۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۴۸

دو ویلپن:

به اندازه کافی به اسرائیل توجه کرده ایم/فرصت خوبی برای توافق با ایران فراهم شده است

به اندازه کافی به اسرائیل توجه کرده ایم/فرصت خوبی برای توافق با ایران فراهم شده است

نخست وزیر سابق فرانسه در مصاحبه با یک رسانه روسی اعلام کرد جهان به اندازه کافی به نگرانی های رژیم صهیونیستی توجه کرده و اکنون باید به دنبال توافق با ایران بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، "دومنیک دوویلپن" در مصاحبه با راشا تودی در پاسخ به پرسشی در خصوص دلایل مخالفت فرانسه با توافق هسته ای ایران و 1+5 و توضیح اینکه بعد از پایان دور قبلی مذاکرات، پاریس تحت انتقادات شدیدی قرار گرفته و اینکه چرا فرانسه هیچگاه سیاست یکسانی را در قبال تهران به کار نمی گیرد گفت : نمی توان گفت که سیاست فرانسه در قبال ایران به طور مرتب تغییر می کند. در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک، فرانسه به همراه انگلیس و آلمان مذاکراتی را با ایران انجام داده و به توافقی نیز رسیدند در آن زمان من از طرف فرانسه مسئول مذاکره بودم. بعد از روی کار آمدن سارکوزی به عنوان رئیس جمهور اندکی مواضع فرانسه در قبال ایران سخت تر شد، اما اکنون من فکر می کنم که همه ما به این نتیجه رسیده ایم که فرصت بزرگی برای توافق وجود دارد.

دوویلیپن در ادامه افزود : این یک فرصت بزرگ برای منطقه (خاورمیانه) و جامعه جهانی محسوب می شود، زیرا در ایران تغییراتی رخ داده و مواضع میانه روها قدرتمندتر شده بنابراین هرکاری که می توان باید انجام داد تا به راه حل برسیم و در مذاکرات پیش رو رسیدن به این راه حل ممکن است.

به اعتقاد دووپیلپن سه پرسش اساسی برای حل موضوع هسته ای ایران وجود دارد که باید به این سه پرسش پاسخ مناسبی داده شود. اولین پرسش وجود تاسیسات هسته ای در ایران است. پرسش دوم حق غنی سازی اورانیوم برای ایران و سومین سوال این است که با اورانیوم غنی شده در ایران چه کار باید کرد.

نخست وزیر اسبق فرانسه در توضیح این مطلب که "فرانسه به سبب همراهی با اسرائیل تحت انتقادت شدیدی قرار گرفته، آیا تل آویو نقشی در مذاکرات هسته ای با ایران دارد؟" گفت : اسرائیل نگرانی هایی درباره برنامه هسته ای ایران و توافق احتمالی با این کشور دارد و ما باید به این نگرانی ها توجه کنیم. به اعتقاد من توافق هسته ای با ایران از لحاظ امنیتی امتیازهایی را برای تل آویو به دنبال خواهد داشت و برخلاف تصور تل آویو این توافق هسته ای به نفع اسرائیل خواهد بود.

دوویلپن در ادامه گفت : به اعتقاد من ما به اندازه کافی به نگرانی های اسرائیل توجه کرده ایم و اکنون زمان آن است که با استفاده از این فرصت بزرگ در پی توافق با ایران باشیم این یک فرصت بزرگ برای منطقه است.

کد خبر 2179073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha