۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۳:۰۳

گزارش مهر/

نخل ماتم در خمین برافراشته شد/ آئین 400 ساله بهانه‌ای برای گریستن بر مصیبت حسین(ع)

نخل ماتم در خمین برافراشته شد/ آئین 400 ساله بهانه‌ای برای گریستن بر مصیبت حسین(ع)

خمین - خبرگزاری مهر: آئین نخل برداری که نمادی از ماتم و غم در مصیبت شهادت حسین (ع) و یارانش هست در خمین با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد تا مراسمی که چهارصد سال پیش برای سومین امام شعیان از سر صدق و خلوص ایجاد شد پیشتاز عزاداری های خالصانه مردم باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که از صبح عاشورا آغاز شد تا نیمه‌های شب شام غریبان ادامه داشت و هزاران نفر از مردم خمین و شهرها و روستای اطراف خمین حضور داشتند مردم ضمن نوحه و مرثیه سرایی به سینه زنی و سر زنی پرداختند.

در این آئین عزاداران نخل را از کنار امامزاده شاهزاده ابوطالب خمین به سمت میدان ‎ 15خرداد و از آنجا به ˈچاله نخل ˈدر مرکز شهر حمل کردند و در مصیبت شهادت امام حسین و یارانش و اسارت بازماندگان گریستند.

در مراسم عزاداری نخل نمادی از تابوت امام حسین است که مردم آن را بر دوش می کشند. حادثه عظیم عاشورا یادآور شهامت و پایمردی گروهی است که به رهبری اما حسین راه زنده ماندن دین اسلام را در پیش گرفتند راهی که شهادت آنان را رقم زد و این شهادت برای جاودانگی دین داوند لایق بهترین و خالصانه ترین عزاداری هاست.

مردم همه ساله با برپایی مراسم عزاداری، نوحه خوانی، سینه زنی، برافراشتن علم و مراسم های مختلف برگزار می کنند که نخل برداری مراسمی است که به خصوص در خطه مرکزی کشور برگزار می شود و در روز شهادت امام حسین در خمین استان مرکزی نیز برگزار شد.

عزاداری در شب شام غریبان در کنار نخل

مهرپور یکی از دست انذرکاران مراسم آئینی نخل گردانی خمین می‌گوید: عصر سومین روز از دهه محرم به نخل لباس نو پوشانده می شود و روز چهارم از این دهه آنرا طناب پیچ می کنند تا نخل استحکام بیشتری یابد و شب هفتم دهه اول محرم طره که همان پارچه های سبز است به قسمت پایین نخل بسته می شود و شب هشتم نیز کتیبه های سوزنی که اسامی اهل بیت (ع) و یاران باوفای سیدالشهدا داخل آن حک شده است بر روی نخل نصب می شود.

شب تاسوعا چادر مخصوص نخل کشیده می شود و روز عاشورا پس از پردانده شدن،در شامگاه عاشورا که شام غریبان است، مردم خمین شمع به دست به امامزاده ابوطالب می روند و تا صبح در کنار نخل به سینه زنی و عزاداری می پردازند.

آئینی برای حاجت روایی

در این آئین اقشار مختلف مردم در این برنامه حضور می یابند تا ضمن عزاداری حاجت‌های خود را از خدای خویش به واسطه بزرگی و عزیزی امامش بگیرند.

در استان مرکزی به جز خمین در اراک نیز نخل گردانده می شود و بزرگترین نخل اراک که متعلق به مسجد سیدهای این شهر است با حضور اقشار مردم برداشته می شود و پس از حرکت در شهر به مسجد سیدها باز می گردد.

در تفرش و نراق نیز این آئین با حضور مردم مومن برگزار می شود.

آيين سنتي نخل‌گرداني خمين به شماره ثبت 691، آيين نخل‌گرداني نراق به شماره ثبت 695، آيين نخل‌گرداني تفرش به شماره 692 به ثبت ملی رسیده است و جزو آئین های معنوی کشور است.

کد خبر 2175330

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha