۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۱

عضو انجمن فیلسوفان امریکا در گفتگو با مهر:

آمریکا امنیت انسانی را قربانی امنیت دولتی کرده است

آمریکا امنیت انسانی را قربانی امنیت دولتی کرده است

عضو انجمن فیلسوفان امریکا و استاد فلسفه کالج سنت اولاف مینه‌سوتای آمریکا با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا به بهانه امنیت ملی، حقوق و آزادیهای فردی را محدود و نقض می کند، گفت: در تعریف آمریکا از امنیت، امنیت انسانی قربانی امنیت دولتی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تا چند دهه پیش امنیت دولتی تعریف می شد به ویژه در دوران جنگ سرد شاهد هستیم که همه چیز سرزمینی و دولتی تعریف می شد ضمن اینکه موضوع امنیت، صرفا نظامی بود اما بعد از تغییر و تحولاتی که پس از جنگ سرد اتفاق افتاد و به ویژه بعد از گزارش توسعه انسانی «محبوب الحق» در سازمان ملل، بحث امنیت انسانی در سازمان ملل جدی می شود که هم امنیت را از حیث مرجع امنیت، از دولت به انسان تغییر می دهد و هم موضوعات امنیتی را گسترده و متنوع تر می کند و یکی از موضوعات امنیت انسانی را حفظ ارزشها و سنتهای گذشته اعلام می کند و از بین رفتن ارزشها و سنتهای گذشته را به مثابه تهدید امنیت انسانی توصیف می کند.

پروفسور چارلز تالیافرو استاد کالج سنت اولاف مینه‌سوتای آمریکا و فیلسوف دین معاصر در خصوص نسبت امنیت انسانی و حفظ ارزشها و سنتهای گذشته به خبرنگار مهر گفت: یکی از مسائلی که باید در مورد نسلهای آینده در نظر داشت این است که نسلهای آینده به چه میزان به سنتها و ارزشهای نسلهای گذشته اهتمام و توجه خواهد داشت. یعنی نسل آینده باید از میان ارزشها و سنتهای خود دست به انتخاب بزند و برخی را می پذیرد و برخی را به فراموشی می سپارد.

وی افزود: برخی تصور می کنند با افزایش تعاملات جهانی و دسترسی به بازارهای جهانی و افزایش مسافرتها و ارتباطات، هویتهای ملی و بومی کم رنگ خواهد شد. اما باید توجه داشت که این موضوع اثبات نشده است.

مؤلف "راهنمای آکسفورد درباره الهیات" تأکید کرد: افراد به دین خود، پیشنه فرهنگی و خانوادگی و بومی خود اهمیت می دهند. اتفاقاً تعاملات جهانی باعث شده تا هویتهای بومی و دینی ما برجسته تر باشد. برای نمونه یک فرد مسلمان یا مسیحی یا یهودی از رهگذر تعاملات جهانی بر هویت دینی خود تأکید بیشتری می تواند داشته باشد.

فیلسوف دین معاصر تأکید کرد: این تعاملات می تواند این هویتها را از قالب مرزهای ملی درآورد و آنها را به ورای مرزهای ملی سوق دهد.

عضو انجمن فیلسوفان امریکا افزود: نکته ای که یک جامعه باید به آن توجه داشته باشد این است که آزادیهای فردی قربانی حقوق اجتماعی نشود. به عبارت دیگر نباید افراط کرد و به بهانه امنیت اجتماعی برخی آزادیهای بنیادین بشر را محدود کرد.

وی افزود: برای نمونه در ایالات متحده آمریکا شاهد هستیم که به بهانه امنیت ملی، حقوق و آزادیهای فردی محدود و نقض می شود. در تعریف آمریکا از امنیت، این کشور امنیت انسانی را قربانی امنیت دولتی کرده است.

مؤلف "راهنمای مقدماتی فلسفه دین" در پایان تصریح کرد: به عبارت دیگر ایالات متحده آمریکا یک "دولت-ملت" است و "ملتهای متحده" است و نه "افراد متحده". یعنی در این ایالات متحده، حقوق فردی قربانی حقوق اجتماعی و ملی می شود.

چارلز تالیافرو استاد دانشگاههای آکسفورد، کلمبیا، پرینستون، کلمبیا و نتردام آمریکا بوده است. تالیافرو در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. راهنمای آکسفورد درباره الهیات، راهنمایی مقدماتی بر زیبایی شناسی، تصویر در ذهن، فرهنگ فلسفه دین، تاریخ مختصر روح، راهنمای راتلج درباره خداشناسی و راهنمای مقدماتی فلسفه دین از جمله آثار وی به شمار می‌روند. او از فیلسوفان برجسته معاصر به شمار می‌رود که در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش آموخته دانشگاه براون و هاروارد است. وی عضو انجمن فیلسوفان امریکاست.

کد خبر 2191740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha