۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۳

کلاف سردرگم کمیته ملی المپیک؛

چه کسانی "بند" خبرساز را اضافه کردند/ هیات اجرایی خودش برید و دوخت!

چه کسانی "بند" خبرساز را اضافه کردند/ هیات اجرایی خودش برید و دوخت!

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: در حالی که کمتر از یک ماه پیش دبیر کمیته ملی المپیک عنوان کرده بود هاشمی‌طبا مشکلی برای حضور در انتخابات کمیته المپیک ندارد اما رئیس این کمیته امروز سه شنبه تاکید کرد وی نمی‌تواند در این انتخابات حضور داشته باشد. حال سوال این است که در این یک ماه چه اتفاقی افتاده و چه کسانی "بند" خبرساز را به آیین نامه کمیته اضافه کرده اند؟

به گزارش خبرنگار مهر، 28 آبان‌ماه، زمانی که محمد شریعتمداری سرپرست وزارت ورزش و جوانان بود، با حکم وی مصطفی هاشمی‌طبا به عنوان عضو جدید هیات رئیسه فدراسیون ژیمناستیک انتخاب شد. هاشمی‌طبا که تجربه ریاست کمیته ملی المپیک را هم در کارنامه مدیریت ورزشی‌اش دارد، پس از این انتصاب به طور صریح اعلام کرد که قصدش از این عضویت مهیا کردن شرایط حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک است. وی حتی تاکید کرد که می‌خواهد کاندیدای ریاست شود.

بعد از این انتصاب بود که شنیده شد قرار است بندی به آئین‌نامه اضافه شود مبنی بر اینکه اعضای جدید هیات رئیسه فدراسیون‌ها حداقل شش ماه پس از صدور حکم می‌توانند برای حضور در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک ثبت‌نام کنند هرچند که بهرام افشارزاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک آن زمان در مورد این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.

سوم آذرماه بود که افشارزاده پس از خروج از نشست هیات اجرایی و در جمع خبرنگاران ضمن اظهار بی اطلاعی از اضافه شدن چنین بندی تاکید کرد که مصطفی هاشمی‌طبا می‌تواند در انتخابات شرکت کند؛ موضوعی که اما به گفته محمد علی‌آبادی و طبق آنچه در آئین‌نامه آمده قابل اجرا نیست و منع قانونی دارد.

هیات اجرایی کمیته ملی المپیک طی دو نشستی که دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری برگزار کرد، بررسی‌های لازم برای تصویب آئین‌نامه انتخاباتی این کمیته را انجام داد. به گفته محمد علی‌آبادی این آئین‌نامه تغییر زیاد و خاصی ندارد اما بر اساس آن سرپرست فدراسیون‌ها نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند و نماینده هیات رئیسه می‌تواند در مجمع - آنهم برای یک دوره - حضور داشته باشد. ضمن اینکه بر اساس آئین‌نامه، کاندیدا شدن نماینده هیات رئیسه منوط به گذشتن حداقل 6 ماه از عضویت وی در هیات رئیسه فدراسیون مربوطه است.

بر اساس این بند آئین‌نامه افرادی مانند مصطفی هاشمی‌طبا و نصرالله سجادی شانس حضور در انتخابات کمیته را از دست می‌دهند و همین مسئله انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. اما اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک بر چه اساس و اختیاری اقدام به اضافه کردن چنین بندی به آئین‌نامه کرده‌‎اند؟

منع قانونی کاندیدا شدن افرادی که کمتر از 6 ماه از عضویت آنها در هیات رئیسه فدراسیون ها گذشته باشد، بر اساس تبصره ذیل ماده شش اساسنامه کمیته ملی المپیک انجام شده است.

ماده شش اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک که مربوط به "وظایف و اختیارات مجمع عمومی" است شامل 8 بند است. بندهای "ج" و "چ" این ماده به ترتیب به "بررسی و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهادات و طرهای ارائه شده" و " انتخاب اعضای هیئت اجرایی در صورت اتمام دوره قانونی مسئولیت و یا بلاتصدی ماندن برخی از مسئولیت‌های هیئت اجرایی" اشاره دارد. همچنین این ماده دارای یک تبصره است که تنظیم و ابلاغ آئین‌نامه اجرایی این دو بند را به هیات اجرایی ابلاغ کرده است.

در واقع اعضای هیات اجرایی با استناد به این تبصره برای طرح و تصویب پیشنهاد ممنوعیت کاندیدا شدن افرادی که کمتر از 6 ماه از عضویت آنها در هیات رئیسه گذشته باشد، اقدام کرده‌اند.

اساسنامه کمیته ملی المپیک که یکی از سوژه های خبری یکسال اخیر ورزش کشور بوده، با وجود اینکه گفته می شود به تایید نهایی کمیته بین المللی نیز رسیده اما همچنان ابهاماتی بر آن وارد است که یکی از آنها همین بند آیین نامه است. اتفاقی که گفته می شود توسط خود هیات اجرایی مطرح و تصویب شده و اجازه حضور به نفراتی چون مصطفی هاشمی طبا و نصرالله سجادی در انتخابات را نمی دهد!

کد خبر 2197426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha