۶ آذر ۱۳۹۲، ۸:۳۵

مهدی قدمی با مهر مطرح کرد؛

دلایل به تعویق افتادن انتخابات کمیته المپیک/ با علی‌آبادی اختلاف نظر داشتم

دلایل به تعویق افتادن انتخابات کمیته المپیک/ با علی‌آبادی اختلاف نظر داشتم

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: نایب رئیس کمیته ملی المپیک در تازه‌ترین اظهارات خود به دلایل تعویق افتادن انتخابات این کمیته اشاره و تاکید کرد اعضای حاضر در مجمع تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهند کرد. وی همچنین به اختلاف نظرهایی اشاره کرد که بین اعضای هیات اجرایی و رئیس کمیته ملی المپیک بوجود آمده بود و علی آبادی ناچار شده بود حرف هیات اجرایی را بپذیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، هیات اجرایی کمیته ملی المپیک یکشنبه گذشته پس از نشست فوق‌العاده خود تصمیم به تعویق انتخابات این کمیته گرفت. بر این اساس مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک که قرار بود 25 آذرماه برگزار شود با بیش از یک ماه تاخیر 30 دی‌ماه برگزار خواهد شد. ضمن اینکه مهلت در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام از کاندیداها (25 آبان‌‍ماه تا 9 آذرماه) نیز پس از یک هفته جریان متوقف شد و زمان جدید 30 آذرماه تا 15 دی‌ماه برای آن در نظر گرفته شد.

این تصمیم در حالی از سوی اعضای هیات اجرایی اتخاذ شد که پیش از این و به دنبال تعیین زمان اولیه برای برگزای مجمع انتخاباتی، ابهاماتی از سوی محمود خسروی‌وفا، یکی از اعضای هیات اجرایی و نایب رئیس کمیته ملی المپیک در رابطه با تعیین اعضای مجمع مطرح شد و به دنبال آن سازمان بازرسی کل کشور هم نامه‌ای در رابطه با همین انتخابات به این کمیته ارسال کرد.

در این فاصله و طی مدت زمانی هم که ثبت‌نام از کاندیداها جریان داشت، صحبت‌هایی در رابطه با اضافه شدن یک بند جدید به اساسنامه کمیته ملی المپیک مبنی بر اینکه "حداقل باید 6 ماه از عضویت یک فرد در هیات رئیسه فدراسیون‌ها گذشته باشد تا وی بتواند برای شرکت در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک کاندیدا شود"، مطرح شد.

این موضوع به دنبال عضویت مصطفی هاشمی‌طبا در هیات رئیسه فدراسیون ژیمناستیک و از آنجا که وی قصد شرکت در انتخابات را داشت، مطرح شد. اما آیا واقعا تغییر اساسنامه با اضافه شدن یک بند جدید، آنهم در چنین شرایطی امکان‌پذیر است؟ نامه محمود خسروی‌وفا و سازمان بازرسی کل کشور چقدر در تعویق انتخابات نقش داشت؟ نقش مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها در این زمینه چقدر بود؟

مهدی قدمی، نایب رئیس کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبرنگار مهر به مجموع این پرسش‌ها اینگونه پاسخ داد:

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: انتخابات کمیته ملی المپیک بازهم به تعویق افتاد. دلیل اصلی این کار چه بود و نامه سازمان بازرسی کل کشور چقدر در اتخاذ این تصمیم نقش داشت؟

مهدی قدمی: تعویق انتخابات کمیته هیچ ارتباطی به سازمان بازرسی کل کشور نداشت. ما در جلسه پیشین هیات اجرایی (سه شنبه گذشته) روی نامه سازمان بازرسی کل کشور کار کردیم و همان زمان هم پاسخ‌های مربوطه را برای این نهاد ارسال کردیم. تعویق انتخابات کمیته صرفا در احترام به وزیر ورزش و جوانان بود که به تازگی انتخاب شده است.

* وزارت ورزش و جوانان به صورت رسمی اعلام کرده که هیچ گونه دخالتی در انتخابات کمیته ندارد. بنابراین چه لزومی داشت که به این دلیل انتخابات را بیش از یک ماه به تعویق بیندازید؟

- بله؛ وزارت ورزش تا به امروز هیچ دخالتی در این زمینه نداشته و در مورد زمان انتخابات هم هیچ صحبتی با ما نکرده اما نظر هیات اجرایی این بود که به احترام وزیر جدید و فضایی که در ورزش ایجاد شده و با فرض همیاری و همراهی، زمان انتخابات را عقب بیندازیم.

* بیشتر توضیح دهید. چه لزومی داشت به خاطر وزارت ورزش و جوانان که طبق آنچه اعلام کرده قصد دخالت در انتخابات کمیته ملی المپیک را ندارد، این انتخابات به تاخیر بیفتد؟

- تاریخ قبلی برای انتخابات (25 آذر) زمانی مصوب شد که صالحی امیری گزینه وزارت ورزش و جوانان بود، ما این تاریخ را با نظر وی نهایی کردیم اما صالحی امیری از مجلس رای اعتماد نگرفت، گزینه بعد از او هم (نصرالله سجادی) به وزارت ورزش و جوانان نرسید تا اینکه محمود گودرزی مدیریت این نهاد را به عهده گرفت. به همین دلیل صلاح دانستیم برای احترام به وزیر که بالاترین مقام ورزش کشور است تاریخ را کمی عقب بیندازیم.

* یعنی بحث فدراسیون‌ها و مجامع انتخاباتی آنها در تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک هیچ نقشی نداشت؟

- دلیل اصلی تعویق انتخابات احترام به جایگاه وزیر ورزش و جوانان بود اما برای تصمیم‌گیری در این زمینه مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها را هم در نظر گرفتیم.

* بیشتر توضیح دهید که برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون‌ها چه ارتباطی با انتخابات کمیته ملی المپیک دارد؟

- طبق اساسنامه، سرپرستان فدراسیون‌ها حق رای در انتخابات کمیته را ندارند البته اگر فدراسیونی رئیس نداشته باشد نماینده عضو هیات رئیسه می‌تواند در مجمع انتخاباتی شرکت کند اما به هر حال بهتر این است که وضعیت رئیس هر فدراسیونی به هنگام مجمع انتخاباتی مشخص شده باشد. بنابراین موضوع مجمع انتخاباتی فدراسیون‌ها را هم برای تعویق مجمع انتخاباتی کمیته لحاظ کردیم تا این مجمع با اقتدار بهتر و مشروعیت بالاتر برگزار شود.

در همین جا از روسای محترم فدراسیون‌ها خواهش می‌کنم برای حفظ شانیت خودشان و نیز اعتبار مجمع کمیته ملی المپیک کشور، شخصا در مجمع حضور یابند و از معرفی نماینده پرهیز کنند. ضمن اینکه طبق اساسنامه فقط در صورت احراز غیبت رئیس، می‌توان نماینده را در جلسه پذیرفت.

* نامه محمود خسروی‌وفا که در آن به یکسری ابهامات در رابطه با انتخاب اعضای مجمع اشاره شده بود چقدر در تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک تاثیر داشت؟

- این نامه هیچ تاثیری در تصمیم اتخاذ شده برای تعویق انتخابات نداشت. نامه خسروی‌وفا فقط در رابطه با یکسری ابهامات بود مثلا وی در مورد کمیسیون ورزشکاران این ابهام را داشت که آیا ترکیب کمیسیون با آخرین دستورالعمل IOC انطباق دارد یا نه؛ در همین زمینه هیات اجرایی 5 نفر را مامور به بررسی موضوع کرد که نتیجه هم این شد که هیچ مغایرتی در این زمینه وجود نداشت.

* پس برخلاف آنچه که خسروی‌وفا گفته بود نباید هیچ خطری ورزش ایران را از بابت تعلیق تهدید کند؟ 

- بحث خسروی‌وفا ورزشکاران انتخاب شده نبود، فرض او این بود که چون کمیسیون قدیمی است آیا در چارچوب قوانین IOC است یا نه، که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد همه چیز با مقررات انطباق دارد و هیچ مشکلی وجود ندارد. بنابراین تعلیقی هم در کار نخواهد بود.

* حالا که انتخابات به تعویق افتاده، ثبت‌نام‌ها هم متوقف شد و قرار است در زمان جدیدی انجام شود. البته طی یک هفته‌ای که ثبت‌نام‌ها در جریان بود شما برای اعلام آمادگی رسمی و حتی دریافت فرم ثبت‌نام اقدام نکردید. آیا تصمیمی برای ثبت‌نام در زمان جدید تعیین شده دارید؟

- تا به امروز هیچ تصمیمی نگرفته‌ام، باید مشورت کنم بعد تصمیم بگیرم.

* طرف مشورت شما چه کسانی خواهند بود؟
- اول از همه با همسرم مشورت می‌کنم ضمن اینکه افرادی در ورزش هستند که از تفکرات خوبی برخوردارند مانند اعضای کنونی هیات اجرایی، دوستان وزارت ورزش و جوانان و ... در هر صورت با افراد لازم مشورت می‌کنم سپس تصمیم می‌گیرم.

* در صورتی که تصمیم بگیرید کاندیدای انتخابات دور جدید کمیته ملی المپیک شوید چه پستی را انتخاب می‌کنید؟ گفته شده که شما بازهم به دنبال نایب رئیسی هستید؟

- اولین نفری هستید که در این مورد از من سئوال می‌پرسید. راستش را بخواهید پست نایب رئیسی با هیات اجرایی فرق زیادی ندارد اما در هر صورت وقت زیادی طی این مدت از من گرفت. اگر بتوانم بخشی از وقت خود را آزاد کنم خیلی خوب است. اما در کل اینکه برای چه پستی در انتخابات کاندیدا شوم و دوباره روی نایب رئیسی دست بگذارم یا نه هنوز قطعی نیست.

* شما می گوئید هنوز برای حضور در انتخابات و پست مورد نظرتان تصمیمی نگرفته‌اید در حالیکه افرادی طی هفته گذشته نسبت به دریافت فرم ثبت‌نام اقدام کردند و حتی اعلام هم کرده بودند به دنبال چه پستی هستند. مانند مصطفی هاشمی طبا که می‌خواهد کاندیدای ریاست شود. آیا حضور وی در انتخابات منع قانونی ندارد؟

- من در این زمینه و حضور قانونی یا غیرقانونی افراد در انتخابات از کسی حرف نمی‌زنم. هه چیز روی چارچوب و اساسنامه انجام می‌شود.

* در این زمینه گفته شده قرار است بند جدیدی به اساسنامه اضافه شود مبنی بر اینکه باید از حضور هر فرد در هیات رئیسه فدراسیون‌ها حداقل 6 ماه گذشته باشد تا وی بتواند کاندیدای انتخابات شود. حتی اینگونه عنوان شده که اضافه شدن این بند در جهت ایجاد منع قانونی حضور هاشمی طبا در انتخابات انجام می‌شود. درست است؟

- اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک با در نظر گرفتن خیر و صلاح ورزش حرفی می‌زنند و تصمیمی می‌گیرند اما هیچ وقت تصمیمی به خاطر تنها یک فرد گرفته نمی‌شود. این توهم و توطئه بی اساس و دور از شان بزرگانی است که در ترکیب هیات اجرایی قرار دارند.

* اصلا روند اضافه شدن بند جدید به اساسنامه کمیته ملی المپیک چگونه است؟

- برای اضافه شدن هر بند جدید به اساسنامه کمیته ملی المپیک ابتدا باید بند مورد نظر در هیات اجرایی به تصویب برسد سپس بعد از مطرح شدن در IOC و گرفتن تاییدیه مقدماتی از مقامات این نهاد به تصویب اعضای مجمع داخلی برسد و در نهایت و پس از تایید مجمع دوباره باید جهت تصویب نهایی و رسمی برای IOC ارسال شود.

* پس تغییر اساسنامه با اضافه شدن یک بند جدید به این راحتی‌ها امکان پذیر نیست. این کار چقدر زمان می‌برد؟

- روند اضافه شدن هر بند جدید به اساسنامه کمیته ملی المپیک درست مانند پروسه تصویب خود اساسنامه است. در واقع انجام چهار مرحله لازم برای اضافه شدن بند جدید به اساسنامه کمیته ملی المپیک حداقل 3 تا 4 ماه زمان می‌برد. با این اوصاف تغییر اساسنامه یا اضافه شدن یک بند به این راحتی امکان پذیر نیست.

* اضافه شدن یک بند جدید به اساسنامه کمیته ملی المپیک در چه شرایطی انجام می‌شود؟

- اعضای هیات اجرایی همگی افرادی با وزن مدیریتی بالا در جامعه هستند. افرادی مانند هاشمی که زمان وزیر کشور بود، کرباسیان که قائم مقام وزیر است و ناطق نوری که 6 دوره نماینده مجلس بود. چنین فضایی که به خاطر یک نفر بند جدید به اساسنامه اضافه شود در هیات اجرایی نیست. گذشته از اینها گاهی اختلاف نظر اعضای هیات اجرایی آنچنان زیاد می‌شود که در مورد یک موضوع ممکن است 7 - 6 طرز فکر و پیشنهاد مطرح شود.

* تا حالا شده میان اعضای هیات اجرایی برای تصمیم‌گیری در مورد یک موضوع اختلاف نظر پیش بیاید؟

- خیلی زیاد؛ مثلا برای انتخاب هشت عضو مجمع که در حدود اختیارات هیات اجرایی است، رئیس کمیته ملی المپیک با حضور دو گزینه در این مجمع به شدت مخالف بود اما در نهایت آنها رای آوردند و به عنوان اعضای مجمع انتخاب و معرفی شدند. حتی در مورد یکی از گزینه‌ها اختلافات و بحث‌ها به قدری بالا گرفت که در نهایت هیات اجرایی مقرر کرد من و علی آبادی، به عنوان نماینده دو تفکر در مورد آن گزینه موضوع را در نشستی دیگر مورد بررسی قرار دهیم چون من موافق حضور این گزینه در مجمع بودم اما علی‌آبادی به شدت مخالف بود و هیچ یک هم حاضر نبودیم از موضع خود کوتاه بیاییم.

در همین زمینه و در فاصله میان دو نشست هیات اجرایی، جلسه گذاشتیم تا در مورد این گزینه بحث‌های لازم را انجام دهیم اما باز هم به توافق نرسیدیم و در نهایت هیات اجرایی گزینه‌ای که من طرفدار آن بودم را تایید کرد.

* واکنش محمد علی‎آبادی در این مورد چگونه بود؟

- علی‌آبادی البته با این موضوع کنار آمد اما با دلخوری. حتی او روی گزینه دیگری هم تاکید داشت اما او هم رد شد.

* هیات اجرایی در انتخاب نمایندگان ورزشکاران برای حضور در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک چقدر دخیل بود؟

- IOC حق دخالت هیات اجرایی و هیچ نهاد و مقام دیگری را در امور مربوط به کمیسیون ورزشکاران نمی‌دهد چون این کمیسیون باید به صورت مستقل عمل کند. انتخاب نمایندگان ورزشکاران در مجمع کمیته المپیک نیز هیچ ارتباطی به هیات اجرایی نداشت. در مورد آنها نه ما گزینه‌ای داشتیم و نه رای گیری کردیم. کمیسیون ورزشکاران به صورت مستقل نمایندگان ورزشکاران را انتخاب کرد و در تعامل با دبیر کل کمیته ملی المپیک، اسامی آنها را به صورت مکتوب در اختیار هیات اجرایی قرار داد؛ شاید اعلام اسامی نمایندگان ورزشکاران همزمان با نمایندگان مربیان، کارشناسان خبره، باشگاه‌ها و ... این ابهام را ایجاد کرده که انتخاب آنها نیز توسط هیات اجرایی انجام شده در حالیکه چنین نبود.

* حالا که بحث به انتخاب اعضای مجمع رسید توضیح دهید که آیا امکان تغییر اعضای انتخاب شده با توجه به صحبت‌های مطرح شده وجود دارد؟

- نه؛ هیات اجرایی در نشست اخیر خود حضور همه اعضای منتخب قبلی را تصویب کرد. دوباره تاکید می‌کنم فقط در رابطه با بخش نماینده دبیران کل آسیا که آقای قلمسیاه برای آن انتخاب شده، قرار شد خود آقای علی‌آبادی طی نشستی، وضعیت وی را در کنفدراسیون آسیا بررسی کند.

تغییر گزینه های انتخاب شده به معنای بی احترامی و وهن اعضای هیات اجرایی و نیز تخریب وجهه افراد منتخب است. بنابراین چنین اتفاقی اساسا متصور نبوده و اخلاقی نیست.

* در مورد نماینده باشگاه‌ها چه تصمیمی گرفته شد؟ آقای جمشیدی به عنوان نماینده باشگاه‌ها انتخاب شدند که استعفا دادند. البته آقای افشارزاده پس از نشست یکشنبه عنوان کرد که با این استعفا مخالفت کرد اما روز گذشته هم اعلام شد که امیر عابدینی به عنوان نماینده باشگاه‌ها برای مجمع انتخاباتی معرفی شده است؟

- حضور جمشیدی به عنوان نماینده باشگاه‌ها در مجمع انتخاباتی قطعی است. در مورد معرفی امیر عابدینی هم هیچ اطلاعی ندارم. الان از شما می‌شنوم.

* امکان دارد که مثلا دو نماینده از طرف باشگاه‌ها در مجمع داشته باشیم؟

- نه؛ مشکل همین جاست که طبق اساسنامه جدید اعضای مجمع کاهش پیدا کرده‌اند. اگر اساسنامه چنین اجازه‌ای به ما می داد در مورد نماینده دبیران کل هم از دو گزینه مورد نظر یعنی آقای قلمسیاه و مرادی استفاده می‌کردیم. در مورد نماینده باشگاه‌ها هم اساسنامه اجازه معرفی دو نفر را به ما نمی‌دهد.

* در چه حالتی اعضای انتخاب شده برای مجمع تغییری می‌کنند؟

- اصلا و تحت هیچ شرایطی این اعضا تغییر نمی‌‎کنند مگر در مورد نماینده دبیران کل که همان طور که گفتم آقای علی آبادی شخصا پیگیر هستند.

* آیا اختلاف نظر میان اعضای هیات اجرایی فقط در رابطه با انتخاب اعضای مجمع بود؟

- خیلی از مواقع میان اعضای هیات اجرایی اختلاف نظر است. مثلا اینکه محمد علی‌آبادی برای انتخاب رئیس آکادمی روی یک گزینه نظر داشت که حتی حکم او را هم داده بود اما من به دلیل مغایرت آئین نامه در این نحوه انتخاب، در اولین جلسه هیات اجرایی به شدت با آن مخالفت کردم چون طبق قانون رئیس آکادمی باید بنا به پیشنهاد رئیس کمیته ملی المپیک و تصویب هیات اجرایی انتخاب شود. بر همین اساس در مورد گزینه مورد نظر علی‌آبادی در هیات اجرایی رای‌گیری شد اما وی رای لازم را نیاورد و در نهایت شاهرخ شهنازی این مسئولیت را عهده دار شد. در کل اینکه در هیات اجرایی هیچکس رئیس و مرئوس دیگری نیست. فضای هیات اجرایی با وزارت ورزش که در آن وزیر، معاون خود را منصوب می‌کند و هر زمان خواست او را عزل می‌کند، متفاوت است. تمام انتخاب‌ها باید بر اساس رای‌گیری انجام شود. رئیس و سایر اعضای مشابه یکدیگر فقط یک رای دارند.
----------------------------------------
گفتگو: زینب حاجی حسینی

کد خبر 2182567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha