۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۳

نوروزی:

طرح جامع پنبه نهایی شد/ یارانه مناسب ماشین‌های برداشت مکانیزه

طرح جامع پنبه نهایی شد/ یارانه مناسب ماشین‌های برداشت مکانیزه

گرگان - خبرگزاری مهر: عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس، درتشریح طرح جامع پنبه گفت: در راستای این طرح کارشناسان مرکز تحقیقات پنبه با بررسی مشکلات گذشته صنعت کشت پنبه به طرح حمایتی از کشاورزان در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت پنبه و اصلاح بذر می پردازند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رحمت اله نوروزی صبح چهارشنبه در گرگان در خصوص طرح جامع پنبه گفت: براساس این طرح کشور به مدت 5 سال در تولید پنبه خودکفا می شود و دیگر نیازی به واردات آن از سایر کشورهای جهان ندارد.

وی افزود: در چند هفته گذشته جلسه ای با حضور مسئولان کشور در خصوص طرح توسعه پایدار کشت پنبه داشتیم و در این جلسه مقرر شد که از سوی حجتی وزیر جهاد کشاورزی طرح جامع پنبه درکشور اجرا شود که خوشبختانه بر اساس اظهارات اخیر مدیرکل دفتر پنبه، طرح جامع پنبه به مرحله نهایی رسیده و به زودی تصویب و ابلاغ می‌شود.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس، تصریح کرد: متأسفانه دولت هر کیلو پنبه را از کشاورزان در حدود 2200 تا 2400 تومان خریداری می کند که این میزان خرید از سوی دولت برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.

وی اظهار داشت: هزینه ی تولیدی هر کیلو پنبه با توجه به هزینه های آبیاری ، سم و کود، عملیات پنبه چینی برای هر کشاورز در حدود 3500 تومان تمام می شود که این قیمت خرید از سوی دولت متناسب با هزینه های تولیدی این کشاورزان نیست.

نوروزی، ادامه داد: وزیرجهاد کشاورزی اعلام کرده بود که افزایش خرید پنبه امکان پذیرنیست اما باید  اصلاح کشت بذرصورت گیرد به طوری که باید بذری را درمرکز تحقیقات این وزارت خانه تولید کرد که توناژ بالایی داشته باشد.

وی، تصریح کرد:بی شک توناژ بالا پنبه می تواند پاسخگو هزینه های تمام شده تولیدی کشاورزان باشد.

نماینده مردم علی آباد کتول وبخش کمالان در مجلس،تصریح کرد: با توجه به اینکه سطح زیرکشت پنبه در استان گلستان،مازندران،خوزستان و فارس است، این استان ها در خصوص کشت و تولید پنبه از توانایی بسیار مطلوبی برخوردار هستند، به همین جهت در راستای طرح جامع پنبه حمایت عملیاتی از این کشاورزان زحمت کش می شود به طوری که حتی این کشاورزان می توانند به جای تولید 65 هزار تن پنبه 120 هزارتن پنبه مورد نیاز کارخانجات را تولید کنند.

نوروزی دردرتشریح طرح جامع پنبه، اظهارداشت: در راستای این طرح کارشناسان مرکز تحقیقات پنبه با بررسی مشکلات و معضلات گذشته صنعت کشت پنبه به طرح حمایتی از کشاورزان در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت پنبه و اصلاح بذر می پردازند.

پرداخت یارانه 70 درصدی برای ماشین‌های برداشت مکانیزه پنبه

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس ،با تأکید بر اینکه یکی از موضوعات دیگری که باعث کاهش کشت پنبه درسال جاری شده است نبود ماشین آلات مدرن و نوین در این صنعت است، افزود: خوشبختانه دولت در خصوص هزینه های بسیار زیاد برداشت پنبه دستور به خرید 12 دستگاه مکانیزه برداشت پنبه داده است و با توجه به قیمت‌های بیش از یک میلیارد تومانی این ماشین‌آلات، مقرر شده که یارانه 70 درصدی برای خرید ماشین‌های برداشت مکانیزه پنبه از سوی دولت به شرکت‌های تعاونی داده شود.

کد خبر 2193365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha