۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۵

یثربی در گفتگو با مهر:

فلسفه همیشه راهگشاست و نمی میرد/ آینده بشر آینده انسانهای آگاه است

فلسفه همیشه راهگشاست و نمی میرد/ آینده بشر آینده انسانهای آگاه است

یک استاد بازنشسته فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: فلسفه آن مدیر باتدبیری است که تمام رشته های علوم در اختیارش قرار می گیرند و همه آنها را به خدمت می گیرد و به جهان نگاهی فراگیر دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محور روز جهانی فلسفه امسال "جوامع شمول گرا؛ سیاره پایدار" است. جوامع شمول گرا یعنی جوامعی که هویت های مختلف در کنار هم زندگی می کنند و هویت های متکثر را به رسمیت می شناسند و هویت خاصی را اصالت نمی دهند و هویت خاصی را حذف نمی کنند.

دکتر سید یحیی یثربی در مورد اینکه فلسفه چگونه می تواند به تشکیل چنین جوامعی کمک کند به خبرنگار مهر گفت: فلسفه همیشه راهگشا بوده و در همه زمینه ها دست انسان را گرفته و این نگاه فراگیر داشتن از مختصات فلسفه است. علم جنبه خاصی را در نظر می گیرد اما فلسفه همه جانبه نگاه می کند.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه اظهارداشت: آنچه مسلم است آینده بشر، آینده انسانهای آگاه است. انسانهایی که از نظر ذهنی توسعه یافته اند و از نظر علوم انسانی روز به روز تحول پیدا می کنند. در محدوده زمانی یعنی مثلاً یک قرن بعد انسانها را در شرایطی خواهید یافت که انگار در یک خانه و نه حتی در یک دهکده کنار هم نشسته اند. آنقدر دنیا کوجک می شود و ارتباطات قویتر و رابطه ها مأنوس تر و بیشتر می شود که گویی در یک خانه کنار هم نشسته ایم.

وی تأکید کرد: برای زندگی در چنین جامعه ای دو چیز لازم است. یکی تشخیص رویکردها و نیازهای اصلی و دیگری حذف عوامل جدایی افکن و دشمنی انگیز یعنی حذف عواملی که جدایی و دشمنی می افکنند که اینها را باید از بین خودشان بردارند. برای مثال اروپا در گذشته دائم در جنگ بود ولی پس از اتحاد حتی یک گلوله به هم شلیک نکرده اند. این مسئله در اثر رشد علوم انسانی و اینکه رویکردها و نیازهای اصلی خود را تشخیص می دهند و به ملیت خود به گونه ای افراطی اهمیت نمی دهند بود. زیرا همه آنها یک رویکرد و یک نیاز مشترک دارند.

این استاد بازنشسته فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: جهان اسلام اگر بتواند تحولی در توسعه ذهنی و علوم انسانی ایجاد کند به چنین حالتی می تواند برسد که البته این مسئله مشکل اصلی جامعه ماست. بنابراین در دنیای آینده انسان نیازهای مشترکش را به راحتی تشخیص می دهد.

این نویسنده و محقق تصریح کرد: حقیقت چهره های گوناگونش را که در اثر تحریف و انحراف پیدا کرده است آرام آرام کنار می گذارد و همه دور یک مسئله و حقیقت گرد می آیند و به جای اینکه هر دین و مذهبی سنگری علیه ادیان و مذاهب دیگر باشد دست به دست هم می دهند و به دنبال حقیقتی می گردند که همه عاشق آن هستند.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه یادآورشد: نگاه فلسفی به آینده به این شکل و طیف است. اما فلسفه فعلی ما متأسفانه در این باره نه بحثی دارد و نه استعداد این کار را دارد. یکی از ضرورت های ما دست زدن به تحول در فلسفه است. باید به مناسبت روز جهانی فلسفه به جامعه خودم ندا بدهم که فلسفه راهگشا است. می خواهم فلسفه به روز و کارآمدی داشته باشیم و در سطح جهان بتوانیم حرف بزنیم. با عقل اول و عقل دوم و هیولا و صورت نمی شود وارد جهان امروز شد و با آنها بحث کرد.

وی تأکید کرد: این همه هزینه در زمینه ایجاد تحول در علوم انسانی و نظریه پردازی می کنیم کسی نمی پرسد آیا یک قدم به جلو برداشته ایم یا نه؟  

این استاد بازنشسته فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان بیان داشت: من در مقابل تز حاکم که می گوید فلسفه مرده است و در برابر حرف کانت که می گوید فلسفه اعتبار خود را از دست داده و یک "بی بی" بی اختیار شده و در گوشه ای افتاده می گویم هنوز هم فلسفه زنده است و زنده خواهد ماند. این هم شعار نیست زیرا فلسفه "بی بی" بی اختیار نیست فلسفه آن مدیر باتدبیری است که تمام رشته های علوم در اختیار او قرار می گیرند  و همه اینها را به خدمت می گیرد و به جهان نگرش فراگیر می کند.

کد خبر 2178930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha