۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۲۴

رئیسی:

ظلم در همه ادیان محکوم و مطرود است/اصول ادیان ابراهیمی یکسان و تنها شریعت متفاوت است

ظلم در همه ادیان محکوم و مطرود است/اصول ادیان ابراهیمی یکسان و تنها شریعت متفاوت است

معاون اول قوه قضائیه صبح امروز در همایش ملی جایگاه ادیان در نظام‌های حقوقی با بیان اینکه همه ادیان الهی ریشه در دین حنیف ابراهیمی دارند و اصول و مبانی آنها یکی است و تنها شریعتشان متفاوت است گفت: براساس این نگاه دیگر تعبیر اختلاف ادیان معنا ندارد بلکه باید تعبیر تکامل ادیان را به کار برد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه امروز شنبه 23 آذرماه در همایش ملی جایگاه ادیان در نظام‌های حقوقی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه ادیان الهی ریشه در دین حنیف ابراهیمی و فطرت خداخواهی و حق خواهی و عدالت خواهی او دارند گفت: اصول مذهب در ادیان الهی یکی است و شرایع متفاوت است.

وی تصریح کرد: اصول ادیان حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) و وجود مقدس پیامبر عظیم الشأن(ص) یکی و تنها شریعت متفاوت است. اعتقاد و باور ما باید نسبت به همه انبیای عظام الهی یکسان باشد. «لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ» ما باید به همه انبیای الهی باور داشته باشیم و هیچ جدایی بین پیامبران الهی و فرستادگان حضرت حق وجود ندارد.

وی افزود: در اثر این نگاه است که تعبیر اختلاف ادیان به وجود آمده است. اگر اصول ادیان را یکی و تنها شریعت را متنوع بدانیم تعبیر تکامل دین به وجود می آید که شاید تعبیر تکامل دین، تعبیر رسایی باشد به جای اینکه بگوئیم اختلاف ادیان. چون در مبانی و آموزه های الهی و در اصول اختلافی وجود ندارد. آنچه هست اختلاف در شرایع است.

رئیسی در ادامه سخنانش اظهارداشت: چرا بحث است که اختلاف ادیان وجود دارد، مگر اختلاف در کفر وجود ندارد. مگر متدینین و ادیان الهی تنها با هم اختلاف دارند. دین همواره باعث ائتلاف جوامع است. افرادی که از اختلاف ادیان سخن می‌گویند باید از آنها پرسید مگر کفر و شرک باعث وحدت است که بگوییم ادیان باعث تفرقه است. آنچه از آموزه‌های دینی نسبت به انسان داریم این است که انسان‌ها باید ربانی و الهی شوند و بتوانند چهار رابطه را رقم بزنند که شامل رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با دیگران و چهارم رابطه با جهان و محیط زیست است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه قرآن کریم انسان را «حی متأله» تعریف می کند، تصریح کرد: نطق فصل الفصول انسان نیست که انسان حیوان ناطق باشد. آنچه فصل الفصول انسان است تأله و الهی شدن و صیرورت انسان به سوی رب است. آنچه در ادیان الهی آمده این است که انسان صیرورت به طرف رب دارد تا انسان ربانی و الهی شود و در این صیرورت الهی که الی الله المسیر است انسان باید این چهار رابطه را هم معرفت پیدا کند و هم این چهار رابطه را رقم بزند.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: در یک سخن نورانی از حضرت امام باقر(ع) آمده هر انسانی که بتواند تعادل در این چهار رابطه برقرار کند سعادتمند است. برقراری این رابطه ها نیازمند معرفت است؛ معرفة النفس، معرفة الله، معرفة الحجة و معرفت جهان و هستی و جهان بینی توحیدی است که بر تمام ذرات عالم اراده ذات مقدس او حکمفرماست. انسان باید بداند که لا مؤثر الوجود الا الله.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه در ادیان الهی ظلم به خود، ظلم به خدا، ظلم به دیگران و ظلم به محیط زیست محکوم است، گفت: هیچ کس حق ندارد معتقد به دین باشد و به چیزی یا کسی ظلم کند. ظلم امر مردودی در ادیان الهی است و فرقی نمی‌کند که ظالم، مسلمان، یهودی، مسیحی، زرتشتی و یا متدین به هر دین الهی دیگر باشد و باید در مقابل ظلم و استکبار که از سوی هر فرد و مدعی ادیان باشد، ایستاد. ظالم هر که باشد مطرود و محکوم است و در مقابل آن ظلم و استکبار از جانب هر کس و پیروان هر کدام از ادیان باشد فرقی ندارد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر عالی‌قدر اسلام(ص) می‌فرمایند حق ندارید علیه اهل کتاب ظلم روا دارید، اذعان کرد: در نظام اسلامی اساس حقوق شهروندی نسبت به مسلمانان، یهودیان، مسیحیان و سایر ادیان الهی یکسان است و همه ادیان باید از عدالت و امنیت یکسانی برخوردار باشند

وی با اشاره به اینکه آنچه در این نشست باید مورد توجه قرار بگیرد روبرو شدن ادیان با امواج دگرگون سازی بشری است، بیان کرد: موج مدرن‌سازی، موج عرفی‌سازی و موج جهانی‌سازی امواجی هستند که در عصر معاصر ادیان را دگرگون ساخته‌اند و باید پرسید که تعامل متدینین به ادیان در برابر این امواج چگونه باید باشد و چگونه می‌توان دین را در متن و لایه‌های زندگی و شئون آن مشاهده کرد و از فرصت‌های آن استفاده و از تهدید‌هایش رهایی یافت.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی ایران حقوق ادیان برابر است، ابراز داشت: از نظر مؤسس نظام اسلامی که در آثار و گفتارشان مشهود است همه ادیان باید از حقوق شهروندی، سیاسی و اجتماعی برخوردار باشند و عدالت و امنیت برای آن‌ها تضمین شده باشد. در کشورمان ادیان الهی دارای نظام حقوقی متناسب با دینشان هستند و در اجرای حقوق شهروندی آنان نیز گام‌های اساسی برداشته‌ شده است. یک سری نبایدهایی در شریعت اسلام هست که در ادیان دیگر این نبایدها وجود ندارد. فقهای ما تکلیف این مسائل را در جامعه اسلامی روشن کردند. مادامی که تجاحر امر غیر مجاز در جامعه اسلامی نکرده باشند متعرض آنها نباید شد.

وی با بیان اینکه جریان‌های ساخته و پرداخته شده با نام دین را نباید به حساب ادیان الهی گذاشت، گفت: بنام تشیع جریان بهائیت، بنام اهل سنت جریان تکفیری، بنام یهودیت صهیونیسم و بنام مسیحیت سلطه و استکبار را ساخته‌اند که هم ادیان و هم جوامع بشری را تهدید می‌کنند. آنچه توسط سلفی تکفیری بنام اسلام و مسلمانی انجام می شود تنها پوشش دین دارد اما حقیقتا سلفی تکفیری را مسلمان نمی دانیم.

وی تأکید کرد: ما تکفیری‌ها را مسلمان نمی‌دانیم، همچنان که صهیونیسم را یهودی نمی‌دانیم و استکبار را هم مسیحی نمی‌خوانیم، چرا که با آموخته‌ها و آموزه‌های ادیان رابطه‌ای ندارند؛ نه آنها به آموزه های مسیح(ع) ملتزم هستند و نه اینان با آموخته های موسی کلیم و نه آن دسته با نبی مکرم اسلام حضرت خاتم انبیاء محمد بن عبدالله(ص).

وی با بیان اینکه به نظر ما راهکار گفتگوی بین ادیان راهکار بسیار مناسبی است و حتما می تواند گفتگوها نسبت به مسائل نظری مؤثر باشد، اظهارداشت: امروز بنام حقوق بشر، حقوق انسان‌ها را ضایع می‌کنند و ما را متهم به نقض آن می‌کنند. امروزه مغرب زمین نام حقوق بشر را به یدک می کشد اما حقیقتا باید گفت بزرگترین ضایع کنندگان به حقوق بشر در کسوت مدعیان حقوق بشر قرار گرفتند.

رئیس تأکید کرد: ما امروز در جایگاه مدعی و غرب در جایگاه متهم قرار دارد. موارد اتهامی و کیفر خواست بلندی علیه مغرب زمین است برای جرمها و بزه های متعددی که در نقش حقوق انسان مرتکب شدند و در حال مرتکب شدن هستند. حقوق اولی انسانها مانند حق حیات، حق رأی و حق سرنوشت، و بسیاری از حقوق دیگر را ضایع می کنند. لذا به نظرم قبل از هر کس و هر نظام و دینی باید مسیحیت مدعی کسانی باشد که امروز خود را مسیحی تلقی می کنند و به بشریت اینقدر ظلم روا می دارند و قبل از هر چیز باید متدینین به دین موسی کلیم، مدعی صهیونیسم بین الملل باشند و ظالمان به حقوق انسان در فلسطین و دیگر کشورها باشند.

وی افزود: به برادران اهل سنت عرض می کنیم روزی که جریانی بهائیت به عنوان یک جریان دست ساخته انگلیسی ها به رواج افکار باطله خودشان پرداختند بزرگان ما اعلام کردند تا مردم آنها را بنام دین و تشیع نشناسند و امروز نباید اجازه داد نظام سلطه در آمریکا و هیئت حاکمه در فلسطین اشغالی بتوانند بنام دین و استفاده ابزاری از آموزه های دین اهداف پلید خود را دنبال کنند و اجازه نقض حقوق انسانها را نباید به آنها داد. شما هم باید چنین برخوردی را با سلفی های تکفیری داشته باشید.

وی در پایان سخنانش گفت: ‌ای کاش یک دادگاه عادل بین‌المللی در جهان می بود که به دور از نفوذپذیری قدرت‌های سلطه‌گر آنچه اقتضای قوانین بین المللی بود نسبت به ظالمان و ستمگران که با استفاده ابزاری از دین و آموخته های دینی برای امیال سلطه گرانه خود ظلم به بشریت را روا می دارند.

کد خبر 2195142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha