۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۲۰:۳۴

آئین ویژه نخل گردانی در شاهرود برگزار شد/ لزوم ثبت سه آیین عزاداری در فهرست ميراث معنوي كشور

آئین ویژه نخل گردانی در شاهرود برگزار شد/ لزوم ثبت سه آیین عزاداری در فهرست ميراث معنوي كشور

شاهرود - خبرگزاری مهر: اجتماع عظیم و حماسی مردم دیار عالمان و عارفان "شاهرود" به همراه برگزاری آئین سنتی و ویژه نخل گردانی با شور و شعور حسینی به همراه برپایی دستجات عزاداری به نحوی مثال زدنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اینجا شاهرود دیار عالمان و عارفان، روز یازدهم محرم، بعد از هزار و 400 سال از واقعه عاشورا رنگ و بوی حسینی به خود گرفت و هزاران عاشق و شیفته آل الله سیاهپوش امامی شدند که ندیده اند، اما شنیده اند و عاشقانه درکش کرده به عزایش نشستند.

ثبت سه آیین عزاداری محرم شاهرود در فهرست ميراث معنوي كشور

امام جمعه شاهرود در این اجتماع پرشور از عزاداران حسینی خواستار ثبت سه آیین عزاداری شاهرود در فهرست آثار معنوی کشور شد و افزود: مراسم عزاداری "یا عباس یا عباس" روز پنجم محرم، "نکن ای صبح طلوع" شب عاشورا و "نخل گردانی" روز یازدهم محرم شاهرود قابلیت ثبت در آثار معنوی کشور را دارد.

حجت الاسلام محمود ترابی تصریح کرد: ثبت میراث معنوی در آثار ملی در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی و زنده نگهداشتن آیین‌های سنتی عزاداری صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: هر ساله در روز 11 محرم مراسم نخل گردانی شاهرود باشکوه و عظمت خاصی که در خور شان اباعبدالله الحسین(ع) است، توسط هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری نقاط مختلف شاهرود برگزار می‌شود که قابلیت ارائه در سطح ملی را دارد.

وی گفت: وقتی به این مراسم و عزاداران حاضر در آن نگاه می‌کنیم به بزرگواری ابا عبدالله الحسین(ع) در تهیه آنچه که برای تحقق اسلام و عزت و بزرگی آن لازم است، پی می‌بریم که فقط در مکتب حسینی یافت می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود یادآور شد: این مراسم به عنوان اختتامیه عزاداری دهه اول محرم است.

این آیین طبق آداب و سنت‌های قدیمی همه ساله در عصر روز یازدهم محرم با به راه افتادن دسته‌های چاوش خوانی، سینه زنی و زنجیر زنی با حضور انبوه عزاداران حسینی در محدوده بافت قدیمی شاهرود برگزار می‌شود، عزاداران با شركت در این آئین ابراز می‌دارند كه اگر در هنگام فاجعه جانسوز عاشورا حضور داشتند به یاری امام و مقتدایشان می‌شتافتند.

نخل شاهرود صبح روز یازدهم محرم از جایگاه دائمی آن واقع در جنب مسجد پای نخل توسط عزاداران و ارادتمندان اهل بیت (ع) به خیابان شهید صدوقی (مزار) منتقل و عزاداران به آذین بندی آن و نذر و نیاز می‌پردازند.

از سالیان دور به جز عزاداران حسینی شاهرود، اهالی باغزندان این شهر نیز در مراسم نخل گردانی مشاركت داشته و برخی از روستاهای حومه شاهرود از جمله رویان و دیزج نیز با روانه كردن دسته‌های عزاداری در این مراسم باشكوه شركت می‌كنند.  

انبوه جمعیت و دسته‌های عزاداری مردم شهر و روستاهای شركت كننده در این مراسم سنتی به حدی است كه سراسر خیابان شهید صدوقی و خیابانهای منشعب از آن را فرا می‌گیرد و فریادهای (وای حسین كشته شد و ...) عزاداران حزن و ماتم مردم و مشایعت كنندگان را دو چندان می‌كند.

 در پایان این مراسم كه تا مغرب به طول می انجامد نخل شاهرود به مكان دائمی خود واقع در جنب مسجد پای نخل منتقل می‌شود.  در مراسم نخل گردانی شاهرود که نمادی از تابوت پیكر مطهر امام حسین(ع) است پس از گذاشته شدن نخل در مقابل مزار قدیمی شاهرود و قرار گرفتن طوقها و دیگر نشانه‌ها در اطراف آن، دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی هر یك برای دقایقی به ترتیب در مقابل نخل به عزاداری می‌پردازند.

در این هنگام نوحه پنج تن آل عبا توسط ذاکران اهل بیت خوانده شده و همه حاضران اقدام به سینه زنی می‌كنند، پس از خواندن نوحه و ایراد سخنرانی توسط یكی از وعاظ و با گذشت ساعتی از آغاز مراسم، نخل در میان فریاد یا حسین یا حسین، عزاداران حركت داده شده و به محل اولیه بازگردانده می شود.

نخل شاهرود دارای 9 تیر اصلی است .

کد خبر 2175505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha