۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۸

ضمن تشریح برنامه‌های تیم ملی در راه جام‌جهانی؛

کی‌روش راه‌ صعود به مرحله بعد را اعلام کرد/ سرمربیان تصمیم گیرنده نیستند!

کی‌روش راه‌ صعود به مرحله بعد را اعلام کرد/ سرمربیان تصمیم گیرنده نیستند!

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که تمام دغدغه‌اش موفقیت این تیم در بیستمین دوره رقابت‌های جام‌جهانی است ضمن درخواست از خانواده بزرگ فوتبال برای حمایت از تیم ملی، راه‌های صعود شاگردانش به مرحله دوم جام‌جهانی را اعلام کرد و ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری جلسه با سرمربیان تیم‌های لیگ برتری گفت: آنها در مورد تیم ملی تصمیم گیرنده اصلی نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، کارلوس کی‌روش که پس از انجام مراسم قرعه‌کشی رقابتهای جام جهانی در برزیل به ایران برگشته است، در نخستین نشست خبری خود پس از این مراسم به تشریح برنامه ها و اردوهای تیم ملی پرداخت. این نشست پیش از ظهر امروز یکشنبه در محل آکادمی فوتبال با حضور خبرنگاران رسانه های گروهی برگزار شد.

یک پاداش بزرگ برای ایران
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ابتدای این نشست گفت: حضور در رویداد بزرگی چون جام جهانی یک هدیه و پاداش بزرگ برای فوتبال ایران است و باید از دیدار با تیم های بزرگ در این مسابقات لذت ببریم.

دو دیدگاه برای فوتبال ایران
وی با تاکید بر اینکه برای حضور در جام جهانی دو دیدگاه برای تیم ملی فوتبال ایران وجود دارد خاطرنشان کرد: یک دیدگاه این است که جام جهانی برای ما دراماتیک رقم بخورد. دیدگاه دوم این است که ما با تیم های مطرح و بزرگ دنیا بازی کنیم و از دیدار با این تیم ها لذت ببریم.

تحلیل همگروهی با آرژانتین، بوسنی و نیجریه
کی‌روش در پاسخ به این پرسش که تحلیل شما از همگروهی با آرژانتین، نیجریه و بوسنی چیست؟ گفت: جواب را همه می دانند که در چه گروهی هستیم. ما سه سبک متفاوت فوتبال از آمریکای لاتین، آفریقا و اروپای شرقی را پیش رو داریم که در واقع می توان گفت سه مدرسه متفاوت فوتبال جلوی ایران قرار گرفته است.

صعود از گروه ماموریت غیرممکن است
وی افزود: البته اگر بخواهیم از نظر فنی بحث کنیم باید پذیرفت که در یک گروه سخت قرار داریم. هدف این است که از گروه خودمان صعود کنیم. این مثل یک فیلم است که می توان از آن به عنوان ماموریت غیرممکن یاد کرد. اگر به گروه های دیگر هم نگاه کنیم می بینیم که شرایط مشابهی وجود دارد و همه گروه ها سخت هستند.

بازی های دشواری در پیش داریم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد: ما در جام جهانی حضور داریم و باید پذیرفت که همه بازی ها دشوار هستند. پس باید از دو راه به این موضوع نگاه کنیم. یک نگاه دراماتیک داشته باشیم که به موفقیت فکر کنیم. راه دوم این است که خودم به آن نگاه می کنم.

حالا وقت لذت بردن است
وی همگروهی با آرژانتین، نیجریه و بوسنی را یک پاداش دانست و افزود: هدف اصلی ما حضور در میان بهترین های دنیا بود که به آن رسیدیم و حالا وقت لذت بردن از بودن در جام جهانی است. در حال حاضر مهمترین موضوع بازی کردن مقابل بوسنی و آرژانتین نیست. ما باید به خودمان فکر کنیم و بازی در جام جهانی.

مشکل ما نقاط ضعف خودمان است
کارلوس کی‌روش تاکید کرد: بازی کردن با قدرت مقابل آرژانتین و نیجریه آن چیزی نیست که دنبالش بودیم. مشکل ما این است که چطور باید نقاط ضعف مان را برطرف کنیم. من خودم آمادگی دارم بازی بسیار خوبی را برابر این تیم ها ارائه دهیم ولی مهمترین چیزی که می‌خواهیم به آن برسیم ایران است.

11 بازیکنی که در تاریخ می‌مانند
وی در ادامه این نشست خبری بیان کرد: در این دو سال که به سختی کار کردیم و به خصوص در هفت ماه آخر مشکلات زیادی وجود داشت که درباره آن صحبت کرده ایم. ما در جام جهانی یازده بازیکن در زمین داریم و این بازیکنان در تاریخ فوتبال ایران قرار می گیرند. در چنین شرایطی پدر ، مادر و همسر بازیکنان مطرح نیستند و چیزی که مهم است اینکه آیا ما برای جام جهانی آماده هستیم.

قرعه ما یک هدیه و پاداش بود
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: یازده بازیکن اصلی و هفت یار ذخیره باید شایستگی های خود را نشان دهند. چون کشور و هواداران می خواهند از آنها راضی باشند. قرعه ما یک هدیه و پاداش بود که از آن باید لذت ببریم و از فرصت بازی مقابل بهترین های دنیا استفاده کنیم.

باید خانواده فوتبال را دور هم جمع کنیم
وی در خصوص برنامه پیش روی این تیم گفت: از ماه ژوئن تا حالا را از دست دادیم و حالا نیز در حال از دست دادن فرصت ها هستیم. ما شش ماه دیگر پیش رو داریم و باید در این مدت باهوش باشیم و به سختی کار کنیم تا زمان از دست رفته را جبران کنیم. برای رسیدن به این هدف یک راه داریم و آن این است که خانواده فوتبال را دور هم جمع کنیم چرا که بدون حمایت این خانواده نمی توانیم کاری انجام دهیم.

30 سال است روی یک خط ثابت هستید
کی‌روش در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: زمانی که در مراسم قرعه کشی جام جهانی حضور داشتیم فیفا یک برگه به ما داد که در آن 32 کشور در یک کشور حضور داشتند و می خواهم بگویم فیفا در این برگه درباره ایران چه نوشته است. فیفا نوشته بود ایران چهارمین حضورش را در جام جهانی تجربه می کند. وقتی این آمار را مطالعه کردم درک من ساده بود. 30 سال بوده که در یک خط ثابت حرکت کردید و پیشرفتی نداشتید. این آمار فیفاست در مورد ایران. سه بار ایران به جام جهانی رفته و هر سه بار از مرحله گروهی برگشته است. الان چهارمین حضور ما در جام جهانی است و سوال من این است که آیا می خواهیم برویم در آنجا ارتقا داشته باشیم یا در همان سطح باقی بمانیم.

آماده سازی را از دست داده ایم
وی افزود: گروه ایران گروه سختی است اما در جام جهانی همه گروه‌ها شرایط اینچنینی دارند. به عنوان یک مربی باید بگویم همیشه شانس در موفقیت‌ها دخیل بوده است ولی در فوتبال شانس را فقط زمانی داریم که خیلی، خیلی، خیلی، خیلی، خیلی آماده باشید. ما به جام جهانی رفتیم و به جام ملت‌ها هم صعود کردیم. در حال حاضر تیم اول آسیا نیز هستیم. کاری که برای آمادگی تیم ایران و هتل محل اقامت انجام دادیم به بهترین نحو صورت گرفته است اما آنچه از دست داده ایم آماده سازی برای حضور در جام جهانی است و این خیلی نگران کننده است.

باید خوب تمرین و بازی کنیم!
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که این شش ماه را چطور جبران می کنید گفت: جواب ساده است. میاز به بازی و تمرین داریم اما اگر تمرین کنیم اما بازی تدارکاتی نداشته باشیم اشتباه کرده ایم. و اگر بازی کنیم و تمرین کافی نداشته باشیم بازهم شرایط خوب نخواهد شد. چیزی که نیاز داریم خوب تمرین کردن و خوب بازی کردن است. یک مقدار سوئ تفاهم در رسانه ها ایجاد شده بود که در این خصوص من 10 ماه پیش برنامه آماده سازی را به سازمان لیگ دادم. بعد از صعود به جام جهانی نیز به طور کامل برنامه ها را ارائه کردم. ما دو برنامه مجزا داشتیم که یکی صعود به جام جهانی و دیگری عدم صعود به جام جهانی بود. بعد از صعود به برزیل شش ماه پیش برنامه قبلی را اعلام کرده بودم.

دو نوع برنامه داریم
وی افزود:
ما دو نوع برنامه داشتیم که آماده سازی نرمال و طبیعی براساس قوانین فیفا بود و دومین برنامه آماده سازی ویژه که فداکاری و حمایت بیشتر از سوی خانواده فوتبال را می طلبد. من همیشه به عنوان سرمربی دو نوع برنامه را در دستور کار خود قرار دادم. مسئله این است که ما باید برنامه ریزی ویژه ای داشته باشیم که این مهم با حمایت خانواده فوتبال میسیر است.

بازیکنان ایران باید هفت روز یکبار بازی کنند
کی‌روش در خصوص اینکه تا زمان جام جهانی لیگ برنامه ریزی نرمالی داشته باشد عنوان کرد: این چیزی نیست که نظر شخصی من باشد. برخی گفتند کی روش می خواهد لیگ را زودتر تمام کند اما نظر من این است که بازیکنان در طی شش یا هفت روز یک روز بازی کنند. بازیکنان ایران نیاز دارند استراحت کنند و پس از آن تمرین و بازی انجام دهند و مجددا این روند را ادامه دهند.

با این شرایط بازیکنان مصدوم می شوند
وی ادامه داد: اگر بازی های لیگ را سه یا چهار روز در میان برگزار کنیم بازیکنان مصدوم می شوند و در آخر فصل نیز بازیکنان مصدوم زیادی خواهیم داشت. در واقعا در چنین شرایطی آنها نه استراحت خواهند داشت و نه می توانند تمرین کنند. لیگ باید هر شش یا هفت روز برگزار شود. حتی اگر پنج یا شش روز در میان انجام شود، تمرین مناسبی صورت نمی گیرد. همین حالا از نظر من این یک کنفرانس مطبوعاتی نیست و مثل یک آکادمی هست درست زمانی که شما درس خبرنگاری می خوانید. ما نیاز داریم که شما خبرنگاران با این مسایل آشنا شوید. من این نشست را اطلاع رسانی نمی دانم بلکه یک کلاس است چرا که به کمک شما خبرنگاران نیاز دارم.

اولین اردو برای توسعه بازیکنان
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بیان کرد: مهمترین نکته این است که لیگ تا روز نهم آوریل(20 فروردین) ادامه داشته باشد چرا که در این روز ما نیاز داریم اولین اردوی آماده سازی را تشکیل دهیم. این را اردوی توسعه بازیکنان تیم ملی می دانم.متاسفانه مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا مشکلاتی را برای ما و باشگاه ها ایجاد کرده است که این تقصیر مربی و باشگاه ها نیست چرا که کنفدراسیون فوتبال آسیا این مشکلات را ایجاد کرده است.

حریف ایران باید مناسب باشد
وی در پاسخ به این سوال که آیا با تیم هایی که به جام جهانی رفته اند بازی می کنید گفت: برای من مهم نیست که تیمی به جام جهانی صعود کرده یا نه. من فقط نگران این هستم که آن تیم مناسب باشد. اگر داروی ویژه نداشته باشم، داروی کلیه را برای سردرد استفاده نمی کنم ولی اگر داروی ویژه ای داشته باشم از همان ها استفاده می کنم. اسپانیا 70 تا 80 سال طول کشید تا به قهرمانی در جام جهانی رسید اما ما فقط سه هفته وقت داریم که با این برنامه چه چیزی می توانیم انجام دهیم.

باید تجربه بازی را داشته باشیم تا ببریم
کی‌روش در خصوص دیدارهای تدارکاتی تصریرح کرد: اگر دو بازی داشته باشیم باید به گزینه اول فکر کنیم و اگر به این گزینه نرسیم به سراغ گزینه دوم خواهیم رفت. در یک بازی تنها در صورتی پیروز می شویم که تجربه آن را داشته باشیم. اگر در باره روسیه صحبت می کنیم به صورت کلی دنبال بالا بردن تجربه تیم هستیم. در هر صورت ما کمپ روز نهم آوریل را برگزار کنیم تا دوره های آماده سازی را پشت سربگذاریم.

با یک تیم باشگاهی آفریقا بازی می کنیم
وی با اشاره به بازی برابر نیجریه گفت: با توجه به اینکه مقابل یک تیم آفریقایی به میدان می رویم استراتژی من این نیست که اولین کمپ در اروپا باشد بلکه باید اولین اردو را در آفریقا برگزار کنیم. بازیکنان ما منتخبی از بازیکنان لیگ هستند که به این اردو می‌رویم و لژیونرها را در اختیار نداریم. ما در این اردو بازی با باشگاه آفریقایی را در دستور کار داریم سپس به ایران بازمی گردیم تا بازیکنان استراحت کنند و بعد از آن عازم کمپ اروپایی خواهیم شد.

با سه تیم اروپایی و یک تیم آفریقایی بازی می کنیم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه توضیح داد: این کمپ در ماه می برگزار می شود و سه بازی تدارکاتی در آن برگزار خواهیم کرد. پس از آن در بازگشت به تهران یک بازی را با تیمی از آفریقا قبل از سفر به برزیل خواهیم داشت که این در واقع بازی خداحافظی ما در ایران است و سپس عازم برزیل خواهیم شد که این آخرین کمپ ما قبل از جام جهانی است. ما زمانی همه این برنامه را می توانیم انجام دهیم که حمایت جامعه فوتبال پشت ما باشد. من مطمئن هستم از ریاست فدراسیون تا تمامی دوستان و مردم به دنبال حمایت از تیم ملی هستند.

نظرات مردم با مربی یکی است
وی در بخش دیگری از حرف هایش گفت: من همیشه به نظرات مردم احترام می گذارم. در جام جهانی آلمان نظرات مردم با نظرات مربی یکی بود و مهدی مهدوی کیا و علی کریمی در رده ملی حضور داشتند. اینها بازیکنانی بودند که بسیار بهتر از دیگران بودند و من هم با نظرات مردم موافقم. حضور این بازیکنان حقانیت لیگ را به اثبات می رساند.

مشکلات را کنفدراسیون آسیا ایجاد کرده است
کی‌روش خاطرنشان کرد: در جام جهانی قبل این بازیکنان حضور داشتند اما خیلی زود به خانه برگشتیم. ما باید خیلی آماده باشیم. من با مردم موافقم و آقای پروین نیز در اظهار نظری که داشتند برای آماده سازی تیم ملی با من هم عقیده بودند. من مجددا تاکید می کنم که مشکلات پیش رو را کنفدراسیون آسیا ایجاد کرده و ما در آن نقشی نداشتیم. البته سعی می کنیم در ماه مارس از روز فیفا استفاده کنیم. با کویت نیز توافق شد تا این بازی روز دوم ماه مارس برگزار شود و بازی آخر روز پنج مارس که فیفا دی است انجام گیرد. این اولین بازی دوستانه ما با یک تیم آفریقایی است.

با سه تیم از سه سبک بازی می کنیم
وی در خصوص اینکه تیم ملی با چه تیم هایی بازی برگزار می کند یادآور شد: در اروپا سعی می کنیم سه بازی برگزار کنیم که سه دیدار آن با تیم های اروپایی باشد. هدف ما این است که یک تیم به سبک آمریکای لاتین و اروپای شرقی و با یک تیم از آفریقا رودررو شویم. ما سعی می کنیم روند اماده سازی را به خوبی پیش ببریم. وقتی ایران در اولین بازی با نیجریه بازی می کند چرا باید مقابل روسیه بازی تدارکاتی داشته باشیم. هدف ما این است که مقابل یک تیم آفریقایی بازی کنیم چرا که باید در راه آماده سازی تصمیمات خودمان را بگیریم. اگر شکم ما درد نمی کند چه دلیلی دارد از قرص آرامبخش استفاده کنیم. اگر هم شکم ما درد می کند چرا باید قرص سردرد بخوریم.

اولویت اول من بازی با گینه است
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در خصوص اینکه با چه تیم هایی بازی خواهیم کرد گفت: ما الان پیشنهادهای مختلفی داریم ولی تلاش ما این است که در روز پنجم مارس احتمالا با گینه یا کنگو بازی کنیم. نظر من این است که با تیم گینه بازی کنیم چون آنها 12 بازیکن در سطح اول اروپا دارند.

بخواهیم به مصدومیت فکر کنیم نباید از خانه خارج شویم
وی در خصوص اینکه آیا نگران مصدومیت بازیکنان تیم ملی ایران در بازی مقابل گینه به خاطر سبک بازی خشن آنها که حتی صدای دل بوسکه سرمربی اسپانیا را هم درآورد گفت: من نگران این موضوع نیستم چون اگر بخواهیم به مصدومیت فکر کنیم نباید از خانه خارج شویم. چون ممکن است در ترافیک به مشکلی بخوریم. این ما هستیم که در جام جهانی حضور داریم و به همین خاطر باید در بازی تدارکاتی سفت و سخت بازی کنیم.

باید 23 هنرمند بزرگ داشته باشیم
کی‌روش با بیان اینکه جام جهانی سخت ترین و مهمترین بازی های فوتبال دنیاست یادآور شد: ما باید 23 هنرمند بزرگ داشته باشیم. به نیجریه نگاه کنید. شما همه بازیکنان نیجریه را می شناسید. آنها پنج بار در جام جهانی بودند و 14 مسابقه انجام داده اند. با این حال آنها فقط در چهار مسابقه پیروز شده اند و 10 نتیجه منفی و بدون برد در کارنامه دارند. این تیمی است که کیفیت زیادی از نظر فیزیکی و تکنیکی دارد. ولی با این حال وقتی ماقابل تیم های درجه یک بازی می کند هیچ شانسی ندارند.

بازی در سپاهان و فولاد با چلسی و دورتموند متفاوت است
وی ادامه داد: الان نیجریه 23 بازیکن در سطح اول دنیا دارد . من تکرار می کنم آنها 23 بازیکن در سطح اول دنیا دارند که در اروپا بازی می کنند. تیم هایی مثل میلان، چلسی، سلتیک و غیره.. فکر می کنم بازی در این تیم ها با بازی در فولاد و سپاهان متفاوت است. فکر نمی کنم قبول کنید بازی در سپاهان مثل بازی در دورتموند باشد.

ایوویچ شش ماه زمان خواست من سه هفته می خواهم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: در پروسه آماده سازی جام جهانی 1998 که ایران حضور داشت ایوویچ شش ماه زمان خواست و من می خواهم این کار را در سه هفته انجام دهم. برخی ها انتقاد می کنند ولی راه دیگری هم نداریم.

یک جمله خطاب به وزیر و مدیران باشگاه‌ها
وی با اشاره به اینکه در راه آماده سازی جام جهانی به حمایت همه جانبه نیاز دارد گفت: جمله من به وزیر ورزش و مدیر باشگاه ها این است که به حمایت شما نیاز داریم. یازده بازیکنی که جام جهانی را شروع می کنند به حمایت شما نیاز دارند. ما به این تصمیم قاطع و راسخ در فوتبال نیاز داریم و متاسفانه راه دیگری هم نداریم.

مسابقات به خاطر استقلال تعطیل شد
کی‌روش ادامه داد: اتفاقات چند ماه پیش را به یاد بیاوردید. زمانی که خانواده فوتبال ایران دست در دست هم داد تا به استقلال در لیگ قهرمانان آسیا کمک کند. و ما چهار هفته مسابقات را متوقف کردیم تا به این تیم کمک شده باشد. وقتی زمان حمایت رسید همه فوتبال ایران و باشگاه های دیگر فداکاری کردند. همچنین در باره سپاهان هم با ایجاد وقفه در بازی ها از این تیم حمایت شد. آیا این صحیح است یا اشتباه؟

استقلال اولین تیمی است که از ما حمایت می کند
وی با تکرار این سوال که آیا حمایت از باشگاه های ایران صحیح بوده است یا اشتباه گفت: چرا باشگاه ها الان فداکاری نمی کنند؟ البته من روی این مسئله شکی ندارم که استقلال اولین تیمی است که از ما همه جوره از ما حمایت می کند. چون وقتی نیازمند این بودیم که فوتبال ایران خودش را فدای استقلال کند همه این کار را کردند.

اردوی اول بدون لژیونرها هم مفید است
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری اردوی فروردین ماه بدون حضور لژیونرها می تواند مفید باشد تاکید کرد: شکی ندارم که حتی بدون لژیونرها هم کاملا مفید است . البته اگر همه بازیکنان را کنار هم داشته باشیم بهتر است ولی کمپ اول مخصوص و ویژه بازیکنانی است که داخل ایران هستند. در واقع این یک کمپ توسعه ایی و اولیه است.

80 درصد بازیکنان حاضر در جام جهانی در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کنند
وی ادامه داد: در جام جهانی بازیکنانی بازی می‌کنند که 70 تا 80 درصد آنها در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند. به همین خاطر نیاز داریم در همین کمپ اولیه کیفیت بازیکنان لیگ را ارتقا بدهیم تا به سطح برتر دنیا برسند. جالب اینکه 70 تا 80 درصد بازیکنان حاضر در جام جهانی در لیگ قهرمانان اروپا هم بازی می‌کنند.

می توانم به دل بوسکه و کاپلو بگویم همسطح ایران بازی کنید!
کی‌روش تاکید کرد: چه انتظاری از تیم ملی ایران دارید؟ ما قرار است در جام جهانی بازی کنیم و باید سطح خودمان را به تیم های دیگر برسانیم. البته یک راه دیگر هم هست و آن اینکه به دل بوسکه و کاپلو بگویم همسطح ایران بازی کنند. می بینید که هیچ راه دیگری نداریم و تنها گزینه ما این است که به بازیکنان کمک کنیم تا به سطح تیم های دیگر نزدیک شوند.

کی‌روش اجباری روی هیچ مسئله ای ندارد
وی در ادامه صحبت‌هایش از مترجمش خواست که این بخش‌های صحبت‌هایش را با دقت ترجمه کند. وی گفت: چیزی که می‌خواهم به صورت شفاف در مورد آن حرف بزنم این است که کارلوس کی‌روش اجباری روی هیچ مسئله‌ای ندارد و اینگونه نیست که بگویم حتما این کار را انجام بدهید اما ندهید. چون مسئولیت من این نیست. مسئولیت من این است که بگویم این برنامه آماده سازی تیم ملی است و باید این آماده سازی را داشته باشیم. این دیگر تصمیم من نیست و فوتبال ایران، وزیر ورزش و رئیس فدراسیون تصمیم می گیرند آن را عملی کنند یا خبر. من هیچ الزامی نداشتم و نگفتم این کار را انجام بدهید یا نه چون تصمیم نهایی با فدراسیون سازمان لیگ است نه من.

نمی خواهم حرفم را به کرسی بنشانم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: من در جدال نبودم که بخواهم حرفم را به کرسی بنشانم. من اینجا هستم که وظیفه ام را انجام بدهم. نه تنها من بلکه علی دایی، علی کریمی، کریم باقری و سایرین هم این نظر را داشتند.

اگر در جام جهانی آماده نباشیم مایه تاسف است
وی  همچنین ادامه داد: ما می خواهیم وقتی در جام جهانی هستیم با غرور و اشتیاق بازی کنیم و این آماده سازی هم برای همین است. در واقع اگر در این مسابقات آماده نباشیم برای ایران و مردم ایران مایه تاسف است.

آنچه در رسانه‌ها مطرح شد صادقانه نبود
کی‌روش در باره اینکه گفته می شود تاکید دارد لیگ زودتر تمام شود و ملی پوشان را به نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا ندهد گفت: ما در روزهای گذشته در رسانه ها شاهد این صحبت ها بودیم اما این صحبت ها صادقانه نیست. من نمی خواهم و دوست ندارم این کار را انجام بدهم. متاسفانه راه دیگری هم نداریم. اگر بخواهیم برای جام جهانی تدارک ویژه داشته باشیم فقط همین راه پیش روی ماست. واقعا اگر فوتبال ایران با این راه موافق نیست آن را شفاف بگوید.

آسیب بزرگ به تیم ملی
وی در ادامه این نشست خبری با نشان دادن یک اسلاید تاریخ برگزاری مرحله یک شانزدهم لیگ قهرمانان آسیا را به خبرنگاران نشان داد. وی در این خصوص گفت: آنچه می‌خواهم متوجه شوید ساده و شفاف است. ما می‌توانیم اردوی تیم ملی را بعد از پانزدهم می (بعد از مرحله یک شانزدهم لیگ قهرمانان) آغاز کنیم ولی این کافی نیست چون می‌وانیم آماده سازی را قبل از آن هم شروع کنیم. در واقع مسئله این است اگر آماده‌سازی تیم ملی زودتر شروع شود باشگاه ها متضرر می‌شوند و اگر تیم ملی برنامه های آماده‌سازی را بعد از مرحله یک شانزدهم لیگ قهرمانان شروع کند، یک آسیب بزرگ خواهیم خورد.

کی‌روش می‌گوید انتخاب کنید
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه نشست خبری خود تاکید کرد: من هیچوقت الزام و اجباری نداشتم. کی‌روش فقط می گوید انتخاب کنید. همه چیز خیلی ساده است چون من به تمام نظرات احترام می‌گذارم حتی اگر برخی های اظهار نظرهایی مخالف من داشته باشند باز هم من به آن احترام می گذارم.

هر کس ایران را با اسپانیا و آلمان مقایسه کند، کاندیدای کمدین قرن می‌شود!
وی با بیان اینکه به همه نظرها احترام می گذارد گفت:  به تنها چیزی که احترام نمی گذارم این است که یک نفر بگوید چرا تیم های اسپانیا و آلمان برنامه آماده سازی شبیه به ایران ندارند. این نظر دیگر قابل احترام نیست و هر کسی این گونه سخن بگوید و ما را با اسپانیا و آلمان مقایسه کند، باید کاندیدای کمدین قرن شود. این اظهار نظر دیگر جوک سال نیست بلکه جوک قرن است و این فرد آینده خوبی در کمدی دارد.

الان زمان اتحاد است
کی‌روش ادامه داد: پس الان زمانی است که باید دست‌ها را به هم بدهیم و متحد باشیم. معتقدم فوتبال ایران از جمله  علی کفاشیان و همه دست اندر کاران آن از تیم ملی حمایت می‌کنند.

نگران این هستم حریف تدارکاتی مناسب باشد
آیا قصد دارد با تیم‌هایی که به جام جهانی رفته‌اند، بازی تدارکاتی برگزار کند یا با تیم‌هایی که به این جام نرسیده‌اند؟، وی در پاسخ به این سوال گفت: برای من مهم نیست حریف تدارکاتی ما به جام جهانی صعود کرده باشد یا خیر من فقط نگران این هستم که آن تیم برای بازی تدارکاتی مناسب باشد.

اسپانیا 70 سال وقت داشت من سه هفته
سرمربی تیم ملی ایران با بیان اینکه زمان کافی برای آماده سازی تیم ملی ندارد، یادآور شد: تیم ملی اسپانیا 70 تا 80 سال طول کشید تا به عنوان قهرمانی رسید ولی من با این برنامه فقط سه هفته وقت دارم به همین خاطر وقتی 4 بازی پیش رو داشته باشم باید به گزینه اول فکر کنم و اگر سر گزینه اول به جمع بندی نرسم، گزینه دوم را انتخاب می‌کنم.

دلایل نپذیرفتن دیدار با روسیه
وی افزود: اگر بخواهم در باره روسیه صحبت کنم، باید بگویم در صورت دیدار با این تیم به صورت کلی تجربه تیم ملی بالا می‌رفت ولی آن دانش ویژه که مخصوص بازی با تیم‌های آفریقایی را بدست نمی‌آوردیم. اگر ما به همان تجربه و دانش برسیم، بهتر از این است که  فقط به یک تجربه کامل برسیم چون دانش هم در تجربه نقش مهمی دارد.

بعضی از بردها مخرب است
کی روش در ادامه تاکید کرد: بعضی از پیروزی ها به ما فایده ای نمی رساند و در واقع دروغ می گوید. برخی از بردها در زندگی مخرب است ولی بعضی از باخت ها به ما تجربه و دانش بیشتری می دهد. به همین خاطر است که می گویم مسئله این نیست که جلوی یک تیم بزرگ بازی کنیم و پیروز شویم. مسئله این است که به هدفمان برسیم.

دست تیم کره با 17 بازی تدارکاتی باز است
کی روش خاطرنشان کرد: تیمی مثل کره جنوبی بعد از صعود به جام جهانی تا الان 11 بازی تدارکاتی انجام داده است و بر اساس اعلام سایت رسمی فدراسیون این کشور 7 بازی دیگر پیش رو دارد. با این حساب دست تیم کره جنوبی باز است ولی ما فقط 4 مسابقه می توانیم انجام دهیم و مجبور هستیم 4 مسابقه مناسب داشته باشیم.

حتی با پیروزی بر اسپانیا  هم آماده نمی شویم
وی گفت: در شرایط فعلی اگر بخواهیم با تیم اسپانیا هم بازی کنیم حتی در صورت پیروزی چیزی نصیب ما نمی شود چون آماده نمی شویم. ما باید اول خودمان را آماده کنیم و بعد به مصاف این تیم ها برسیم.

از بازی با برزیل چه چیزی عاید ایران شد؟
وی یادآور شد هنوز بازی ایران با برزیل را یادم هست. شما یک چیزی از آن بازی بگویید که منجر به پیشرفت فوتبال ایران شده باشد. از آن بازی که تقریبا 3.5 سال پیش برگزار شد و چیزی عاید فوتبال ایران نکرد یک نکته بگویید که باعث پیشرفتمان شده باشد از نظر من این پیشرفت، صفر بود چون الان به برنامه ریزی صحیح نیاز داریم.

حتی سومالی و افغانستان هم برنامه‌شان مشخص است
خبرنگاری از کی‌روش پرسید چگونه شما قصد دارید مسابقات لیگ را هر 7 روز یکبار برگزار کنید و از طرف دیگر مسابقات لیگ 20 فروردین به اتمام برسد. کی‌روش در پاسخ به این سوال گفت: این سوال مهم و خوبی بود که پرسیدید. من با نظر شما موافقم و البته دغدغه خود من هم این است که لیگ برتر یک هفته یک بار برگزار شود و در تاریخ مناسب هم به اتمام برسد حتی کشورهایی مثل سومالی و افغانستان هم برنامه های بازی های لیگ خود را دارند و آن در اختیار باشگاه هایشان قرار می دهند من هم از سازمان لیگ خواستم که این برنامه را به باشگاه ها بدهد تا همه مطلع باشند چه زمانی بازی می‌کنند.

برنامه لیگ نباید محرمانه باشد
سرمربی تیم ملی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد برنامه لیگ برتر ایران محرمانه است. این حق طرفداران پرسپولیس و سایر تیم هاست که بدانند تیم مورد علاقه شان چه زمانی بازی می کند، این برنامه نباید محرمانه باشد به خاطر همین است که مطمئن نیستم می شود اتمام لیگ را در تاریخ 20 فروردین داشته باشیم یا خیر.

سرمربیان لیگ تصمیم گیرنده نیستند
کی‌روش در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با مربیان لیگ برتری و سرمربیان تیم های نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا جلسه ای برای حل اختلاف نظرها برگزار می کند یا خیر، گفت: این علاقه شخصی من است که این جلسات را با سرمربیان لیگ که همکاران من هستند داشته باشم ولی به نظرم این تصمیمی نیست که در حوزه سرمربیان باشد چون آنها تصمیم گیرنده نیستند، سوال اینجاست که وقتی سرمربیان تصمیم گیرنده نیستند نباید در این باره با آ نها جلسه ای باشد.

ذکر یک خاطره از فعالیت در ژاپن
وی در ادامه صحبت هایش برای روشن این موضوع به دوران حضورش در لیگ ژاپن اشاره کرد و گفت: بیایید ایران را فراموش کنیم. وقتی سال 1998 ژاپن به جام جهانی راه یافت من در این کشور سرمربی تیم ناگویا بودم. تیم ناگویا یک بازیکن در تیم ملی داشت ولی به یکباره فدراسیون فوتبال ژاپن 12 بازیکن ناگویا را به مدت شش ماه محروم کرد تا این بازیکنان در خدمت تیم ملی باشند. وقتی این اتفاق افتاد فکر می کنید کی‌روش چکار کرد؟ من با این تصمیم مخالفت کردم و بارها گفتم که موافق آن نیستم. من گفتم مربی تیم ناگویا هستم و می خواهم تیمم برنده باشد چون این تیم من است ولی بعد از آن رئیس فدراسیون ژاپن نظر داد و گفت: ما با شما موافقیم ولی این قاعده و قانونی است که ما در سال 1998 برای تیم ملی ژاپن دنبال می کنیم. ما از تمام خدمات شما متشکریم ولی باید بازیکنان به تیم ملی برسند. رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن گفت که شما بازیکنان جوان دیگری دارید و موظف هستید که آنها را به جای بازیکنان تیم ملی تمرین بدهید.

برای قلعه نویی، کرانچار و دایی احترام قائلم
کی‌روش ادامه داد: آقای کرانچار، قلعه نویی، دایی و سایر مربیان کار خودشان را انجام می دهند و من به آنها احترام می گذارم ولی تصمیم گیری درباره این موضوع مرتبط با سرمربی تیم نیست. این تصمیم گیری هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است که قانونی دنبال می کند تا به آن برسد. من می توانم 10 تا 15 جلسه با سرمربیان لیگ داشته باشم ولی این مساله چیزی نیست که بخواهم آن را مطرح کنم چون نباید مربیان را وارد این مسایل کنیم. ما سرمربیان کنار هم می نشینیم تا نظرات همدیگر را بشنویم که اگر فلان کار را انجام بدهیم چه ضرری دارد و اگر فلان کار را انجام بدهیم سودش چیست. این تصمیم مهمی است که خودم به آن واقف هستم.

نمی خواهم هیچ کاری را دیکته کنم
سرمربی تیم ملی ایران با بیان اینکه این تیم برای حضور در جام جهانی دو راه بیشتر ندارد گفت: ما یا با قایق به جام جهانی می رویم و یا با پرواز هواپیما. من نمی خواهم به هیچکس چیزی را دیکته یا الزام کنم. ما یا یک تصمیم خوب با توجه به راه اول می گیریم و یا یک تصمیم خوب با توجه به راه دوم. اگر از تاریخ نهم آوریل کارمان را شروع کنیم باید به هدف و برنامه ای که طبق آن در نظر داریم برسیم و اگر از تاریخ 15 می کارمان را استارت بزنیم می توانیم طبق اهدافی که برای این تاریخ تعیین شده کار کنیم. فکر می کنم به صورت شفاف در این باره صحبت کردم.

نباید در فضای تنش و مخالفت باشیم
کی‌روش خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: من پیش شما هستم تا ببینیم آیا می شود خانواده فوتبال ایران دست به دست هم بدهند و متحد باشند یا خیر. سوال من از شما شفاف است. حالا که به جام جهانی صعود کرده ایم نباید در فضای تنش و مخالفت باشیم. این که شما بگویید با من موافق نیستید یا من بگویم با شما موافق نیستم را نباید به این معنا که دشمن همدیگر هستیم تلقی کنیم. من نمی خواهم این جنگ را در رسانه ها داشته باشم.

ایمان دارم با تمرینات ویژه شانس مان برای صعود بیشتر است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در صورت آماده سازی نرمال و یا آماده سازی ویژه تیم ملی چه نتایجی در جام جهانی 2014 برزیل خواهد گرفت، و این که نتایج هر کدام از این آماده سازی ها چه خواهد بود، گفت: فکر نمی کنم در فوتبال کسی باشد که نظر قطعی بدهد ولی ما اگر بتوانیم تمرینات ویژه را دنبال کنیم شانس صعودمان بیشتر می شود برای همین است که به تمرینات آماده سازی ویژه اصرار زیادی دارم چون شانس بیشتری خواهیم داشت. اگر به این موضوع ایمان و عقیده نداشتم اینقدر اصرار نمی کردم چون آن موقع بازیکنان زمان بیشتری دارند که آماده شوند. اگر هم از راه نرمال خودمان را برای جام جهانی آماده کنیم نمی گویم شانس صعود نداریم ولی شانس مان کمتر خواهیم بود.

مهم این است که چگونه از ما حمایت کنند
سرمربی تیم ملی ادامه داد: بر این باورم که تمام افراد حاضر در فوتبال از جمله مدیران، مربیان و طرفداران می خواهند که تیم ملی را حمایت کنند. در این موضوع شکی ندارم ولی مساله این است که آنها چگونه می خواهند از ما حمایت کنند.

نمی دانم اظهار نظرهای متناقض فدراسیون از کجا می آید
خبرنگار دیگری در بخش پایانی این نشست خبری با اعلام حمایت رسانه ها از کارلوس کی‌روش و تیم ملی، بحث اظهارات متناقض از فدراسیون فوتبال را مطرح کرد. کی‌روش در این خصوص گفت: برخی مواقع اظهار نظرهای مختلفی صورت می گیرد و صادقانه می گویم نمی دانم این صحبت ها از کجا می آید، مثلاً می گویند با اسپانیا و ایتالیا بازی می کنیم، من نمی دانم این صحبت ها از کجا می آید و به شما هم حق می دهم که گیج شوید. مساله این است که خودم تردید ندارم همه می خواهند تعهد خود را به تیم ملی داشته باشند و از آن حمایت کنند ولی جلسات متعددی که با فدراسیون و سازمان لیگ داشته ایم به خاطر شرایط سختی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای ما ایجاد کرده است. این جلسات به این خاطر برگزار می شود که هیچکس متضرر نشود.

بازی دوستانه ما به تصمیم کویت بستگی داشت
وی در ادامه صحبت هایش گفت: برای واضح شدن موضوع یک مثال می آورم که متوجه شوید تصمیم گیری ها ساده نیست. روز 14 اسفند قرار شد به جای بازی با کویت یک دیدار تدارکاتی برگزار کنیم. این موضوع به این بستگی داشت که تیم کویت با برگزاری بازی زودهنگام با ما موافقت کند که این اتفاق دو روز پیش افتاد. دقت کنید که این اتفاق فقط دو روز پیش رخ داد پس یعنی زمان کمی برای پیدا کردن یک تیم برای بازی تدارکاتی داریم چون خیلی از تیم ها از قبل برنامه ریزی کرده اند.

کاستاریکا و آفریقای جنوبی خواهان بازی با ایران هستند
کی‌روش در پایان خاطرنشان کرد: می شود گفت سه تیم که در جام جهانی هستند درخواست بازی تدارکاتی با ما داشتند راحت بگویم تیم های کاستاریکا و آفریقای جنوبی از این تیم هایی بودند که قصد داشتند با ما بازی تدارکاتی در روز 14 اسفند برگزار کنند ولی وقتی تیم کویت با درخواست ما موافقت نکرده بود چه دلیلی داشت که این مساله را در رسانه ها مطرح کنم. حالا از آنجایی که کویت با درخواست ما موافقت کرده امیدوارم همه مسئولان فدراسیون فوتبال دست به دست هم بدهند تا بازی های خوبی را برای فیفا دی پیش رو برگزار کنند.

کد خبر 2195785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha