۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۹:۱۵

گزارش مهر/

احداث کتابخانه مرکزی بیرجند متوقف روی کاغذ/ خیرین آستین همت بالا بزنند

احداث کتابخانه مرکزی بیرجند متوقف روی کاغذ/ خیرین آستین همت بالا بزنند

بیرجند - خبرگزاری مهر: احداث کتابخانه مرکزی بیرجند مصوبه ای است که ضرورت ساخت آن در استان دانشجویی و فرهنگی خراسان جنوبی هر روز بیشتر از گذشته احساس می‌شود اما کمبود اعتبارات موجب شده تا این پروژه شش سال بعد از تصویب همچنان بر کاغذ بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب و گرایش به مطالعه یکی از شاخصه‌های توسعه به شمار می‌رود و کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه و حفظ و پیشبرد آموزش رسمی و فردی و مطالعه نقش چشمگیری داشته اند.

نقش کتابخانه در انتقال علوم به افراد، بسیار سازنده است. از این رو، کتابخانه را می‌‏توان به‌عنوان کانون همایش صاحب نظران و موزه پرطراوت اندیشمندان در نظر گرفت.

این نهاد کانونی، می‏‌تواند بالندگی و شکوفایی استعدادهای دانش‏ آموزان و دانشجویان را به ارمغان آورده و در فرجام، به تولید اندیشه، دانش و رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منجر شود. در واقع، کسی که در کتابخانه قدم می‏ نهد، به گلگشت دل‏ انگیز در مجمع دانشمندان و دانایان قدم نهاده است.

در استان خراسان جنوبی قدم‌های مثبتی در احداث و ایجاد کتابخانه‌های عمومی طی سالهای اخیر برداشته شده اما در زمینه ایجاد کتابخانه‌های روستایی و ایجاد کتابخانه مرکزی که چند سالی لزوم آن برای استان فرهنگی و دانشجویی خراسان جنوبی از سوی مسئولان امر عنوان شده هیچ اقدامی تا کنون صورت نگرفته است.

خراسان جنوبی بیش از 40 هزار دانشجو را در خود جای داده که این موضوع و بالا بودن نرخ مطالعه در این استان به نسبت نرم کشور لزوم ایجاد کتابخانه مرکزی در این استان را دوچندان می کند.

 انتظاری که 6 ساله شد

ساخت کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی از مصوبات سفر دوم دولت نهم به استان خراسان جنوبی بود که در سال 86 مصوب شد و امروز با گذشت بیش از شش سال از تصویب هنوز احداث آن بر کاغذ مانده است.

اگر چه کلنگ احداث این کتابخانه در سال 89 با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی بر زمین زده شد و قول مسئولان بود که ظرف مدت چهار سال این پروژه تحویل شود اما بعد گذشت چهار سال این اقدام نیز در عمل هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، به شاخص‌های کتابخانه مرکزی استان اشاره کرد و گفت: این کتابخانه حداقل 23 بخش از جمله بخش کتب سنگی، خطی و نفیس، کودک، چند رسانه‌ای و... است.

محمد قریب با بیان اینکه مصوب شده بود از محل اعتبارات ملی و استانی سهمی برای ساخت این کتابخانه در نظر گرفته شود، ادامه داد: محل تامين 50 درصد اعتبار لازم براي احداث اين بنا از منابع استاني و 50 درصد ديگر از محل اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نظر گرفته شد.

وی بیان داشت: در بررسی‌های اولیه در آن زمان برآورد سهم استانی بیش از 40 میلیارد ریال برای ساخت این کتابخانه شد که با توجه به اعتبارات استانی به این نتیجه رسیدیم که با اعتبارات استانی نمی توان ساخت این کتابخانه را به پیش ببریم.

قریب با بیان اینکه در سفر چهارم ههیئت دولت دهم به استان خراسان جنوبی  ساخت این کتابخانه و مشکلات پیش رو دوباره مطرح شد، بیان کرد: در این سفر مصوب شد این کتابخانه از محل بودجه ملی به سر انجام برسد.

وی عنوان کرد: بر اساس مقرارت ساخت این کتابخانه و تالار شهر بیرجند به مسکن و شهر سازی و وزارت ارشاد واگذار شد.

قریب با بیان اینکه با توجه به اینکه خراسان جنوبی جزو استانهای فرهنگی و دانشجویی کشور است، بیان داشت: در سال 91 احداث  کتابخانه مرکزی و تالار شهر در اولویت قرار گرفت که عملیات اجرایی تالار شهر آغاز اما برای کتابخانه ابلاغ اعتباری برای آغاز ساخت نشد.

واگذاری 9 هزار متر مربع  زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی استان

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساخت کتابخانه مرکزی استان گفت: طراحی مرحله اول احداث این کتابخانه انجام شده اما برای انجام طراحی‌های مرحله دوم هنوز اعتباری ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه جانمایی این کتابخانه نیز انجام شده است، تصریح کرد: 9 هزار متر مربع زمین در اراضی پادگان 04 در بلوار شهید ناصری بیرجند برای ساخت این کتابخانه واگذار شده است.

 خیرین آستین همت را بالا بزنند

قریب با اشاره به اینکه در سال جاری نیز تا کنون اعتباری برای ساخت این کتابخانه ابلاغ نشده است، بیان کرد: با توجه به وضعیت بودجه‌ای پیش‌بینی می‌شود با وضعیت اعتباری فعلی تا پایان سال نیز ابلاغ نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای آغاز عملیات اجرایی و ساخت این پروژه نیاز است تا خیرین وارد میدان شوند، اظهارداشت: برای جذب کمک‌های خیرین به‌زودی همایش خیرین کتابخانه ساز در استان برگزار می شود.

به گفته قریب انجمن خیرین کتابخانه ساز در استان تشکیل شده و در شهرهای مختلف استان به دنبال شناسایی و جذب خیرین است.

وی انجمن‌های خیرین کتابخانه ساز را راهی میانبر برای رسیدن به اهداف چشم انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی دانست و اضافه کرد: با استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های خیرین  امیدواریم شاهد رشد و توسعه زیربنایی و دیگر بخش‌های مرتبط با موضوع کتاب و کتابخوانی باشیم.

قریب تصریح کرد: در سال هاي اخير مساعدت هاي خوبي در زمينه هاي مختلف از جمله ساخت و تجهيز كتابخانه و يا واگذاري زمين براي احداث كتابخانه صورت گرفته است.

وی بیان داشت: از نیمه دوم سال 89 تا کنون بیش از 23 هزار و 222 متر مربع زمین در شهرها و روستای های استان از سوی خیرین به احداث کتابخانه اختصاص یافته است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال جاری نیز سه زهر و 650 متر مربع زیمن برای احداث کتابخانه از سوی خیرین به این نهاد واگذار شده است.

قریب عنوان کرد: حل مشکلات زیرساختی کتابخانه های عمومی به عنوان نهاد هایی غیر دولتی و مردمی نیازمند ورود خیرین به این عرصه است.

کمبود اعتبارات ملی عامل تاخیر در احداث کتابخانه مرکزی/ امسال هم اعتباری برای ساخت نداریم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهر، گفت: باتوجه به کمبود اعتبارات ملی احداث کتابخانه مرکزی بیرجند در سال جاری هم بعید به نظر می رسد.

محمد مطهری‌فر با بیان این که احداث کتابخانه مرکزی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های یکی از نیازهای ضروری استان‌های کشور بنا بر مصوبات دولت دهم و نهم تشخیص داده شد، بیان کرد: هدف از احداث این کتابخانه های رفع مشکلات کتابخانه های مراکز استان‌ها مانند کمبود فضا، فرسودگی ساختمان ها و قرار دادن و دسترسی به امکانات جدید بود.

وی بیان داشت: احداث کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی از اولویت‌های طرح ماده 200 بوده و این طرح یکی از طرح‌های ملی اولویت دار است که راه اندازی آن برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد است.

مطهری‌فر گفت: با توجه به تصویب طرح تالارچند منظوره بزرگ شهر بیرجند  کتابخانه مرکزی استان پس از مطرح شدن این طرح درپنج اولویت دوم ملی وزرات قرار گرفت.

وی تصریح کرد: زمین محل احداث و نقشه های این کتابخانه آماده شده ولی اوضاع اقتصادی و کمبود اعتبار موجب شد علی رغم اولویت دار بودن این طرح انجام آن در دولت دهم ونهم میسر نشود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: در دولت دهم دستور دولت مبنی بر انجام مصوبات قبلی و پرهیز از شروع طرح های عمرانی جدید انجام این طرح را به تاخیر انداخت.

مطهری‌فر با بیان این که دولت یازدهم هم با کمبود اعتبار مواجه است، گفت: انجام این طرح در استان وابسته به نظرات دولت جدید است ولی با کمبود اعتبارات اجرای این پروژه  درسال جاری بعید به نظر می رسد و امید است در سال های آتی با افزایش اعتبارات دولت این طرح انجام شود.

وی یادآورشد: راه اندازی کتابخانه مرکزی در بیرجند ضروری بوده و درحال حاضر به ناچار مردم باید تا احداث کتابخانه مرکزی مشکلات پیش رو را تحمل کنند.

ساخت کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی از مسئولان مطالبه شود

مدیرکل امور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در پاسخ به سوال مهر در خصوص ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند گفت: ساخت این کتابخانه به دلیل کمبود اعتبارات تا کنون بر زمین مانده است.

ابراهیم شمشیری با بیان اینکه ساخت این کتابخانه باید از مسئولان مطالبه شود، بیان داشت: با ساخت این کتابخانه تحولی بزرگ در عرصه  کتابخانه های این استان به وجود می‌آید.

وی بیان داشت: با کمبود منابع اعتباری فعلی باید از کمکهای خیرین برای ساخت این کتابخانه  استفاده کنیم.

كتابخانه مركزي در هر شهر به ويژه مراكز استانها، يكي از پروژه‌هايي است که در اسناد فرهنگي به آن اشاره شده تا هر استان بتواند حداقل از يك كتابخانه استاندارد با در نظر گرفتن تمامي نيازهاي يك كتابخانه، بهره‌مند باشد و  در خراسان جنوبی با جمعیت بیش از 40 هزار دانشجو نیاز به فضاهای جدید در حوزه کتابخانه را بیش از پیش است که در این میان احداث هرچه سریعتر کتابخانه مرکزی  استان به عنوان یک ضرورت جدی باید مورد توجه جدی قرار می‌گرفت.

اما در استان خراسان جنوبی پروژه ای که  شش سال قبل باید مسئولان تدبیر در اغاز ساخت آن می کردند امروز در پشت دیوار بلند کمبود اعتبارات مانده است و نیازمند همت خیرین است تا در ساخت این کتابخانه مشارکت کنند.

................................

گزارش: فاطمه زیراچی

کد خبر 2187590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha