۲۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۳۰

رضوی:

40 هکتار زمین زراعی شهرستان شاهرود زیر کشت زعفران رفت

40 هکتار زمین زراعی شهرستان شاهرود زیر کشت زعفران رفت

سمنان – خبرگزاری مهر: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به قابلیت های بالای بخش کشاورزی شهرستان شاهرود گفت: این شهرستان با کشت 40 هکتار زعفران بیشترین سطح کشت این محصول را در سطح استان در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیر رضوی صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ضمن بیان اینکه برداشت زعفران از 68هکتار از مزارع استان سمنان آغاز شده است اظهار داشت: بذر زعفران از خراسان رضوی، تربت حیدریه و قائن به استان سمنان آمده و در مناطق کم آب حاشیه کویر کشت شده است.

وی با بیان اینکه از هر هکتار به طور متوسط سه کیلوگرم زعفران خشک برداشت می شود تصریح کرد: پیش بینی می شود که محصول زعفران امسال استان سمنان به 120 کیلوگرم برسد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تاکید بر اینکه  زعفران ، گياهی چند ساله و دارای پياز است گفت: این پیاز دارای غلاف قهوه ای رنگی است.

رضوی با اشاره به این مطلب که این گیاه دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ و سه رشته كلاله قرمز رنگ است عنوان کرد:قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن است.

وی تصریح کرد: كلاله زعفران حاوی چربی، املاح معدنی و موسيلاژ است و تکثير زعفران منحصرا توسط غده زير زمينی بنه ( کورم ) متداول است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تاکید بر اینکه عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و يك تركيب اكسيژن دار و همراه با سينئول به نام سافرانال است عنوان کرد: طعم زعفران مربوط به هيتروزيد تلخ پيكروكروسين است و  رنگين بودن زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام كروسين است.

رضوی در خاتمه افزود: زعفران کشت شده در استان سمنان از نوع قائنی است.

کد خبر 2176004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha