تحولات آسیا/

آغاز دور دوم انتخابات مالدیو/ انگلیس خواستار آغاز تحقیقات سریلانکا درباره اتهامات جنایات جنگی شد

آغاز دور دوم انتخابات مالدیو/ انگلیس خواستار آغاز تحقیقات سریلانکا درباره اتهامات جنایات جنگی شد

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: آغاز دور دوم انتخابات مالدیو، کشته شدن 21 نفر در هند و هشدار انگلیس به مقامات سریلانکا برای تشکیل کمیته آغاز تحقیقات درباره اتهامات جنایات جنگی از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

مالدیو

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مالدیو از ساعت 7:30 دقیقه صبح به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت 16 ادامه دارد و در این انتخابات 240 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

همزمان با تنش های سیاسی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مالدیو به روز 16 نوامبر (25 آبان) موکول شده بود. دادگاه عالی مالدیو اعلام کرده است که برگزاری دور دوم انتخابات یک روز پس از برگزاری دور اول باعث پایمال شدن حقوق بسیاری از مردم می شود، بنابراین 16 نوامبر بهترین زمان برای برگزاری دور دوم انتخابات است.

دادگاه عالی مالدیو پس از آن از تعویق در برگزاری دور دوم انتخابات خبر داد که قاسم ابراهیم یکی از نامزدهایی که از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار بود، در جایگاه سوم قرار گرفت و با ارسال شکایتی برای دیوان عالی خواستار تعویق در برگزاری دور دوم انتخابات شد که با موافقت دادگاه عالی روبرو شد.

با توجه به نتایج اولیه دور اول انتخابات انتظار می رود که در دور دوم "محمد نشید" رئیس جمهور سابق مالدیو و "عبدالله یمین" برای تصدی پست ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت کنند. نشید در انتخابات هفتم سپتامبر به پیروزی رسید، اما دیوان عالی نتیجه انتخابات را به دلیل تخلف باطل اعلام کرد و برگزاری مجدد انتخابات به 19 اکتبر موکول شد که دادگاهها و پلیس مانع برگزاری آن شدند و نامزدها در نهایت در برابر فشار کشورهای خارجی از جمله آمریکا، انگلیس و کانادا تسلیم شده و موافقت خود را برای برگزاری انتخابات در روز شنبه اعلام کردند.

هند

پلیس هند همچنین از بازداشت دو نفر در ارتباط با ضبط و کشف مواد منفجره در ایالت آسام در شمال شرق این کشور خبر داد، اما در عین حال هویت این افراد را فاش نکرد.

شبه جزیره کره

آتش نشانان اعلام کردند که بر اثر سقوط بالگرد کره جنوبی در شهر سئول دو خلبان کشته شدند.

فیلیپین

وزارت خارجه فیلیپین گزارش داد که این کشور تاکنون کمک خارجی به میزان 126.8 میلیون دلار برای کمک به توفان زدگان دریافت کرده است.

توفان هایان که هم اکنون در حال عبور از شمال ویتنام و مرز چین است به دلیل برخورد با بادهای استوایی سرعت خود را از دست داده است. این درحالیست که سهمگین ترین توفان سال جاری در جنوب شرق آسیا تنها در فیلیپین به 4 میلیون نفر خسارت وارد کرده است که بسیاری از آنها با کمبود سرپناه، غذا و آب آشامیدنی روبرو هستند.

"ریچارد گوردون" رئیس دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در فیلیپین در همین رابطه گفت: وضعیت بغرنجی به وجود آمده است، شاهد اجساد قربانیان در مناطق توفان زده هستیم و خسارات زیادی برجای مانده است. وی همچنین بر لزوم کمک رسانی سریع به مردم توفان زده تاکید کرد.

گفتنی است نیروهای ارتش فیلیپین در مناطق آسیب‌دیده‌ حاضر شده و مشغول جمع‌‌آوری اجساد هستند و تاکنون مرگ دو هزار و 360 نفر تایید شده است.

سریلانکا

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس همچنین امروز شنبه از مقامات سریلانکا خواست تا کمیته ای را برای انجام تحقیقات درباره موارد نقض حقوق بشر تشکیل دهند.

وی که برای شرکت در نشست کشورهای مشترک المنافع به سریلانکا رفته است، هشدار داد اگر این کشور چنین کمیته ای را تشکیل ندهد، جامعه بین الملل وارد عمل شده و درباره اتهامات جنایت جنگی تحقیق می کند.

کامرون درحالی به سریلانکا سفر کرده است که نخست وزیران هند، کانادا و جزایر موریس به خاطر خودداری سریلانکا از موافقت با آغاز تحقیق بین المللی درباره اتهامات جنایات جنگی در زمان سرکوب شورشیان تامیل در سال 2009 این نشست را تحریم کردند.

یادآور می شود سریلانکا در 2009 شورش جدایی‌ طلبانه اقلیت تامیل ساکن در شمال این کشور را سرکوب کرد که در جریان ناآرامی ها حدود 100 هزار کشته شدند.

.........

معصومه زارع

کد خبر 2175649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha