۱۱ آذر ۱۳۹۲، ۸:۵۷

کشف لاشه یک پلنگ در استهبان/ کوچکی زیستگاه علت احتمالی مرگ

کشف لاشه یک پلنگ در استهبان/ کوچکی زیستگاه علت احتمالی مرگ

شیراز – خبرگزاری مهر: لاشه یک پلنگ در شهرستان استهبان فارس کشف شد و مسئولان محیط زیست احتمال می دهند که این گونه در اثر گرسنگی و تحلیل قوای بدنی تلف شده باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز جمعه ماموران محیط زیست شهرستان استهبان فارس گزارشی مبنی بر وجود یک لاشه پلنگ در این شهرستان دریافت و فورا به محل مراجعه می کنند.

ماموران در بررسیهای اولیه نشانی از تیرخوردگی یا زخم بر روی بدن این لاشه پیدا نمی کنند و به همین حاطر موضوع در دستور کار محیط زیست قرار می گیرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در بررسی اولیه ماموران محیط زیست نشانی مبنی بر کشتن یا تیرخوردگی بر روی این پلنگ نمی بینند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی توضیح داد: به همین خاطر کارشناسان و ماموران محیط زیست پلنگ مذکور را برای بررسی های پزشکی به مراکز مربوطه انتقال دادند.

وی در پاسخ به این سئوال که " برخی ها اعتقاد  دارند ممکن است این پلنگ در اثر خوردن طعمه سمی تلف شده باشد" نیز گفت: این نظریه هنوز کارشناسی نیست چراکه رفتارشناسی پلنگ ما را به این نتیجه نمی رساند که از لاشه حیوان مرده تغذیه کند.

مدیر کل محیط زیست فارس ادامه داد: در رفتار غذایی پلنگ، این حیوان علاقه دارد که شکار خود را تعقیب کند نه اینکه از حیوان مرده تغذیه کند.

کوچک شدن زیستگاه و ضعف قدرت بدنی احتمال مرگ پلنگ

ابراهیمی کارنامی در عین حال تاکید کرد که تا زمان اعلام بررسیهای پزشکی نمی توان اظهار نظر دقیق کرد و گفت: این احتمال وجود دارد که  به خاطر کوچک شدن  زیستگاه، پلنگ مذکور از نظر جسمی ضعیف و سپس تلف شده باشد.

وی ادامه داد: توسعه شهرها، اراضی کشاورزی ، باغات  و جاده سازی باعث می شود که زیستگاه حیوانات هر روز کوچک و کوچک تر شود و این رویداد بر عادات غذایی آنها نیز تاثیر مستقیم دارد.

مدیرکل محیط زیست فارس توضیح داد: رژیم غذایی پلنگ، قوچ و میش زیستمندانی از این قبیل است ولی وقتی زیستگاه آنها کوچک شود به صورت طبیعی برخی از عادات غذایی آنها نیز از فهرست حذف می شود و آنها نیز مجبورند برای بقا به شکار خرگوش و خوک پناه ببرند و در مرحله آخر به سراغ حیوانات اهلی خواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق به شکل معکوس نیز رخ خواهد داد، بیان کرد:هرچه زیستگاه بزرگتر شود تنوع غذایی این گونه نیز بیشتر خواهد  شد.

به گزارش مهر، به هر حال در عین حال که شهرها ناگزیر به رشد و توسعه هستند به همان اندازه نیز باید متولیان این گسترش، مراقب زیستگاه های ارزشمند زیستمندان و وحوش باشند.

این زیستگاه ها سرمایه های ملی و ارزشمندی هستند که باید برای آیندگان نیز باقی بمانند بر همین مبنا باید مراقب بود تا توسعه و رشد شهر به زیستگاه های حیوانات و عرصه های زیست محیطی خدشه ای وارد نکند.

کد خبر 2186868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha