۱۹ آذر ۱۳۹۲، ۹:۵۶

توسعه معارف شیعی در زمان امام کاظم(ع)/ زندگی امام هفتم با زندان عجین شده بود

توسعه معارف شیعی در زمان امام کاظم(ع)/ زندگی امام هفتم با زندان عجین شده بود

ورامین - خبرگزاری مهر: در دوران امام کاظم(ع) نحوه ارتباط با ایشان بسیار سخت و دشوار بود و اصحاب این امام همام مورد تعقیب سربازان حکومتی قرار داشتند و هرگونه ارتباط با آن حضرت منجر به زندانی شدن یاران امام کاظم(ع) می شد. در چنین شرایطی امام هفتم همچنان رسالت تبلیغی خود را انجام می دادند و تأثیر شگرفی در توسعه معارف شیعی داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتم صفر مصادف با ولادت با سعادت هفتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، امام موسی کاظم(ع) است و اگر چه شیعه در ماه صفر غرق در ماتم و عزاست اما نباید از ویژگی های شخصیتی این امام همام غافل شد.

امام کاظم(ع) را بیشتر مسلمانان با رنج و سختی و تحمل زندان های مکرر می شناسند اما این همه زندگی پر فراز و نشیب این وجود نورانی و گرانقدر نیست، بلکه ایشان در زمینه های سیاسی و تربیت شاگردان برجسته نیز بسیار تلاش کردند.

همچنین امام کاظم(ع) پدر بزرگوار ولی نعمت ایرانیان امام رضا(ع) است و به همین خاطر ایرانیان ارادتی ویژه یه این امام همام دارند و زمانی که به عتبات عالیات مشرف می شوند، دوست دارند تا در کاظمین، بارگاه ملکوتی امام کاظم(ع) را از نزدیک زیارت کنند.

کادر سازی برای گسترش اسلام از اقدامات مهم و اساسی امام کاظم(ع) بود

حجت الاسلام علی مردانی در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح ابعاد شخصیتی امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: امام کاظم(ع) در زهد و تقوی در میان بزرگان و علما مطرح و برجسته است، به طوری که در اثر شدت دعا و مناجات آن حضرت، به ایشان عبد صالح اطلاق می کردند.

وی افزود: البته برجستگی زهد و تقوا در وجود امام کاظم(ع) به این معنا نیست که ایشان فقط به عبادت می پرداختند و به فعالیت های سیاسی کاری نداشتند، بلکه منظور از زهد گوشه‌گیر بودن نیست، بلکه عمل به‌ وظایف دینی و عبادت بدون ریای ایشان است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در زمان امام هفتم، برخی فرقه های انحرافی پدید آمدند و بعضی مانند عبدالله افتطح ادعای امامت کرده و عده ای افراد نادان را به دور خود جمع کرده بودند و امام کاظم(ع) با شیوه های نوین و کاربردی با این فرقه ها و عوامل ضاله به مبارزه برخاستند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر پاسداری از روایات و احادیث معصومین و کادر سازی برای گسترش اسلام ناب محمدی در سراسر جهان را باید از اقدامات مهم و اساسی امام کاظم(ع) دانست که ایشان در زندان نیز این وظیفه خطیر را دنبال می کردند.

مردانی عنوان داشت: امام هفتم(ع) با لقب کاظم در بین مسلمانان و ارادتمندان خود شناخته می شوند و این لقب به این دلیل به ایشان داده شد که همواره در برابر دشمنان و کسانی که به ایشان بی احترامی می کردند، کظم غیظ می کرده و خشم خود را فرو می بردند.

امام کاظم(ع) در زندان نیز رسالت تبلیغی خود را انجام داد

این کارشناس مذهبی بیان داشت: البته این بدان معنا نیست که امام کاظم(ع) در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و اهل بیت نیز سکوت کنند، بلکه با عوامل فساد به شدت و قاطعیت برخورد کرده و با کسانی که از روی نادانی و جهالت به ایشان بی احترامی می کردند، سکوت مصلحت آمیز اختیار می کردند.

وی یادآور شد: امام موسی کاظم(ع) به حدی مهربان و رئوف بودند که حتی برخی کسانی که در دستگاه هارون الرشید بودند نیز ایشان را دوست می داشتند و همواره با احترام با این وجود نورانی برخورد می کردند.

مردانی گفت: رفتارها و منش بی نظیر امام کاظم(ع)، دستگاه عباسی را به شدت نگران و مضطرب کرده بود و این حکومت جبار با زندانی کردن ایشان در مقاطع گوناگون سعی داشت تا از میزان ارادت مردم به امام هفتم بکاهد اما امام کاظم(ع) در زندان نیز رسالت تبلیغی خود را انجام می دادند.

وی تأکید کرد: امام کاظم (ع) نیز بر اساس رویکرد امام باقر و امام صادق(ع)، فعالیت های علمی و کادر سازی را در دستور کار خود قرار دادند و با تربیت شاگردان متعدد و پاسخ دادن به شبهات و پرسش های مختلف زمینه بسط تشیع در جهان را فراهم کردند.

امام کاظم(ع) تأثیر شگرفی در توسعه معارف شیعی داشت

حجت الاسلام حسین باقری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امام کاظم(ع) در دوران امامت 35 ساله خود، تأثیر شگرفی در توسعه معارف شیعی انجام داد.

این کارشناس مذهبی افزود: اخلاق و رفتار امام هفتم در کنار رأفت و مهربانی آن حضرت سبب شد تا بسیاری از مردم آن زمان، شیفته ایشان شوند و این امر باعث ترس حکومت عباسی شد.

وی ادامه داد: حکام ستمگر عباسی همواره از رشد فعالیت های امام موسی کاظم(ع) در هراس بودند و سعی داشتند تا با تبعید و زندانی کردن ایشان زمینه گسترش فعالیت امام هفتم را سد کنند اما ایشان در زندان نیز رسالت خود را به درستی و با دقت انجام می دادند.

باقری اضافه کرد: امام کاظم(ع) در زندان نیز بسیاری را مجذوب و شیفته خود ساختند که این امر برای دستگاه عباسی بسیار گران تمام شد، به همین خاطر تصمیم به قتل امام هفتم شیعیان گرفتند.

وی اظهار داشت: امام کاظم(ع) در 25 رجب و در حالی که در زندان به سر می بردند، توسط زهر و به دستور هارون رشید به شهادت رسیدند و بارگاه نورانی ایشان در کاظمین ملجا و پناه بسیاری از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت است.

امام جماعت مسجد چهارده معصوم ورامین تأکید کرد: زندگی امام کاظم(ع) دارای ویژگی های منحصر به فردی است که ایشان را از سایر امامان متمایز کرده است و آن این است که این وجود نورانی مورد ستم و اذیت فراوانی قرار گرفتند و بیشتر عمر گرانبهای خود را در زندان سپری کردند.

باقری عنوان کرد: در دوران امام کاظم(ع) نحوه ارتباط با ایشان بسیار سخت و دشوار بود و اصحاب این امام همام مورد تعقیب سربازان حکومتی قرار داشتند و هر گونه ارتباط با آن حضرت منجر به زندانی شدن یاران امام کاظم(ع) می شد.

وی افزود: امام کاظم(ع) را باید از مظلومترین امامان شیعه دانست زیرا در دوران حیاتشان از سخن گفتن ايشان جلوگيري مي‏ کردند، همواره مراقبشان بودند و ايشان را در فقر و تنگدستي نگه مي داشتند و مانع رسيدن اموال به ايشان مي‏ شدند.

این مسئول ادامه داد: امروز شناخت زندگی امام کاظم(ع) وظیفه همه مسلمانان بویژه شیعیان است و در زمینه زندگی امام هفتم کارهای کمی صورت گرفته است و نیازمند توجه جدی تر مسئولان فرهنگی است.

کد خبر 2192408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha