۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۳

در‌ آستانه مراسم معارفه/

انتظارات مردم و مسئولان کرمان از استاندار جدید/ توسعه اقتصادی واشتغال‌زایی در صدر درخواست‌ها

انتظارات مردم و مسئولان کرمان از استاندار جدید/ توسعه اقتصادی واشتغال‌زایی در صدر درخواست‌ها

کرمان – خبرگزاری مهر: سرانجام امروز استاندار جدید استان کرمان سکان مدیریت بزرگترین استان کشور را در دست خواهد گرفت و مردم این استان انتظار دارند دور جدیدی از توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کرمان آغاز شود و آفت سیاستزدگی جای خود را به مدیریت اقتصادی و توسعه و نخبه‌گرایی بدهد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان 11 درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و در حساسترین منطقه جنوب شرق کشور واقع شده است، این استان مملو از معادن غنی سنگ آهن، زغالسنگ، مس، کروم، طلا، منگنز و انواع سنگ‌های قیمتی است و در کنار این قابلیت‌ها کرمان بیشترین حجم باغ‌های کشاورزی کشور را در خود جای داده است و در زمینه سیفی کاری نیز به خصوص در جنوب کرمان جزو سه قطب اصلی کشور محسوب می‌شود.

این استان گذرگاه کالاها برای انتقال از بنادر جنوبی و به خصوص هرمزگان و سیستان و بلوچستان به مرکز کشور است و مرزهای کشورهای شرقی را به سایر مناطق کشور وصل می کند، تنوع بالای جمعیتی و فاصله بسیار زیاد شهرهای شمالی و جنوبی استان از این استان یکی از متنوع‌ترین اقلیم‌های فرهنگی و اجتماعی را ساخته است.

پتانسیل‌های اقتصادی کرمان

از ابعاد منابع انسانی کرمان از غنی‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و تعداد قابل توجهی از دولتمردان کشور از جناحهای مختلف سیاسی از این استان معرفی شده اند.

یکی از مهمترین داشته های کرمان بعد گردشگری استان است جدای از سایر شهرهای استان کرمان تنها مرکز این استان بیشترین آثار ثبت شده یک شهر در فهرست میراث فرهنگی را دارد.

در کنار آن سه اثر استان در لیست ثبت جهانی قرار دارد و کرمان به یکی از قطبهای اصلی گردشگری تبدیل شده است وجود ابنیه تاریخی مانند ارگ بم، باغ شاهزاده و روستای 13 هزار ساله صخره ای میمند و مجموعه بزرگ و بی نظیر گنجعلیخان از جمله آثار تاریخی استان است، کلوتهای شهداد، دره مدیترانه ای دلفارد، گندم بریان به عنوان گرمترین نطقه روی زمین، جنگلهای بی نظیر در مرکز، شرق و جنوب استان کرمان در زمینه کوتوریسم نیز کرمان را ثروتمند کرده است.

کرمان در حالی تمام این داشته ها را دارد که از نظر صادرات نیز جزو پنج استان برتر کشور قرار دارد و در حال حاضر صنایع نیز در حال رشد چشمگیر هستند و به زودی کرمان به یکی از قطبهای صنعتی به خصوص در تولید فولاد و مس نیز تبدیل می شود.

صنایع برجسته دیگر استان نیز همچون خودروسازی، تولید فرش دست بافت و کارخانه های بالا دستی معادن نیز در کرمان از نمادهای توسعه محسوب می‌شود.

چالشهای کرمان و لزوم برنامه ریزی برای توسعه

اما با وجود پتاسیلهای فراوان در استان کرمان اما این شهر به خصوص در زمینه توسعه شهری نه تنها یک گام بلکه گامها از شهرهای توسعه یافته عقب مانده است هر چند طی سالهای اخیر برج سازی و اصلاح معابر شهری و مراکز تجاری در دستور کار قرار گرفته است اما کرمان از بسیاری جهات نیاز به توسعه دارد. همچنین محرومیت در جنوب و شرق و محرومیت پنهان در سایر مناطق استان از چالشهای این استان است.

زلزله خیز بودن، قرار گرفتن در مسیر قاچاق مواد مخدر، عقب ماندگیهای برنامه های اقتصادی، زیر ساختی، فرهنگی و اجتماعی و خام فروشی از مشکلات استان کرمان است.

انتخابی به موقع در دولت یازدهم/ خوشحالی مردم کرمان از انتخابی تخصصی و بومی

دولت یازدهم در اقدامی بی سابقه در انتخاب استاندار این استان تصمیمی تخصصی گرفته است که برای مردم کرمان جای امیدواری دارد و طی هفته های اخیر موجب خوشحالی و امیدواری مردم این استان شده است.

در حالیکه گروههای مختلف سیاسی در استان کرمان در حال رایزنی برای به کرسی نشاندن گزینه مورد نظر خود بودند اما دولت گزینه ای را برای استانداری کرمان برگزید که بیشتر از آنکه بتوان برآن نام انتخاب سیاسی گمارد باید بدون شک آن را انتخابی تخصصی و برمبنای رشد اقتصادی استان کرمان نامید.

کرمان که سالهاست از انتخابهای سیاسی ضربه خورده و بارهای گزینه های غیر بومی را در مسند مدیریت خود دیده است این بار یکی از نخبه های اقتصادی سالهای اخیر کشور را در صدر مدیریت خود می بیند.

دولت با انتخاب رزم حسینی یک گام به سوی حذف مهمترین آفت استان کرمان که همان سیاست‌زدگی است و برداشت و همگی امیدوارند با معرفی چهره های تاثر گذار استانداری نخبه های استان کرمان با به دست گرفتن امور راهی را در این استان آغاز کنند که مقصدش توسعه و پیشرفت استان در ابعاد مختلف باشد.

استاندار کرمان نگرانیهای معیشتی مردم را رفع کند

امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان کرمان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در ابتدا باید از کارهایی که استانداران گذشته استان کرمان از جمله اسماعیل نجار در کرمان کرده است قدردانی کرد.

وی افزود: دولت آقای رزم‌حسینی را به عنوان استاندار جدید معرفی کرده است که فردی معتدل و تلاشگر است.

آیت‌الله سید یحی جعفری افزود: انتظار داریم ایشان در زمینه توسعه اقتصادی استان کرمان و حل مشکلات معیشتی مردم گام بردارد اما با توجه به حجم کار نمی توان توقع داشت در مدت کوتاهی اقدامات انجام شود و باید زمان مورد نظر و لازم را نیز در نظر گرفت.

امام جمعه کرمان افزود: یکی از نکات قابل توجه در خصوص رزم‌حسینی تائید شخصیتی مانند سردار حاج قاسم سلیمانی است و به همین دلیل باید در خصوص ایشان همگی با همکاری و تلاش کمک کنند.

وی همچنین خواستار حرکت مدیریت جدید استان کرمان در راستای توسعه اقتصادی و حل مشکلات مردم شد.

دریافت نشان لیاقت از رهبر معظم انقلاب نشان از توانمندی رزم‌حسینی است

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: یکی از نکات مثبت در خصوص آقای رزم حسینی فعالیت ایشان در زمینه اقتصادی است و این نیاز اصلی استان کرمان است.

وی همچنین با اشاره به اینکه استاندار جدید کرمان از یادگاران دفاع مقدس است گفت: وی یکی از نیروهای تاثیر گذار در دفاع مقدس بوده است.

پورابرهیمی افزود: کرمان در آستانه خیزش اقتصادی قرار دارد و وجود فردی طراح، خلاق و متخصص همچون رزم حسینی می‌تواند در این مسیر بسیار تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: وی همچنین مدال لیاقت از دست مقام معظم رهبری دریافت کرده است و این مسئله نشان از کارایی بالای استاندار جدید کرمان دارد.

وی افزود: تجارب ارزنده ایشان در زمینه اقتصادی به خصوص در بخش خصوصی می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار در کرمان تاثیر گذار باشد و توانایی مدیریت ایشان نیز در مراکز اقتصادی و دوران دفاع مقدس مشخص است.

پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: در این مسیر همگی باید به استاندار جدید کمک کنیم و آینده‌ای روشن را برای استان ساخت.

مردم کرمان از استاندار جدید چه می‌خواهند؟

برخی از اهالی کرمان نیز در گفتگو با مهر خواستار حل مشکلات کرمان شدند. خانم دوست‌یاری در این مورد اظهار داشت: امیدواریم این تغییرات در راستای حل مشکلات مردم کرمان تاثیر گذار باشد به خصوص که استاندار جدید بومی است و در جریان داشته ها و نداشته های استان کرمان نیز قرار دارد.

این بانوی کرمانی که خود را یکی از کارمندان دولت معرفی کرد گفت: بیشترین چیزی که مردم می‌خواهند حل مشکلات اقتصادی خانوارها است و نوسان‌های بالای قیمت‌ها در کرمان باید کنترل شود و کیفیت محصولات نیز بالا رود.

وی افزود: متاسفانه به دلیل نوسانات بازار طی ماه‌های گذشته شاهد نوسان در زمینه کمبود برخی کالاهای و نوسان قیمت بودیم که امیدواریم با اتخاذ تدابیر لازم این مشکلات رفع شود.

محمد نخعی بازنشسته کرمانی نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: مهمترین مشکل مردم بیکاری جوانان و مسکن است در هر خانواده چندین فرزند تحصیل کرده و بیکار وجود دارد و باید اقدامی صورت گیرد که جوانان بتوانند در مسیر پیشرفت و توسعه کشور حضور داشته باشند و خودشان هم بتوانند شغلی متناسب با داشته‌هایشان داشته باشند.

وی افزود: عدم دادن آمارهای بالا در زمینه های مختلف و واقع نگری از سیاستهای دولت است و امیدواریم در کرمان نیز رعایت شود.

نخعی ادامه داد: نمی‌توان از مشکلات کرمان گفت و به کمبودهای عمران شهری اشاره نکرد کرمان شهری تاریخی است و برای جذب گردشگر نیاز داریم کرمان را به عنوان شهری پیشرفته و دارای زیر ساختهای گردشگری بسازیم این درحالی است که مدیران قبلی در این خصوص کمترین کاری نکرده اند و بسیاری از ابنیه تاریخی کرمان در حال تخریب شدن هستند و در این زمینه کم کاری تاریخی انجام گرفته است.

کد خبر 2190122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha