تحولات آسیا/

مخالفت سریلانکا با آغاز تحقیقات درباره اتهامات جنایات جنگی/ تلفات توفان فیلیپین به مرز 5 هزار نفر رسید

مخالفت سریلانکا با آغاز تحقیقات درباره اتهامات جنایات جنگی/ تلفات توفان فیلیپین به مرز 5 هزار نفر رسید

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: سفر نخست وزیر ژاپن به کامبوج، مخالفت سریلانکا با آغاز تحقیقات بین المللی درباره اتهامات جنایات جنگی و افزایش تلفات توفان فیلیپین به چهار هزار و 700 نفر از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

کامبوج

آسوشیتدپرس در گزارشی به دخالت آمریکا در کامبوج و درخواست واشنگتن از احزاب سیاسی این کشور برای حل اختلافات خود از طریق مذاکره پرداخت.

اظهارات اسکات مارسیل مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا در حالی hست که "سام رینسی" رهبر مخالفان دولت کامبوج با مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات خواستار انجام تحقیقات مستقل در انتخابات ژوئن گذشته شده است.

همچنین شینزو آبه نخست وزیر ژاپن امروز شنبه با هدف گسترش روابط دوجانبه با کامبوج به این کشور سفر کرد و در فرودگاه با استقبال وزیر اطلاع رسانی کامبوج و دیگر مقامات عالیرتبه این کشور روبرو شد.

در این سفر همچنین در زمینه همکاری برای آموزش نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در کامبوج و گسترش همکاریها در زمینه بهداشت گفتگو می شود.

سریلانکا

در پی درخواست دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس برای انجام تحقیقات درباره اتهامات جنایات جنگی در سریلانکا، کلمبو ضمن رد این درخواست اعلام کرد که سریلانکا کشوری مستقل بوده و مخالف هرگونه تلاش برای انجام تحقیقات بین المللی است.

دیوید کامرون که برای شرکت در نشست کشورهای مشترک المنافع به سریلانکا رفته است، هشدار داد اگر این کشور چنین کمیته ای را تشکیل ندهد، جامعه بین الملل وارد عمل شده و درباره اتهامات جنایت جنگی تحقیق می کند.

کامرون درحالی به سریلانکا سفر کرده است که نخست وزیران هند، کانادا و جزایر موریس به خاطر خودداری سریلانکا از موافقت با آغاز تحقیق بین المللی درباره اتهامات جنایات جنگی در زمان سرکوب شورشیان تامیل در سال 2009 این نشست را تحریم کردند.

یادآور می شود سریلانکا در 2009 شورش جدایی‌ طلبانه اقلیت تامیل ساکن در شمال این کشور را سرکوب کرد که در جریان ناآرامی ها حدود 100 هزار نفر کشته شدند.

فیلیپین

یک مقام رسمی دولت فیلیپین اعلام کرد که آمار افراد کشته و مفقود شده توفان هایان در این کشور به چهاز هزار و 700 نفر رسید که از این تعداد سه هزار و 621 نفر کشته شدند.

همچنین بر اثر توفان هایان 12 هزار و 165 نفر زخمی شدند. آمارهای رسمی دولت فیلیپین در حالیست که سازمانهای بین المللی از کشته شدن ده هزار نفر بر اثر سهمگین ترین توفان تاریخ فیلیپین خبر داده اند.

گفتنی است نیروهای ارتش فیلیپین در مناطق آسیب‌دیده‌ حاضر شده و مشغول جمع‌‌آوری اجساد هستند و تاکنون مرگ دو هزار و 360 نفر تایید شده است.

کد خبر 2175941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha