۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۵۹

نروژ به صف قربانیان جاسوسی آمریکا پیوست/33 میلیون شنود فقط در یک ماه

نروژ به صف قربانیان جاسوسی آمریکا پیوست/33 میلیون شنود فقط در یک ماه

اسناد جدید افشا شده از فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا حکایت از شنود بیش از 33 میلیون مکالمه تلفنی شهروندان نروژی در مدت یک ماه از سوی جاسوسان ایالات متحده دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، بر اساس اسناد جدیدی که روزنامه نروژی "دگبلادت" منتشر کرده در زمستان سال گذشته و فقط در عرض یک ماه 33 میلیون مکالمه تلفنی شهروندان این کشور از سوی جاسوسان آمریکایی شنود شده است.

این اسناد توسط "ادوارد اسنودن" مامور سابق سازمان اطلاعات ملی آمریکا (سیا) در اختیار رسانه های نروژ قرار گرفته است.

بر اساس این اسناد، 33 میلیون و 190 هزار مکالمه تلفنی شهروندان نروژی از 10 دسامبر 2012 میلادی تا هشتم ژانویه 2013 توسط جاسوسان آمریکایی شنود شده است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که در ماه های گذشته نیز اعلام شده بود که آمریکا فقط در یک ماه بیش از 70 میلیون مکالمه تلفنی شهروندان آلمانی و بیش از 60 میلیون مکاله شهروندن فرانسوی را شنود کرده است.

انتشار این اسناد موجب بروز تنش میان آمریکا و کشورهای اروپایی شده و کمیسیون اروپا پیش از این خواستار پاسخگویی واشنگتن در این رابطه شده بود.

 اسنودن در چند ماه اخیر تبدیل به یکی از سوژه های اصلی رسانه های جهان تبدیل شده است. اسنودن از زمانی که در هنگ کنگ اقدام به انتشار اسنادن محرمانه دولت آمریکا در خصوص جاسوسی از شهروندان آمریکایی، کشورهای مختلف جهان و نهادها و ادارات مختلف کرد تبدیل به یک سوژه خبری داغ شد.

اسنودن برای فرار از تهدیدهای آمریکا، به روسیه نقل مکان کرد و بعد از سپری کردن مدتی در یکی از فرودگاه های مسکو، توانست به صورت موقت در روسیه ساکن شود.

افشاگری های اسنودن سبب بروز تنش میان آمریکا و کشورهای مختلف شده است. برای مثال "دیلما روسف" رئیس جمهور برزیل سفر خود به آمریکا را که قرار بود در ماه جاری انجام شود به دلیل جاسوسی واشنگتن از فعالیت های سایبر وی، لغو کرد.

 

کد خبر 2178422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha