۱۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۲۹

گزارش مهر/

باران پاییزی در آسمان استان مرکزی/ احتمال بارش برف در ارتفاعات وجود دارد

باران پاییزی در آسمان استان مرکزی/ احتمال بارش برف در ارتفاعات وجود دارد

اراک - خبرگزاری مهر: از روز گذشته باران مهمان شهرهای استان مرکزی شده است. باران آخرین ماه پاییز همچنین در برخی مناطق استان مرکزی از جمله غرق‌آباد به برف‌های ریزی تبدیل شده که به گفته کارشناس هواشناسی استان مرکزی احتمال بارش برف در ارتفاعات استان مرکزی می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، در میانه راه فصل پاییز فصل زمستان نیز سری به شهرهای استان مرکزی زده است و بارش برف در محورهای قدیم جاده ساوه- همدان و ساوه تهران محدوده زاویه و اختر آباد و  آزادراه ساوه- تهران تقاطع مامونیه را از روز گذشته شاهد بوده ایم.

علاوه‌بر برف و باران؛ مه گرفتگی نیز جاده های استان مرکزی را در صبح امروز همراهی می‌کرد. برف، باران و مه گرفتگی این نعمتهای طبیعت اما به لغزندگی جاده ها و محورهای استان مرکزی کمک کرده است.

هر چند که طرح زمستانه پليس راه و راهور از 20 آذر ماه در استان مركزی آغاز مي شود اما در حال حاضر 30 پایگاه راهداری همزمان با آغاز فصل سرما در محورهای مواصلاتی استان مرکزی فعال شده اند.

مسئول اداره راهداری راه و شهرسازی استان مرکزی با بیان اینکه 500 نفر پرسنل، 250 وسیله نقلیه سبک، نیمه سبک، سنگین و نیمه سنگین در جاده‌های استان مستقر هستند و در صورت بروز مشکل نسبت به رفع موانع و مشکلات اقدام می‌کنند به خبرنگار مهر گفت: محورها به خودی خود خطرناک نیستند و آنچه در این محورها منجر به بروز حوادث می شود عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

آسمان استان مرکزی هم اکنون با بارش باران همراه است

زندی‌فر خواستار رعایت موارد احتیاطی همچون به همراه داشتن زنجیر چرخ، لباس گرم و جیره خشک در مسافرت‌های زمستانی شد و افزود: از شهروندان تقاضا می شود در صورت ضروری نبودن ، از انجام سفرهای زمستانی پرهیز کنند و در صورت اجبار به سفر نیز تمامی موارد ایمنی را رعایت کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی نیز  در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آسمان استان مرکزی هم اکنون با بارش باران همراه است و این روند تا 48 ساعت آینده ادامه می یابد.

معصومه زاوشی افزود: هم اکنون دمای هوای شهر اراک سه درجه سانتی‌گراد است و سرعت وزش باد 4 متر بر ثانیه از سمت شمال غرب است.

وی بیان کرد: در 24 ساعت آینده هوای استان مرکزی با بارش باران همراه است و در نقاط سردسیر بارش برف گاهی وزش باد و مه آلود را به همراه دارد.

زاوشی ادامه داد: حداقل دمای شهر اراک در 24 ساعت گذشته، 2.2 سانتی گراد و حداکثر آن 12 درجه سانتی‌گراد بوده‌است که پیش‌بینی می‌شود در 24 ساعت آینده با کاهش دما همراه باشد.

در 24 ساعت گذشته، غرق آباد با دمای منفی یک درجه سانتی‌گراد

کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته، غرق آباد با دمای منفی یک درجه سانتی‌گراد سردترین و خمین با حداقل دمای 3 درجه سانتی گراد گرم ترین شهرستان استان مرکزی بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در 24 گذشته تمامی شهرستانهای استان با پدیده باران همراه بوده است اضافه کرد: حداقل رطوبت شهر اراک در 24 ساعت گذشته 47 درصد و حداکثر آن 97 درصد گزارش شده است.

فرمانده پليس راه استان مركزی نیز با بیان اینکه طرح زمستانه پليس راه و راهور از 20 آذر ماه در دو حوزه درون و برون شهري در استان مركزي همزمان با سراسر كشور آغاز مي شود گفت: در راستاي افزايش انضباط ترافيكي و ارتقا سطح ايمني محورها به خصوص در معابر برف گير و حادثه ساز استان اين طرح با استفاده از حداكثر توان اجرايي و تجهيزات و امكانات موجود از بيستم آذر ماه آغاز خواهد شد.

7 نقطه حساس و حادثه ساز استان

سرهنگ مهدی حسني افزود: اين طرح براي مديريت بر حوادث ترافيكي، رسيدگي سريع بر حوادث رانندگي و كمك به مصدومان و در راه ماندگان وسايط نقليه دچار نقص فني و با همكاري ساير دستگاه هاي ذيربط از جمله استانداري، هلال احمر، اورژانس، راهداري و امداد خودرو اجرا مي شود.

وی در ادامه تصريح كرد: اطلاع رساني به موقع و سريع در خصوص وضعيت راه ها و آگاه سازي مردم در مورد حضور پليس و تيم هاي امدادي بر عهده صدا و سيما و ساير رسانه هاي استاني و محلي مي باشد.

اين مقام ارشد انتظامي استان مركزي با بيان اين كه دو پايگاه ثابت در محورهاي برف گير، 45 اكيپ و 5 تيم نظارتي پليس راه مسئوليت پوشش محورهاي مواصلاتي استان را بر عهده دارند اضافه كرد: 7 نقطه حساس و حادثه ساز استان از جمله گردنه زاليان، گردنه قاقان، كيلومتر 35 حوزه استحفاظي اراك- سلفچگان، گردنه خان، گردنه نراق- كاشان و آزاد راه ساوه – همدان از پوشش نظارتي ويژه اي برخوردار خواهند شد.

سرهنگ حسني در پايان اظهار داشت: در صورت بروز حوادث پيش بيني نشده و ايجاد موارد خاص در محورهاي استان، ساير دستگاه هاي دولتي در خصوص تجهيزات، امكانات و نيروي انساني به ياري پليس خواهند آمد.

به گفته وی طرح زمستانه تا 20 اسفندماه ادامه دارد.

کد خبر 2189424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha