هفته کتاب و افزایش سرانه مطالعه در کودکان و نوجوان/6

فتاحی: توزیع مناسب کتاب سرانه مطالعه را بالا می‌برد

فتاحی: توزیع مناسب کتاب سرانه مطالعه را بالا می‌برد

یک نویسنده حوزه کودک و نوجوان توزیع مناسب کتاب را یکی از راههای بالابردن سرانه مطالعه عنوان کرد و گفت: ما حتی به یک درصد از مخاطبان خود هم کتاب نمی‌رسانیم؛ 30 استان داریم، اگر در هر استان 500 نفر کتاب خریداری کنند و بخوانند، سرانه کتابخوانی در کشورمان بالا می‌رود و بر شمارگان کتاب افزوده می‌شود.

حسین فتاحی، نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر، عمده‌ترین مشکل نشر و موثرترین عامل در پایین بودن سرانه مطالعه را، توزیع نامناسب کتاب دانست و گفت: ما 20 میلیون مخاطب کودک و نوجوان داریم و تیراژ کتاب‌هامان بین 2 تا 5 هزار نسخه است؛ علت اصلی شمارگان کتاب را نباید در سرانه پایین مطالعه جستجو کرد بلکه به جای آن باید درمانی برای درد کهنه توزیع در نظر گرفت و شیوه توزیع را به روز کرد.

نویسنده مجموعه «پیامبران»، توزیع مناسب کتاب را یکی ازی راههای بالابردن سرانه مطالعه دانست و افزود: ما حتی به یک درصد از مخاطبان خود هم کتاب نمی‌رسانیم؛ 30 استان داریم. اگر در هر استان، 500 نفر کتاب خریداری کنند و بخوانند سرانه کتابخوانی در کشورمان بالا می‌رود و بر شمارگان کتاب افزوده می‌شود.

فتاحی، به ضرورت راه‌اندازی فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی کتاب اشاره و بیان کرد: بسیاری ناشران معتقدند درآمدشان از فروش کتاب در ایام نمایشگاه برابر با کل سال است. این نشان می‌دهد روش توزیع ما ناکارآمد است از سوی دیگر فروشگاهی وجود ندارد تا نیاز علاقه‌مندان را برآورده کند. کسی که در تهران‌پارس یا شرق تهران زندگی می‌کند، باید به انقلاب یا خیابان کریمخان بیاید تا بتواند کتاب مورد نظر خود را خریداری کند و این اصلاً خوب نیست.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: هدف از ساخت «شهر کتاب»‌ ها این بود که به فروشگاه‌های دائمی کتاب تبدیل شوند اما بیشتر به فروشگاه نوشت‌افزار تبدیل شده‌اند و مشکل دیگرشان این است که همه کتاب‌ها را ندارند. ویژگی خوب نمایشگاه کتاب این است که همه ناشران در آن حضور دارند. بنابراین ضروری است متولیان فرهنگی در تهران و مراکز استان‌ها یک فروشگاه بزرگ کتاب راه‌اندازی کنند.

فتاحی با اشاره به اینکه محتوای کتاب‌ها هم بر افزایش سرانه مطالعه تاثیر می‌گذارد، گفت: هر چه نویسندگان بیشتر با ذهن و زبان آشنا باشند، اثرشان پرمخاطب‌تر است اما همچنان معتقدم توزیع درست بر بالارفتن تیراژ  کتاب تاثیر می‌گذارد برای مثال، شمارگان را از 2 هزار به 20 هزار می‌رساند.

وی تاکید کرد: وقتی اقتصاد نشر رونق بگیرد، ناشر هر کتابی را منتشر نمی‌کند و نویسنده هم وقت و انرژی بیشتری می‌گذارد چون تیراژ کتاب بالاست و او اطمینان دارد که حق‌التالیف خوبی دریافت می‌کند.

کد خبر 2180826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha