در پی عدم انتخاب اثر برگزیده مطرح شد؛

دبیر جایزه جلال: هیچ ملاحظه‌ای بجز ارزش علمی آثار نداشتیم

دبیر جایزه جلال: هیچ ملاحظه‌ای بجز ارزش علمی آثار نداشتیم

دبیر علمی جایزه جلال آل احمد در توضیحی درباره عدم انتخاب حتی یک اثر به عنوان برگزیده در ششمین دوره این جایزه، گفت: ما هیچ ملاحظه‌ای به جز ارزش علمی آثار نداشتیم.

به گزارش خبرنگار مهر مراسم اختتامیه ششمین جایزه جلال آل احمد عصر امروز شنبه دوم آذر همزمان با نودمین سالروز تولد این نویسنده فقید با حضورعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، اعضای هیات علمی جایزه جلال آل احمد و جمعی از اهالی قلم در پژوهشکده هنر، فرهنگ و معماری برگزار شد.

در این برنامه محمود فتوحی که با کتاب «سبک شناسی نظریه ها، رویکردها و روش ها» عنوان شایسته تقدیر بخش نقد ادبی ششمین جایزه جلال آل احمد را از آن خود کرده بود، در سخنانی با بیان اینکه نقد ادبی در ایران با رشد و گسترش تندی همراه شده است، گفت: آنچه در مجموعه فعالیت های نقد ادبی بخصوص دانشگاهی مشهود است، نوع برخورد منتقدان با متون ادبی است.

وی افزود: در نقدهای یک دهه اخیر جریانی مبتنی بر رویکردهای متعدد و متنوع را می بینیم که به شیوه ای با متن برخورد می کند که گویی متن ادبی برنامه ای برای نظریه ورزی است. نقد ما در حوزه دانشگاهی چند ویژگی دارد و از جمله آنکه متنی را که به مطالعه می گیرد، گزینشی است در واقع سرشت ذاتی متن و هویت خواست متنی، کمتر مورد مطالعه قرار می گیرد و همین باعث می شود که این سئوال مطرح شود که آیا آن بخش گزینش شده از متن، متعلق به این متن است یا مقتبس از متن های دیگر.

وی گفت: دغدغه من در نگارش کتاب «سبک شناسی نظریه ها، رویکردها و روش ها» این بود که سرشت متن باید شناخته شود. من در همین رابطه 5 لایه را پیشنهاد داده ام و اعلام کرده ام که نقد اصیل مبتنی بر شناخت فرضیت متن و قلمروهای اصیل و مبنایی متن باید باشد.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول جعفریان عضو هیات علمی جایزه جلال آل احمد در سخنانی گفت: از استمرار کار این جشنواره و نقشی که در انتخاب آثار مناسب و متین و پژوهشی دارد، بسیار شادمان هستم و انشاءالله این جایزه سالهای سال باقی بماند و در بهبود کیفی کارهای پژوهشی نقد ما موثر باشد.

این استاد رشته تاریخ افزود: به طور معمول کتابهایی که برای انتخاب در این جشنواره به خانه کتاب می رسد، مورد ارزیابی داوران قرار می گیرد و شاخص هایی هم برای این ارزیابی وجود دارد که از آن جمله است: پژوهشی بودن اثر، نو بودن آن و نقش و اهمیتی که در تاریخ اجتماعی ما دارد.

این عضو هیات علمی جایزه جلال سپس از کیفیت پائین آثار پژوهشی حوزه تاریخ و مستند نگاری این جایزه ابراز نارضایتی کرد و گفت: مجموعه هیات داوران از کیفیت کارهای پژوهشی در کشور که بهترین آنها اینها هستند، راضی نیست به انتظارمان از جامعه علمی کشور بسیار بیش از اینهاست و حتی نگرانیم نسل آتی هم همین راه را در حوزه پژوهش ادامه دهد. ما منتظر کارهایی هستیم که قابل ترجمه باشد البته نه با برنامه حکومتی بلکه به شکلی طبیعی تعداد این آثار متاسفانه بسیار کم است البته مشکل پژوهش در کشور به مسائل زیادی ارتباط پیدا می کند که یکی از آنها کمبود بودجه های پژوهشی و دیگری هول دادن برخی افراد که اهلیت لازم را ندارند به عنوان استاد دانشگاه است انتظار ما از وزارت علوم این است که توجه بیشتر به انتخاب استادان بکند.

وی همچنین از آل احمد به عنوان شخصیتی بسیار مقبول یاد کرد و گفت: جلال نباید فدای بعضی توقعات روشنفکری شود که ریشه در جدال های داخلی دارند ما روشنفکران زیادی در جامعه مان داریم که به نظرم مسئولان و سیاستگذاران فرهنگی ما باید حداقل ایمان را در روشنفکرانمان کافی بدانند؛ یعنی شهادتین را از آنها قبول کنیم و سعی کنیم حرمت چهره های ملی را حفظ کنیم در حالی که متاسفانه در یک دوره ای این کار را نکردیم و نسبت به بعضی چهره های ملی  بی احترامی کردیم.

جعفریان گفت: اینها زبان فلسفه، زبان هنر و زبان ادبیات ما هستند و هر چه هم تعدادشان بیشتر باشد مسلما به نفع فرهنگ عمومی کشور و در جهت تقویت جایگاهی خواهد بود که ما می توانیم در دنیا داشته باشیم.

در این جلسه همچنین امیر رزاق زاده که با کتاب «نبرد طریق القدس» عنوان شایسته تقدیر حوزه مستندنگاری ششمین جایزه ادبی جلال آل احمد را از آن خود کرده بود، توضیحاتی درباره آثار خود ارائه کرد.

در آئین اختتامیه این جایزه همچنین مجید حمید زاده دبیر علمی جایزه جلال با ارائه گزارشی از این دوره گفت: سال 87 آثار 2 سال بررسی شد که در مجموع 3 هزار و 517 اثر ارزیابی شد در سال 88، 1850 اثر ، در سال 89، 2 هزار و 970 اثر، در سال 90، 4 هزار و 854 اثر ، در سال 91، 4 هزار و 702 اثر و در سال جاری یعنی سال 1392، 4 هزار و 138 اثر به دبیرخانه واصل شد.

به گفته دبیر جایزه جلال دوران این جایزه زیر نظر هیات علمی این جایزه شامل: آقایان رسول جعفریان، عباس سلیمی نمین، محمد کاظم بیگی، محمدی بدر، احمد شاکری، منوچهر اکبری، یحیی طالبیان، عباسعلی وفایی و راضیه تجار که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم داشتند، کار ارزیابی آثار این دوره از جایزه جلال را انجام دادند.

پس از ارزیابی داوران در مجموع 39 اثر به مرحله نهایی راه یافت که از میان آنها 4 اثر انتخاب شد. امسال در گروه داستان منتخبی نداریم.

وی همچنین با اشاره به رابطه میان ارزش مالی این جایزه (110 سکه تمام بهار آزادی به هر برگزیده) و انتخاب آثار برتر گفت: آثاری که بین 90 تا 100 امتیاز را بگیرد به عنوان برگزیده و آثاری که بین 80 تا 90 امتیاز را بگیرند به عنوان شایسته تقدیر معرفی می شوند. ما هیچ ملاحظه دیگری بجز ارزش علمی اثر نداریم کما اینکه در دوره اول و دوره چهارم اثر برگزیده داشتیم و در برخی دوره ها هم آثار شایسته تقدیر داشتیم. بار دیگر تاکید می کنم که معیار و ملاک ، ارزشیابی علمی اثر است.

کد خبر 2181017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha