۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۴۲

آیت الله دری نجف آبادی:

کتابخوانی مهم ترین ابزار ارتقای فرهنگ جامعه است/ اهدای بیش از 5000 کتاب نفیس توسط مردم

کتابخوانی مهم ترین ابزار ارتقای فرهنگ جامعه است/ اهدای بیش از 5000  کتاب نفیس توسط مردم

اراک – خبرگزاری مهر : امام جمعه اراک گفت: کتاب و کتابخوانی مهم ترین ابزار در ارتقای فرهنگ جامعه است که باید توجه بیشتری به آن شود که کلیدواژه این توجه تولید کتاب های مناسب و افزایش سطح مطالعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی ظهر یکشنبه در بیست و یکمین همایش گرامیداشت هفته کتاب افزود: فرهنگ یک کشور بیانگر هویت آن کشور است و کتاب و کتابخوانی در رشد آن بسیار موثر است و ماحصلی چون توسعه فرهنگی و دینی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه  کتابخوانی، زمینه ساز اگاهی، دانایی و توسعه علمی است، اظهار کرد: ارتقای آگاهی عمومی و تولید اندیشه به واسطه کتابخوانی موجبات رشد و بالندگی جامعه را فراهم می آورد که نیازمند توجه وِیژه است.

آیت الله دری نجف آبادی تصریح کرد: استان مرکزی نیازمند اعتبار ویژه در زمینه کتاب و کتابخوانی است تا این بخش نیز همچون بخش های صنعتی، کشاورزی و ورزشی به شاخص های استان تبدیل شود.

تولید علم و دانش با کتاب است و نتیجه اش قطع وابستگی است

وی با اشاره به  ظرفیت های استان در تولید علم و اندیشه که ماحصل مطالعه و افزایش سطح مطالعه و دقت است، گفت: تولید علم موجبات پیشرفت کشور در تمام بخش ها را ایجاد می کند و قطع وابستگی به کشورهای بیگانه را به دنبال دارد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تاکید بر اینکه دانشگاهیان و جوانان باید رغبت بیشتری به مطالعه داشته باشند، روش های نهادینه کردن مطالعه را مورد تاکید قرار داد.

77 کتابخانه فعال در استان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی در این همایش گفت: هم اکنون 77 کتابخانه در استان مرکزی فعالیت دارند که 29 مورد آن در شهر اراک است.

محمدحسین مطیعی با بیان اینکه هم اکنون 990 هزار کتاب در کتابخانه های استان موجود است، افزود: تا پایان برنامه پنجم باید 300 هزار جلد کتاب به این رقم اضافه شود.

وی با اشاره به پایین بودن سرانه کتاب برای هر نفر در استان گفت: به ازای هر نفر در استان مرکزی هفت دهم درصد کتاب وجود دارد. در برنامه پنجم توسعه این رقم باید به 85 صدم افزایش یابد.

50 هزار نفر عضو کتابخانه های استان

مطیعی ادامه داد: هم اکنون 50 هزار نفر در کتابخانه های استان عضویت دارند که به ازای هر 100 نفر سه و نیم نفر در این بخش خدمات رسانی می کنند  که البته این رقم نیز باید به هفت افزایش پیدا کند و 50 هزار نفر دیگر نیز به اعضای آن افزوده شود.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 160 هزار نفر از کتابخانه های استان مرکزی کتاب امانت می گیرند، اظهار کرد: که تا پایان برنامه پنجم 500 هزار نفر دیگر نیز باید به این رقم افزوده شود.

مطیعی فضای کتابخانه های استان را حدود 31 هزار متر مربع خواند و گفت: به ازای هر 100 نفر دو متر و 19 سانتیمتر فضا وجود دارد که این رقم در برنامه پنج توسعه باید به چهار متر افزایش یابد که برای این امر نیاز به 26 هزار متر مربع فضا است.

اهدای 5200 کتاب نفیس یه کتابخانه ها

وی در خصوص مشارکت مردم در بخش کتابخانه ها گفت:  پنچ هزار و 200 عنوان کتاب ارزشمند و نفیس توسط مردم به کتاب خانه های استان مرکزی اهدا شده است که برای حفظ و نگهداری از آنها نیاز به فضا و تجهیزات است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان افزود: این رقم شامل 594 عنوان کتاب خطی است که بعضی از آنها قدمت 700 ساله هستند همچنین سه هزار و 431 جلد آن کتاب های چاپ سربی و یک هزار و 179 عنوان جلد سنگی است.

مطیعی در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای برنامه های مختلف در هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، نقد کتاب، قصه خوانی با حضور کودکان و برپایی نمایشگاه کتاب از مهمترین برنامه های این هفته است.

سرانه مطالعه باید ارتقا یابد

وی ادامه داد: تجلیل از کتابداران، یاوران کتاب و رابطان فرهنگی، بازدید از دانش آموزان و انجمن اولیاء و مربیان و اساتید از کتابخانه ها و تجلیل از متولیان فرهنگی از دیگر برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در استان است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سرانه مطالعه در جامعه ما پایین است، گفت: باید با آموزش و تشویق اقشار مختلف مردم به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان به مطالعه، گامی اساسی در جهت ترویج این فرهنگ در جامعه برداشت.
 

کد خبر 2176757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha