۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۴۶

نگاهی به فینالیست‌های جایزه ادبی سروانتس

نگاهی به فینالیست‌های جایزه ادبی سروانتس

جایزه سروانتس که از مهمترین جوایز ادبیات اسپانیایی زبان است، نامزدهای سال 2013 خود را اعلام کرد و امشب برنده خود را معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از افه، سرخیو رامیرز، خوان و لوییس گوئیتسولو، فرناندو دل پاسو، فینا گارسا و فرانسیسکو نیوا ماروز، از جمله نامزدهایی هستند که برای دریافت جایزه سروانتس نامزد شده‌اند.

این جایزه که به عنوان نوبل ادبیات اسپانیایی زبان شناخته و از سال 1975 اهدا می‌شود، از سوی وزارت فرهنگ اسپانیا و به ارزش 125 هزار یورو برای تقدیر از نویسنده‌ای که با مجموعه آثارش به غنای میراث ادبی اسپانیا کمک کرده باشد تعلق می‌گیرد.

هر چند در مقررات این جایزه درج نشده، اما قانونی نانوشته موجب می‌شود تا این جایزه هر سال بین چهره‌های آمریکای لاتین و اسپانیا به تناوب اهدا شود. اگر چنین قانونی درست باشد، باید انتظار داشت تا یک نویسنده از آمریکای لاتین امسال این جایزه را به خانه ببرد زیرا در دور قبل خوزه مانوئل کابالرو بونالد از اسپانیا به عنوان برنده این جایزه انتخاب شده بود.

در 38 سالی که از اهدای این جایزه می‌گذرد، تنها سه بار یک نویسنده زن به عنوان برنده این جایزه انتخاب شده است: ماریا زامبرانو در سال 1988، آنا ماریا ماتوت در سال 2010 هر دو از اسپانیا و دولسی ماریا لویناس در سال 1992 از کوبا سه نویسنده زنی بوده اند که این جایزه را دریافت کرده‌اند.

خوزه مانوئل کابالرو بونالد، شاعر 86 ساله اسپانیایی که به عنوان برنده جایزه سروانتس 2012 انتخاب شد، پس از نیکانور پارا شاعر شیلیایی که سال 2011 این جایزه را از آن خود کرده بود، این جایزه را بار دیگر به اسپانیا برد.

کد خبر 2178470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha