۱۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۴۵

میراث فرهنگی در 7 روز؛

ماجرای چوگان آذربایجان و ثبت نشدن طب سنتی/ معرفی مهمان نوازی ایرانی به جهان

ماجرای چوگان آذربایجان و ثبت نشدن طب سنتی/ معرفی مهمان نوازی ایرانی به جهان

استرداد شکایتهای سازمان میراث فرهنگی از رسانه ها، ورود 3.5 میلیون گردشگر خارجی در 8 ماهه اول سال، برگزاری اجلاس میراث ناملموس یونسکو، ثبت نشدن پرونده طب سنتی ایرانی و معرفی بازی چوگان به نام میراث ناملموس آذربایجان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهردر این هفته معاون امور حقوقی مجلس و استانهای سازمان میراث فرهنگی درباره اقدامات 100 روزه این معاونت  گفت: سازمان میراث فرهنگی تمامی شکایت هایی که پیش از این از رسانه ها کرده بود را پس گرفته است همچنین درباره حریم مجموعه تاریخی رامسر اقدامات فوری انجام داده است. نه تنها معاونت امور مجلس بلکه معاونت های دیگر سازمان میراث فرهنگی نیز در این هفته عملکرد 100 روزه خود را ارائه دادند منتها بیشتر از آنکه در این معاونت ها کاری انجام شده باشد به گلایه از شرایط موجود بسنده شد.

از سوی دیگر در این هفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی که به تازگی منصوب شده عملکرد 100 روزه این معاونت را ارائه داد و در یک نشست خبری گفت: سیستم آماری گردشگری این سازمان باید بازنگری شود با این حال آنچه که آمار خام از تعداد گردشگران نشان می دهد در 8 ماهه اول امسال 3.5 گردشگر خارجی داشته ایم که نسبت به سال گذشته با 24 درصد رشد مواجه بوده است. مرتضی رحمانی موحد از آغاز تدوین مقررات جامع گردشگری خبر داد.

دعوت از رئیس سازمان گردشگری برزیل به ایران

معاون گردشگری کشور در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت اعلام کرد: پیشنهاد کرده ام تاامسال رئیس سازمان گردشگری برزیل برای مذاکره درباره استفاده از لوگوی یوز ایرانی در جام جهانی فوتبال 2014 و روابط گردشگری به ایران بیاید. همچنین ایران امسال در دو نمایشگاه برلین و اسپانیا شرکت می کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز این هفته در یادداشتی اعلام کرده بود که نتایج عملی برنامه ریزی های سازمان میراث فرهنگی پس از 100 روز آشکار می شود در این باره اتاق های فکر ، شوراهای راهبردی و نهادهای مشورتی در حوزه های مختلف سازمان شکل گرفته است.

معرفی آئین باران خواهی برای ثبت در فهرست یونسکو

اگر چه این هفته بحث میراث ناملموس یونسکو و برگزاری اجلاس میراث ناملموس در باکو بسیار داغ بود اما مدیر کل ثبت آثار  تاریخی، فرهنگی و طبیعی به خبرنگار مهر گفت: آئین باران خواهی برای ثبت در فهرست میراث ناملموس 2014 به سازمان یونسکو پیشنهاد شده است. به همین دلیل قائم مقام سازمان میراث فرهنگی نامه ای را به دبیرکل سازمان یونسکو ارسال کرده و از میان 11 پرونده میراثی ناملموس آئین باران خواهی را معرفی کرد.

برگزاری اجلاس میراث ناملموس و عدم موفقیت ایران در این اجلاس

هشتمین اجلاس میراث ناملوس یونسکو که از روز 11 آذرماه در باکو برگزار شده برای ایران پربار نبود یکی اینکه چوگان به نام آذربایجانی ها ثبت شد. این در حالی که افکار عمومی تصور می کرد نمایندگان ایرانی حاضر در این اجلاس می توانند از ثبت این اثر به نام آذربایجان جلوگیری کنند اما تنها موفقیت ایران در این پرونده اصلاح برخی اشتباهات در آن بود از سوی دیگر متولیان میراث معنوی در ایران اعلام کردند که سال بعد هم ایرانی ها می توانند چوگان خود را در این فهرست ثبت کنند با این حال پرونده طب سنتی ایرانی هم که چندی پیش به دلیل بیش از حد فراگیر بودن موضوع  از سوی یونسکو برگشت خورده بود در این اجلاس نتوانست شانس ایران را برای داشتن یک میراث معنوی جهانی در سال 2013 بدست بیاورد.

موافقت سازمان wto  با ثبت مهمان نوازی ایرانی

مسئولان سازمان جهانی گردشگری wto   با تهیه پرونده میراث معنوی و جهانی مهمان نوازی ایرانی که توسط انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران پیشنهاد شده بود موافقت و از تهیه این پرونده استقبال کردند اکنون بسیاری از راهنمایان گردشگری در حال تهیه مستندات و مطالعه روی این موضوع هستند.

معرفی جاذبه های گردشگری ایران توسط ایرانی ها و  نیوزلندی ها

این هفته خبر رسید که از میان کتابهای منتشر شده درباره گردشگری ایران که تعداد آنها بسیار اندک است کتابی با عنوان دو بال یک بلبل وجود دارد که توسط راهنمایان ایرانی و نیوزلندی در استرالیا نوشته شده و جاذبه های گردشگری و تاریخی ایران را معرفی کرده است.

این کتاب قرار است در ایران نیز به زبان فارسی چاپ شود.

 

کد خبر 2189356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha