۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۸

میراث در 7 روز/

شناسایی بزرگترین سنگ نگاره های ایران/ ماجرای مردی که ایران را به جهان معرفی کرد

شناسایی یکی از بزرگترین سنگ نگاه های ایران در همدان، اعلام ضوابط جدید برای خانه های تاریخی، ساکن شدن کولی ها در عمارت "ملک"، خروج خانه تاریخی علیزاده از فهرست ملی و مرجوع شدن پرونده ثبت جهانی طب سنتی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته یکی از دانشجویان باستان شناسی خبر داد که در مطالعات و بررسی های انجام شده در یک منطقه باستانی نزدیک به شهرستان ملایر منجر به شناسایی یکی از بزرگترین سنگ نگاره های مجموعه ایران شده است.

ابعاد یکی از تخته سنگ های بزرگ موجود در ین محوطه 12 در 2.5 متر است که روی آن 104 نقش ایجاد شده است.

مرمت یک بنای تاریخی متعلق به قرن هشتم

مدیر پایگاه پژوهشی میبد اعلام کرد فاز نخست مرمت بنای تاریخی حافظ جمال انجام شد. وی احتمال داد این بنا کاربری مذهبی شده چون به خانقاه های قرن هشتم و نهم در استان یزد شباهت دارد.

ایجاد محدودیت برای تخریب کنندگان بناهای تاریخی

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خطاب به تخریب کنندگان بناهای تاریخی اعلام کرد امسال مصوبه ای را به تصویب رسانده که طی آن بازسازی بناهای ساخته شده تا سال 1340 شمسی تنها به صورت عین به عین امکان پذیر خواهد بود.

بنا بر این مصوبه مالک هیچ بنایی که خانه آن تا قبل از سال 40 ساخته شده باشد نمی تواند خانه خود را تخریب کند اما اگر به هر دلیلی این خانه تخریب شد اجازه ندارد که بالاتر از حد مجاز بنای اولیه بازسازی کند.

درخواست از دیوان عدالت اداری برای یاری رساندن به کاخ گلستان

مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی این هفته در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از دیوان عدالت اداری می خواهیم تا حکم دادگاه بدوی در خصوص شکایت مالک سرای دلگشا را نقض کند تا از حقوق مردم در ثبت مردم کاخ گلستان دفاع شده و سازمان میراث فرهنگی نیز با مشکل بین المللی مواجه نشود.

خطر خروج خانه علیزاده از فهرست ملی

خطر خروج کاخ گلستان از فهرست جهانی در حالی این هفته منتشر شد که دیوان عدالت اداری با شکایت همسایه خانه تاریخی علیزاده این بنای تاریخی را از فهرست ملی خارج کرد.

این خانه تاریخی متعلق به یکی از افراد مشهور تهران بوده است که مالک فعلی آن قصد دارد تا این بنا را حفظ کرده و کاربری هنری- فرهنگی به آن بدهد. با این حال این خانه با شکایت همسایه برای ساخت و ساز تا ارتفاع بلند از فهرست میراث ملی خارج شد.

یک مرد روستایی یاران را به دنیا معرفی کرد

یکی از اخبار پربیننده این هفته خبرگزاری مهر به یک مرد روستایی اختصاص داشت که با مهربانی در حق کودکان یک خانواده آمریکایی و بیان قصه های ایرانی باعث شد تا یکی از کودکان این خانواده نویسنده ای بزرگ شود و در کتاب در جستجوی حسن که شرح حال آشنایی این خانواده با این آشپز روستایی است باعث شد تا ایران و جاذبه های گردشگری آن در سطح بین المللی معرفی شود.

قرار است برای حسن قاسمی آشپز ساده روستای تودشک استان اصفهان مراسم بزرگداشتی برگزار شود.

مرجوع شدن پرونده طب سنتی ایران توسط یونسکو

سازمان جهانی یونسکو این هفته خبر داد که پرونده طب سنتی ایران که قرار بود امسال در فهرست میراث ناملموس جهانی ثبت شود به دلیل بیش از حد فراگیر بودن موضوع پرونده به ایران برگشت داده شده است.

احتمال می رود تا ایران در اجلاس میراث ناملموس که آذرماه در باکو برگزار می شود نتواند هیچ پرونده ای را در فهرست جهانی ثبت کند. با این حال کارشناسان معتقدند دفاع خوب از این پرونده تنها امید ایران برای داشتن یک پرونده جهانی است.

 

کد خبر 2179691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha