۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۲۳:۴۹

منتخب گزارش استانها در هفته/

نسل کشی حیات وحش در بازار پرندگان/سدهایی که به‌خاطر پول خرد نیمه‌تمام مانده‌اند

نسل کشی حیات وحش در بازار پرندگان/سدهایی که به‌خاطر پول خرد نیمه‌تمام مانده‌اند

گروه استانها - خبرگزاری مهر: پیامدهای زلزله هنوز گریبان بم را گرفته‌‌است ، آمار تعجب آور از تخریب جنگلهای ایلام ، اوج ابتکار معماری ایرانیان در معرض تخریب از مهمترین گزارشهای استانها در این هفته بوده است.

نسل کشی حیات وحش در بازار پرندگان/ مهاجرت بی بازگشت پرندگان غرب آسیا

 فریدونکنار به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت سالیانه پرندگان مهاجرغرب آسیا و بخش‌هایی از شمال اروپا، نقطه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود. اما چند درصد از پرندگانی که به این نقطه مهاجرت می‌کنند، شانس بازگشت دارند؟ سرنوشت چند درصد از آنها، پخته شدن در دیگ رستوران‌ها و تابه‌های خانه‌ها و منقل کباب مسافران است.
 
هر روز صبح در حالی که همه مشغول صرف صبحانه و شروع روز هستید، اینجا در بازار پرندگان شهر فریدونکنار، صدها پرنده وحشی و عمدتا حمایت شده، به صورت مرده و زنده، به سادگی هرچه تمام به صورت کاملاً علنی خرید و فروش می‌شوند.
 
گاه بنا به درخواست مشتری‌ها، پرنده‌های مهاجر زنده موجود در بازار در کنار خیابان ذبح شده و پرکنده تحویل داده می‌شوند، گاه پرنده‌های از قبل ذبح شده‌اند و به فروش می‌رسند و گاه مشتری ترجیح می‌دهد پرنده را به صورت زنده خریداری کند .
 
 

سدهایی که به‌خاطر پول خرد نیمه‌تمام مانده‌اند/ پروژه‌های دو هزار میلیاردی معطل 800 میلیون ریال اعتبار

سدهای نیمه تمام خراسان رضوی برای تکمیل، نیازمند اعتباری ناچیز هستند و انتظار می‌رود با پیگیری‌ دست‌اندرکاران استانی و یاری‌رسانی مسئولان کشوری، چشم اهالی خراسان به تکمیل سدهای نیمه تمام روشن شود.

در حال حاضر 5 سد نیمه‌تمام خراسان رضوی برای تکمیل نیازمند اعتبار بوده و به گفته متولیان امر اتمام و بهره‌برداری از این سدها نیازمند 800 میلیون ریال اعتبار است و بی‌تردید تامین این مبلغ برای مسئولان حوزه تامین آب استان، کارآسانی نیست.
 
این 5 سد در شهرستان‌های مشهد، نیشابور، درگز و کلات قرار دارد و با بهره برداری از این سدها 90 میلیون متر مکعب آب استان ذخیره می شود.
 

پیامدهای زلزله هنوز گریبان بم را گرفته‌‌است/ زندگی معلولان حادثه در کانکس‌‌های فرسوده

با گذشت 10 سال از زمین لرزه بم همچنین مردم این شهر با مشکلات ناشی از این زمین لرزه دست و پنجه نرم می‌کنند که زندگی 200 نفر از معلولان این شهر در کانکس‌های فرسوده از جمله این مشکلات است.
زمین لرزه سال 82 بم که 50 هزار کشته و 30 هزار زخمی برجای گذاشت، زخمی کنده‌است که علاوه‌بر اینکه در خاطر مردم این شهر مانده است و جمعیت قبرستان این شهر را در طول یک روز بیشتر از جمعیت شهر کرد، زمین لرزه‌های خاموشی را نیز در روحیه مردم این شهر برجای گذاشت.
 
هر یک از خانواده‌های بمی چندین نفر از اعضای خانواده خود را از دست دادند و همچنان داغ نبود این افراد مردم شهر را می‌آزارد. در جریان این زمین لرزه هزاران نفر زخمی شدند که همچنان با مشکلات خود دست به گریبان هستند اما بیشترین فشار در این میان بر دوش معلولان ناشی از زمین لرزه به جای مانده است.
 
طبق آمار زمین لرزه بم سه هزار معلول بر جای گذاشت که متاسفانه تعدادی از این افراد برای همیشه زمین‌گیر و دچار قطع نخاع و سکون تا آخرین روز عمرشان شدند. این افراد همچنان مهمترین عوارض جسمانی زمین لرزه را بر بدن خود به یادگار دارند و ادامه زندگی این فشر نیازمند حمایتهای خاص دولتی است.
 
 
متکدیانی که نرفته بر می گردند/ کاسه "چه کنم" در دست مسئولان بروجردی
 
در حالی معضل تکدی گری همچنان شهر توریستی بروجرد را آزار می دهد که راهکارهای متولیان برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان هنوز نتیجه نداده است.
این روزها هنگامی که از داخل پیاده روهای شهر بروجرد می گذری وجود کسی که با نگاهی ملتمس و با صدایی ترحم برانگیز می گوید "خانم تو رو بخدا کمکم کن" نظرت را جلب می کند.
 
نگاهت را که بر می گردانی دختر بچه ای خردسال با ظاهری ژولیده می بینی که دست نیازش را به سوی رهگذران دراز کرده و هراز چند دقیقه ای صدای سکه ای آهنین که در کف کاسه اش می افتد دنیای تاریکش را روشن می کند.
 
این آخرین متکدی نیست که سر راهت قرار می گیرد و با گذشت هر چند ده متر این گونه افراد را در سنین و ظواهر متفاوت می توانی ببینی.در حالی معضل تکدی گری همچنان شهر توریستی بروجرد را آزار می دهد که راهکارهای متولیان برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان هنوز نتیجه نداده است.
به گزارش خبرنگار مهر، این روزها هنگامی که از داخل پیاده روهای شهر بروجرد می گذری وجود کسی که با نگاهی ملتمس و با صدایی ترحم برانگیز می گوید "خانم تو رو بخدا کمکم کن" نظرت را جلب می کند.
 
نگاهت را که بر می گردانی دختر بچه ای خردسال با ظاهری ژولیده می بینی که دست نیازش را به سوی رهگذران دراز کرده و هراز چند دقیقه ای صدای سکه ای آهنین که در کف کاسه اش می افتد دنیای تاریکش را روشن می کند.
 
این آخرین متکدی نیست که سر راهت قرار می گیرد و با گذشت هر چند ده متر این گونه افراد را در سنین و ظواهر متفاوت می توانی ببینی.
 
 
اوج ابتکار معماری ایرانیان در معرض تخریب/ گلوی عمارت "شترگلوی ماهان" خشکید
 
عمارت شترگلو در باغ شهر تاریخی ماهان در محور گردشگری کرمان - بم واقع شده است. این بنای زیبا و تاریخی در واقع سازه ای خلاقانه از ابداع معماران کهن ایران زمین است که هنر معماری را با استفاده از آب در هم آمیخته و سازه ای آبی ساخته اند که اوج ابداع را در معماری کهن ایرانی دارد ولی متاسفانه به دلیل بی توجهی ها امروز در حال تخریب است.
 
کرمان از کهن ترین شهرهای کشور محسوب می شود و گوشه گوشه این استان مملو از بناهای منحصر بفردی است که این منطقه را به کلکسیونی از آثار مختلف تاریخی و معماری ایرانی تبدیل کرده است که سرامد آنها ارگ بم، روستای تاریخی میمند و باغ شاهزاده ماهان است که یا ثبت جهانی شده اند و یا در آستانه کسب این عنوان هستند.
 
در این میان برخی شهرهای کرمان از جمله ماهان از غنای خاصی برخوردار است، ماهان در نزدیکی شهر کرمان قرار دارد و باغ شهری بزرگ مملو از باغهای انار و تاکستانهای گسترده و میوه های مختلف سردسیری است سرشار از زیبایی و اعجاب برانگیز، این شهر در مسیر کرمان و ماهان قرار دارد و با محور رویایی هفت باغ به شهر کرمان متصل می شود.
 
 
آمار تعجب آور از تخریب جنگلهای ایلام/ 33 درصد درختان بلوط ایلام خشک شدند
 
 مردم استان ایلام هر روز راجب درختان بلوط پرس و جو می کنند که چه بر سر درختان بلوط آمده که به چنین حال و روزی افتاده اند و بیشتر آنها خشک شده است.
 
بحث خشکیدگی درختان بلوط که در همه رسانه ها در طول سال به آن پرداخته شده به فاجعه نزدیک می شود، فاجعه ای که شاید دیگر دیدن بلوط در استان را سخت می کند.
 
در حال حاضر خشکیدگی درختان بلوط استان ایلام به اوج خود رسیده و هر روز درختان خشک در جنگلهای استان بیشتر می شوند.
 
استان ایلام دارای 641 هزار جنگل است که بیش از 90 درصد از آن را درختان بلوط تشکیل می دهند که در حال حاضر طبق گفته مسئولان 33 درصد از این درختان به طور کامل خشک شده اند.
 
درختان بلوط استان ایلام دیگر نشاط و شادابی گدشته را ندارند و عوملی مثل گردو غیار، بیماری های مختلف، آتش سوزی و..باعث شده درختان بلوط از بین بروند.
 
 
هگمتانه زندانی کمبود اعتبار/پايتخت مادها در انتظار رسيدگي
 
در حالی که هفت سال از تصویب مصوبه ای برای آزادسازی حریم هگمتانه همدان می گذرد اما این حريم به عنوان سمبل و هويت تاريخي پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين، هنوز در حصار کمبود اعتبار گرفتار شده و سرنوشت آزادسازی آن معلق مانده است.
تپه هگمتانه که شهری زیرزمینی را در خود جای داده، در قسمت شمالی و در بافت قدیمی شهر همدان قرار دارد.
 
این تپه باستانی سه هزار سال قدمت دارد و با مساحت حدود ۳۰ هکتار، وسیع‌ترین تپه باستانی ایران است که با در نظر گرفتن بخش‌هایی که جزو محدوده تپه باستانی بوده اما اکنون ساختمان‌های مسکونی بر روی آن ساخته شده، مساحت آن به بیش از ۴۰ هکتار نیز می‌رسد.

این محوطه باستانی با توجه به اشاره‌های تاریخی و برداشت‌های اولیه باستان‌شناسان و پژوهشگران، دربرگیرنده آثاری از دوره‌های تاریخی مختلف به ویژه ماد، هخامنشی و اشکانی است و در طول 100 سال اخیر بارها مورد حفاری باستان‌شناسان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

اشتباه خطرناک در رودخانه ای که تغییر کاربری داد/ خودروهایی که در خانه "رود" جاری شدند

تبدیل بخشی از رودخانه خرم آباد به پارکینگ تداعی گر اشتباهی است که در مورد رودخانه قم اتفاق افتاد که جز حسرت عایدی دیگری نداشت؛ موضوعی که در صورت غفلت متولیان امر در لرستان می تواند تکرار شود.
رودخانه یا به تعبیر دیگری "خانه"ی رود، محل عبور رود است و "رود" برای عبور از خانه خود با کسی شوخی ندارد؛ موضوعی که گاه توسط کاربران و مجاوران رودخانه نادیده گرفته می شود.
 
رودخانه خرم رود در مرکز لرستان که به "گلال" شهرت دارد با 110 کیلومتر طول از ارتفاعات شمالی شهر و از دامنه های سفید کوه و کوه کمر سیاه سرچشمه گرفته و ‌خرم آباد را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند.
 
 
 
آیین 500 ساله "بنی اسد" سرآغاز حرکت شهدای کفن پوش 15 خرداد 42
 
 آیین بنی اسد سنت دیرینه ای در پیشوا است که قدمت آن به 500 سال پیش می رسد. این آیین کهن در این شهرستان سرآغاز حركت شهداي كفن پوش در قيام 15 خرداد سال 1342 بود.
 
همواره روز سوم شهادت امام حسین(ع) در شهرستان پیشوا از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و مردم متدین این خطه با حضور در امامزاده جعفر(ع) پیشوا در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان به سر و سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند. در این مراسم مردم با پوشیدن لباسهای عربی (طایفه بنی اسد) مراسم تشییع و تدفین را به صورت نمادین انجام داده و بر سر و سینه خود کوبیده و یاد شهدای کربلا را زنده نگه می ‏‏دارند.
 
بازار شهر پیشوا هر سال در این روز تعطیل است و مردم نیز با دادن نذری یاد شهدای دشت کربلا را زنده نگه می‏ دارند. آیین بنی اسد در پیشوا با حوادث سیاسی گره خورده و گاهی منجر به حوادثی شده که نقش مهمی را در تاریخ انقلاب اسلامی ایفا کرده است.
 
 
 
 
 
گذری در روستای "بان سرو" ایلام/ وجود 18 درخت سرو 3300 ساله
 
در روستای "بان سرو" واقع در بخش چوار از توابع استان ایلام مجموعه ای از درختهای سرو به قدمت 3300 سال قرار دارد که این میراث کهن در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.
برای رفتن به روستای "بان سرو" باید از ایلام به سمت بخش چوار رفت واز  این شهر  به  فاصله 55 کیلومتر و شاید هم بیشتر  به این روستا رسید.
 
جاده بخش چوار تا روستای بان سور متاسفانه به دلیل بی توجهی رفت و آمد را سخت کرده و بیشتر آسفالت این جاده از بین رفته است. یکی از از عجایب و دیدنی های منحصر به فرد روستای بان سرو وجود محوطه تاریخی – طبیعی به نام "بان سول" است.
 
روستای بان سرو با توجه به وجود محوطه تاریخی – طبیعی "بان سول" و همچنین چند اصله درخت زیتون که بازهم سابقه تاریخی دارند از قدمت زیادی برخوردار است و به دلیل وجود درختان سرو به روستای بان سرو نامگذاری شده است.
 
این محوطه متشکل از 18 اصله نهال" سرو زربین" است که قدمت آنها به 3300 سال پیش بر می گردد و توسط میراث فرهنگی استان ایلام در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.
 
 
تیشه قانون به ریشه حفارهای غیرمجاز/ امپراطوری داریوش در امان یگان های حفاظتی
 
چند هفته ای از اظهارات مردمی در خصوص تحرکات مشکوک باندهای حفاری غیر مجاز در حریم آثار باستانی بیستون و محوطه تاریخی آن نمی گذرد. موضوعی که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با واکنش سریع در برابر آن و اعزام یگان های حفاظتی میراث فرهنگی به منطقه اعلام کرد که اوضاع تحت کنترل است.
 
نصرت الله سپهر در همان روزها به خبرنگار مهر گفت: که در چندین نقطه کمین یگان های حفاظتی مستقر شده و تا کنون شاهد مورد مشکوکی نبوده ایم اما در صورت رویت هرگونه رفت آمد مشکو به سرعت وارد عمل خواهیم شد و اقدام خواهیم کرد.
 
به هرحال مجموعه آماده باش نیروهای حفاظت سازمان محیط زیست، کمین در مناطق مختلف قلمرو "هراکلس" و گزارشات مردمی نشان می داد که کاسه ای زیر نیم کاسه باندهای حفاری غیر مجاز برای تشیه زدن به ریشه میراث فرهنگی کرمانشاه است.
 
پس از گذشت چند هفته از این خبرها ظاهرا به کمین نشستن حافظان میراث فرهنگی در بیستون نتیجه داده و یک باند حفاری غیر مجاز در بیستون به دام مأموران افتاده است.
 
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در همین رابطه به خبرنگار مهر گفت: گروه حفاری غیر مجازی که به دام مأمورین حفاظت ما افتادند با به همراه داشتن وسایل کامل حفاری به جان طبیعت منطقه چقاکبود هرسین افتاده بودند.
 
 
ناتمام ماندن بزرگترین گلزار شهدای خراسان شمالی/ پروژه ساماندهی مزار شهیدان شیروان سه ساله شد
 
 با وجود این که بیش از سه سال از آغاز پروژه ساماندهی بزرگترین گلزار شهدای خراسان شمالی می گذرد، این طرح علی رغم وعده های مختلف هنوز به پایان نرسیده است.
در بهمن ماه سال 87 بود که كارگروه ساماندهي گلزارهاي شهدا در خراسان شمالي با برگزاري نخستين نشست، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، کارگروهی که مهمترین وظیفه آن ساماندهی و بازسازی 374 گلزار شهید در شهرها و روستاهای این استان بود.
 
در همان زمان مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان شمالي به عنوان دبير اين كارگروه انتخاب و طرح های ساماندهی گلزارهای شهدا در استان نیز به مرور آغاز شد. با وجود این که در ابتدای شروع پروژه ساماندهی گلزار شهدای شیروان قرار بود این طرح در مدت یک سال به بهره برداری برسد اما این امر اکنون بعد از گذشت بیش از سه سال محقق نشده است.
 
امسال وعده های مختلفی برای پایان این طرح داده شد؛ ابتدا قرار بود شهریور ماه در هفته دولت به بهره برداری برسد اما بعد مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی گفت که طرح مذکور در مهر ماه و همزمان با نخستین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به خراسان شمالی افتتاح خواهد شد.
 
کد خبر 2179432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha