۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۳

تحلیل بین الملل/

فتح الفتوح ایران در ژنو/ عربستان سعودی منزوی‌تر از همیشه

فتح الفتوح ایران در ژنو/ عربستان سعودی منزوی‌تر از همیشه

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: آنچه بیش از همه پس از توافق تاریخی ایران و گروه 1+5 در صحنه خاورمیانه به چشم می آید، منزوی شدن بیشتر ریاض در جریان تحولات منطقه است که پس از شکستهای متعدد در سوریه تلاش داشت با هم صدایی با تل آویو توافق هسته ای در ژنو را به شکست بکشاند.

به گزارش خبرگزاری مهر، توافق تاریخی ایران و گروه 1+5 در نهایت پس از پنج روز مذاکرات سخت و پیچیده و در دور سوم این ماراتن نفسگیر به دست آمد، توافقی که با استقبال گسترده اکثر کشورهای خاورمیانه و جهان همراه شده است. در واقع این توافق به یک دهه از اختلافات بر سر برنامه هسته ای صلح آمیز ایران که با اصرار تهران بر لزوم به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای خود همراه بود، پایان داد تا دیگر بهانه ای برای جنگ طلبان منطقه در راستای پروژه ایران هراسی باقی نماند.

مقامات سعودی که پس از ناکامیهای متعدد در صحنه تحولات سوریه دچار یاس و ناامیدی شدیدی شده بودند، در نظر داشتند با طراحی "بندر بن سلطان" رئیس دستگاه اطلاعاتی خود از به ثمر نشستن توافق ژنو مانع شوند تا همچنان بتوانند از باز بودن موضوع هسته ای ایران به نفع منافع خود استفاده کنند.

نکته مهم اینکه عربستان سعودی علاوه بر کارشکنی آشکار در موضوع حل سیاسی بحران سوریه، که با عدم پذیرش حتی یک بار سفر "اخضر الابراهیمی" نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به ریاض همراه شده، اخیرا در برخی مسائل مهم منطقه ای با دیگر کشورهای عربی نظیر قطر هم اختلافات شدید پیدا کرده است.

این اختلافات را می توان به خوبی در اعلام موضع مثبت قطر، امارات و بحرین نسبت به توافق هسته ای ایران مشاهده کرد. جای هیچ شک و تردیدی نیست که باز بودن موضوع فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ایران طی سالهای اخیر و اختلافات ایران و غرب در این موضوع به دستاویزی برای سوء استفاده برخی طرفها نظیر عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی تبدیل شده بود.

در همین راستا "حسن هانی زاده" کارشناس ارشد مسائل بین الملل می گوید: پیروزی دیپلماتیک ایران در ژنو که به تضمین بین المللی حق ایران برای برخورداری از چرخه غنی سازی در خاک کشورمان منجر شد با واکنش خشم آلود جبهه عبری – عربی روبرو شده است. در این جبهه که با حضور عربستان و رژیم صهیونیستی شکل گرفته، همه امکانات مالی، سیاسی و رسانه ای آنها برای جریان سازی علیه ایران به کار گرفته می شود.

وی  تاکید می کند: واکنش ها و مواضع مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی بسیار نزدیک به هم بوده و این امر از وجود یک هماهنگی مستمر بین ریاض و تل آویو برای تخریب روند مذاکرات هسته ای ایران وکشورهای 5+1 حکایت دارد. حضور یک هفته ای بندر بن سلطان رئیس سازمان امنیت عربستان در تل آویو و هماهنگی امنیتی و سیاسی با مقامات رژیم صهیونیستی برآیند خشم دو این دو رژیم از سیاست ها و رویکردهای جدید ایران است.

هانی زاده افزود: در گفتگوهای گذشته ایران و کشورهای 1+5 در ژنو همه طرفهای مذاکره کننده به یک توافق نهایی دست یافتند، اما در آخرین لحظه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به درخواست عربستان از لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه خواست تا روند مذاکرات را با بن بست روبرو کند. دلیل عصبانیت عربستان و رژیم صهیونیستی از دستیابی ایران به یک توافق قابل قبول با کشورهای 5+1 این است که این کشورها ناچار خواهند شد به حق ایران برای غنی سازی اعتراف کنند. در چنین فرایندی رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی در عرصه جهاین منزوی خواهند شد و نقش ایران در حل بحران های منطقه ای پر رنگ تر خواهد شد.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل با اشاره به برآیند همکاری تل آویو و ریاض در روزهای اخیر تاکید کرد: به نظر می رسد که انفجار اخیر در برابر سفارت جمهوری اسلامی در بیروت نتیجه آغاز یک همکاری امنیتی میان عربستان و رژیم صهیونیستی بوده، زیرا این دو رژیم هیچگاه پیروزیهای دیپلماتیک ایران را در عرصه های مختلف منطقه ای و جهانی بر نمی تابند. به همین دلیل دستاورد گفتگوهای اخیر ژنو را می توان "فتح الفتوح ایران "در عرصه دیپلماتیک توصیف کرد، زیرا حل موضوع هسته ای ایران از رهگذر گفتگو با قدرت های بزرگ جهانی می تواند به حضور قدرتمندانه ایران در عرصه های مختلف جهانی منجر شود.

به هر حال باید توجه داشت که در برهه آتی جبهه شکست خوردگان ناشی از توافق ژنو، دست از تلاش برای جلوگیری از نتیجه دادن این توافق بر نمی دارند و 6 ماه آتی عرصه ای سخت و مهم در راستای به به ثمر نشستن مفاد توافق ایران و گروه 1+5 است.

-------------------------------------
گزارش: محمدعلی تخت رونده

کد خبر 2182180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha