نشست.

وی با اشاره به حدیث امام رضا (ع) که فرمود "اذا تواكلت الناس الامر بالمعروف و النهى عن المنكر فليأذنوا بوقاع من الله" خاطر نشان کرد: از اين‏جا معلوم مى‏شود وظيفه امر به معروف و نهى از منكر مختص به امام‏حسين(ع) نبوده، هر كسى كه در چنين شرايطى قرار گيرد بايد به آن قيام کند و نبايد اين وظيفه را به عهده ديگرى بداند و الّا بايد منتظر عذاب الهى بماند.

شعارهای اصلی عاشورا فراموش شده اند

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با یادآوری این مطلب که در عاشورا دو نوع شعار ديده مى‏شود يك نوع شعارهايى است كه فقط معرف شخص است تصریح کرد: شعارهاى ديگرى هم هست كه علاوه بر معرفى شخص، معرف فكر و احساس و نظر و ايده هم هست.

شکری عنوان کرد: با يك تلقى درست از عاشورا مى‏توان اين شعارها را دائمى و در همه اعصار از آن استفاده كرد و از طريق آن روح در جامعه دميد اما متأسفانه بهاى لازم به شعارها داده نشده و اينك نيز نيازمند اهتمام بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه شعارهاى عاشورا آن چنان متنوع و همه‏جانبه است كه مى‏تواند يك ملت را كاملا غنى وسعادتمند كند اذعان داشت: از جمله این شعارهای حق گرایی، آزادی و شرافت، دوري از ذلت، اصلاحات اجتماعي، انزجار از دنيازدگي و تظاهر ديني است.

ضرورت زنده کردن تمام عظمت ها و زیبایی های فراموش شده عاشورا

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان شاهرود نیز در گفتگو با مهر تاکید کرد: به همان مقدار كه تفسير صحيح از عاشورا سازنده، حيات‏بخش و حركت‏ آفرين است، برداشت نادرست و منحرف كردن آن از مسير واقعى مى ‏تواند مخرب و مخدر باشد و حداقل جامعه را بر خلاف هدف امام‏حسين(ع) دچار ركود و رخوت کند.

حجت الاسلام حمید عبداللهیان با اشاره به اینکه هر امرى كه اين نهضت اصيل را از مسير تعيين شده جدا كند انحراف و گمراهى است كه يكى از نشانه‏ هاى عقب ماندگى و عدم رشد اجتماع است اظهار داشت: باید سعی شود تمام عظمت ها و زيباييهاي واقعه عاشورا که به دست فراموشی سپرده شده، حماسه و شور و افتخاراتش محو شده و به جاى آنها زبونى و ضعف و جهالت و نادانى آمده پاک کنیم و این حادثه را به جایگاه واقعی خود برگردانیم.

وی با بیان این مطلب که تحریف یعنی متمايل كردن يك چيز از آن مسير اصلى و وضع اصلى كه داشته است يا بايد داشته باشد ابراز داشت: تحريف يا لفظى است يا معنوى، تحريف لفظى آن است كه ظاهر يك چيز يا لفظ آن را عوض كنند و تحريف معنوى يعنى منحرف كردن روح و معنى يك جمله يا يك حادثه.

تحریف معنوی عاشورا و استفاده از وسیله نامقدس برای هدف مقدس خطرناک است

این استاد فلسفه و منطق حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه عداوت و غرض كه از سوى دشمنان، اسطوره‏سازى كه يك حس اصيل در بشر است و دوستى و تمايل كه از سوى نزديكان و دوستان صورت مى‏پذيرد از عوامل مهم تحریف به شمار می روند گفت: تحريف از روى دوستى در نهضت عاشورا اين است كه عده‏اى خيال كرده‏اند چون هدف گريه كردن براى امام‏حسين(ع) و زنده كردن ياد او است و اين هدف مقدس است، از وسيله نامقدس هم مى‏توان استفاده كرد.

عبداللهیان با اشاره به اینکه حادثه كربلا هم دچار تحريف لفظى شده است و هم تحريف معنوى افزود: از آنجايى كه تحريف معنوى محتوا را تغيير داده قضيه را مسخ و به كلى واژگون مى‏كندخطرناك است و خطرناكتر اين‏كه تحريف در اهداف امام‏حسين(ع) انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: تحریفات صورت گرفته در اهداف قیام امام حسین (ع) به فلسفه عزاداری نیز سرایت کرده و آن را نیز دچار انحراف کرده، عزادارى و نوحه سرايى كه سفارش شد تا هر زمينى را كربلا و هر روز را عاشورا سازد به ضد آن تبدیل شده، نقش سازنده خود را از دست داده و به عادت تبديل شده است.

مهمترین خطر برای هر نهضت انقلابی ارتجاع است

استاد فقه حوزه علمیه خواهران امام جعفر صادق(ع) شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه بزرگترين و مهم ترين خطرى كه هر نهضت انقلابى را تهديد مى‏كند "ارتجاع" است تصریح کرد: اين خطر آفتى است كه متأسفانه نهضت انقلابى پيامبر اسلام(ص) نيز، گرفتار آن شد، پس از پيامبر(ص) باورها و ارزش‏‌هاى الهى رنگ باختند و به تدريج باورها و ارزش‏ها و اعمال جاهلى احيا شدند.

وجیهه اشرفی با تاکید بر اینکه زمانى كه بدن پيامبر (ص) هنوز روى زمين بود در سقيفه بنى‏ساعده گرد آمدند و شعار "منّا امير و منكم امير" سردادند و حكومت اسلامى را غنيمتى پنداشتند كه بايد در ميان آنان تقسيم شود عنوان کرد: متأسفانه كار بازگشت ارزش‏هاى جاهلى به جايى رسيد كه چهره ‏هاى برجسته‏اى چون ابو‏ذر، عمار و حجربن عدى آزار و شكنجه و تبعيد شدند و در برابر آن كسانى كه به وسيله پيامبر (ص) تبعيد شده بودند جزو مشاوران و كارگزاران خليفه شدند.

وی با اشاره به اینکه احساس مسئوليت، امر به معروف و نهى از منكر جاى خود را به بى‏مسئوليتى و سهل انگارى و بى‏تفاوتى داد اذعان داشت: ارتجاع و بازگشت از ارزش‏ها به جايى رسيد كه در حكومت عثمان درآمد عمومى و بيت‏المال، درآمد خليفه و بستگان و همدستان او پنداشته شد.

نخستین نشانه های احیای ضد ارزش ها در سقیفه بنی ساعده شکل گرفت

این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه پيامبر اسلام(ص) براى تربيت انسان‏ها و تثبيت ارزش‏هاى اسلامى تلاش بسيار كرد امّا ده سال براى تربيت مردمى كه درست بر ضدّ اين خصوصيات بار آمده بودن زمان خيلى كمى بود یادآور شد: درست است كه مردم اسلام را پذيرفته بودند، اما هنوز نتوانسته بودند ارزش‏هاى جاهلى را به كلى فراموش كنند و ارزش‏هاى الهى را با جان و دل بپذيرند به ويژه كه بسيارى از مسلمانان پس از فتح مكّه و در سال هشتم هجرى به اسلام گرويده بودند و پيامبر نيز دو سال پس از آن از اين جهان رحلت كرد.

اشرفی نخستين نشانه‏هاى احياى ضد ارزش‏ها را در جريان سقيفه بنى‏ ساعده دانست و ابراز داشت: دلیل این امر آن است که جدايى مردم از اهل‌بيت(ع)، تبديل امامت به پادشاهى، كوتاهى خواص در عمل به تكليف، كوتاهى خواص در عمل به تكليف و... مواردی بود که  امت اسلامى را هر روز از مسيرى كه پيامبر معيّن كرده بود دورتر و دورتر مى کرد.

آشنا سازی مردم با دین و ارزش های آن از مناصب اهل بیت (ع) است

استاد حوزه علمیه خواهران امام جعفر صادق (ع) شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این مطلب که انزواى على(ع) به مدّت 25 سال يكى از مسائلى است كه زمينه را براى دگرگونى ارزش‏ها فراهم ساخت گفت: چون در جامعه‏اى كه پيامبر(ص) خطوط كلّى آن را ترسيم كرده بود، آشناسازى مردم با دين و ارزش‏هاى آن يكى از مناصب اهل بيت(ع) بود. كه اين نقش با انزواى على(ع) و منع از ترويج احاديث نبوى از آن‏ها گرفته شد.

نفیسه احمدی با بیان این مطلب که هر جامعه‏اى به حكومت نياز دارد تا امور آن جامعه سامان گيرد افزود: اگر پس از رحلت پيامبر(ص) امامت عدل علوى استقرار می‌‏يافت همان جوّ ايمان و تقوا و جهاد در راه خدا ادامه مى‏يافت. ولى متأسفانه با جريان سقيفه حكومت اسلامى ادامه نيافت و حكومت به صاحبان اصلى آن نرسيد و با فراز و نشيب‏هاى بسيار به حكومت و پادشاهى معاويه و يزيد انجاميد و واقعه عاشورا رخ داد.

وی با تاکید بر اینکه وقتى كه حاكمان و كارگزاران جامعه افرادى چون معاويه و يزيد باشند كه همه توان خود را در جهت تحريف دين و نابودى ارزش‏ها و همچنين مروّجان آن به كار گرفته‏اند، طبيعى است كه افراد جامعه نيز همان‏گونه تربيت خواهند شد خاطر نشان کرد: در چنين جامعه‌‏اى مردم در برابر دگرگونى ارزش‏ها و كشته شدن مدافعان آن حساسيتى نشان نخواهند داد، همان‏گونه كه در رويداد عاشورا چنين وضعى پيش آمد.

این کارشناس دینی مذهبی با اشاره به این مطلب که خواص در تحولات و دگرگونيهاى اجتماعى و سياسى نقش تعیین کننده و مهمی بر عهده دارند عنوان کرد: ستيز با ستم و ستمگران به ويژه حاكمان ستم و بر پايىِ عدل يكى از درس‏هاى عاشورا در عرصه رفتار سياسى است.
.................................
گزارش از الهام صادقی

کد خبر 2175305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha