هفته کتاب و افزایش سرانه مطالعه در کودکان و نوجوانان/8

5 میلیون دانش‌آموز 100 هزار نسخه؛ 20 میلیون دانش‌آموز 3000 نسخه کتاب

5 میلیون دانش‌آموز 100 هزار نسخه؛ 20 میلیون دانش‌آموز 3000 نسخه کتاب

به گفته نویسنده «پیشواز روشنی» زمانی تعداد دانش‌آموزان ما 5 میلیون نفر و تیراژ کتاب، 100 هزار نسخه بود، حالا دانش‌آموزان ما به 20 میلیون و شمارگان کتاب به 3000 نسخه رسیده است و این مسئله به یک آسیب‌شناسی جدی نیاز دارد.

بابک نیک‌طلب، شاعر در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این‌که امروز بچه‌‎ها بیشتر زمان خود را به تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری و سرگرم شدن با تبلت اختصاص می‌دهند، گفت: همان‌طور که بزرگ‌ترها بیشتر زمان خود را به تماشای تلویزیون و ماهواره اختصاص می‌دهند و کمتر کتاب می‌خوانند بچه‌ها هم همین‌طور هستند. آنها هم زمان زیادی را به بازی‌های کامپیوتری و تبلت اختصاص می‌دهند اما کمتر کتاب می‌خوانند.

این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به این‌که در شرایط کنونی همه چیز با شتاب جلو می‌رود، گفت: امروز دنیا با شتاب جلو می‌رود و مردم به جای آن‌که به لغتنامه‌ها و دانشنامه‌ها مراجعه کنند، به اینترنت رجوع می‌کنند. حالا دیگر کتاب‌ها را دانلود می‌کنند و می‌خوانند و شاعران، شعرشان را در وبلاگ خود یا سایت‌های مختلف منتشر می‌کنند و ما چاره‌ای نداریم جز این‌که با این تغییرات و با شرایط کنونی همراه شویم.

نیک‌طلب معتقد است، وقتی کتاب‌های یک کتابخانه را در تبلت جای می‌دهند، یعنی نیاز به کتاب، همچنان هست فقط شیوه برآورده کردن این نیاز تغییر کرده؛ قبلا مردم علاقه‌مند به کتابخانه مراجعه می‌کردند. حالا در خانه خود می‌نشینند و کتاب الکترونیک می‌خوانند.

به گفته نویسنده «پیشواز روشنی» زمانی تعداد دانش‌آموزان ما 5 میلیون نفر و تیراژ کتاب، 100 هزار نسخه بود. حالا دانش‌آموزان ما به 20 میلیون و شمارگان کتاب به 3000 نسخه رسیده است و این مسئله به یک آسیب‌شناسی جدی نیاز دارد.

نیک‌طلب معتقد است، هنوز هم کودکان ما دلشان می‌خواهد کتاب بخوانند، اما نه با ابزارهای قدیمی؛ شاید کتاب کاغذی به کار کودک امروز نیاید پس ما باید خود را به‌روز کنیم و دنبال ابزارها و روش‌های جایگزین باشیم.

کد خبر 2183223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha