۲۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۶

مهر گزارش می‌دهد/

عیادت از استاد موسیقی نواحی ایران در زادگاهش/ صدای استاد درپور را فقط خدا می‌شنود

عیادت از استاد موسیقی نواحی ایران در زادگاهش/ صدای استاد درپور را فقط خدا می‌شنود

تایباد - خبرگزاری مهر: این روزها استاد نورمحمد درپور خواننده و نوازنده بنام کشور بجای دوتار با بیماری قلبی و سکته مغزی در حال دست و پنجه نرم کردن است و دیگر دستان توانمندش توان لمس کردند دوتار را ندارد و صدایش را فقط خدا می‌شنود.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر این روزها به دنبال استاد نورمحمد درپور هستید وی در بستر بیماری با خدای خود در حال نجوا است. فرزندان و همسرش همچون پروانه به دور پدر می‌چرخند و مراقب وی هستند.

برای عیادت استاد و پیگیری حال ایشان به تربت جام سفر کردم و آدرس روستای یادگار محل زندگی استاد را از یک پیرمرد رهگذر گرفتم که گفت تا آنجا 28 کیلومتر فاصله دارد جایی نزدیک مرز به محل سکونت استاد می‌‌رسم.

با فرزند کوچک استاد تماس می‌گیرم و پا در منزل استاد پیشکوت موسیقی ایرانی می گذارم. استاد را روی تخت  خوابیده و همسرش با مهربانی در حال مرتب کردن پتو و بالشت استاد است.

با پسر بزرگ استاد محمد فاروق به گفتگو می‌نشینم و وی از پدر و هنرمندی استاد برای تعریف می‌کند.

محمد فاروق درپور می‌گوید: استاد نورمحمد در سال 1310 در روستای سرخسرا از توابع شهرستان تایباد به دنیا آمده اند و از همان عوان کودکی و تقریبا از 5 سالگی به خوانندگی علاقه مند می‌شوند.

محمد فاروق به نقل از پدر می‌‌گوید: استاد در همان کودکی در مراسمات ذکر زیاد شرکت می کردند و با توجه به اینکه سن کمی داشته‌اند به معنی و مفهوم عرفانی اشعار که در مراسمات ذکر خوانده می شده است پی نمی برده اند.

وی می‌گوید: استاد بعد از اینکه سن شان بالا رفت و معنی اشعار را فهمیده اند و باتوجه به اینکه صدا خوب و رسای داشته اند در آن مراسمات می خواندند و عده ای ذکر می‌کرده اند.

وی بیان می‌دارد: همانطور که استاد گفته‌اند لحن را محضر استاتیدی همچون جهانگیر خان صبوری، ملا دادخدا کبودانی، مرتضی پری، عبدالحمید رسولی به طور مستقیم و غیر مستقیم آموزش لحن دیده اند.

محمد فاروق از گفته استاد می‌گوید: با توجه به اینکه در آن زمان کشاورزی خوب نبوده است در سن 18 سالگی به تربت جام مهاجرت و در روستای قاسم آباد ساکن می شوند و البته 35 سال می شود از روستای قاسم آباد به روستای یادگار به دلیل اینکه اقوام در آنجا بوده اند کوچ می کنند .

او می گوید: خانم فوزیه مجد در سال 52 به روستای یادگار می آید و در آنجا یک کار تقیقاتی در رابطه با موسیقی انجام می دهند و درهمان سال اولین اجرای استاد  با دوتار نوازی استاد نظرمحمد سلیمانی در تهران انجام می شود.

محمد فاروق فاروق به نقل از پدر می گوید: بعد از اینکه انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران به پیروزی می رسد در سال 60 در تالار رودکی اجرای موسیقی عرفانی داشته اند.

وی می افزاید: استاد می گوید  در جشنواره ها و برنامه های مختلفی همچون جشنواره بین المللی فجر ، هفته وحدت ، ایرانگردی جهانگردی و برنامه مختلف تلویزیونی حضور داشته و مقام های مختلفی را کسب کرده اند.

وی بیان می‌دارد: استاد در سال 77 جزء بیست نفر اول موسیقی ایران انتخاب و از سوی وزیر وقت 10 سکه بهار آزادی و لوح تقدیر دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه استاد اجراهای زیادی در خارج از کشور داشته است می افزاید: در سال 81 با همکاری آقای محمد رضا درویشی در برنامه موسیقی مقدس برلین اجرا برنامه داشته و همچنین به مدت 9 روز در کشور هلند به مناسبت بزرگداشت شاه نعمت الله ولی و در سال 2008 در شهر لس آنجلس آمریکا  به مناسبت بزرگداشت مولانا جلاالدین اجرای برنامه داشته اند که این برنامه با استقبال مردم روبه روشده است.

محمد فاروق می‌گوید: در کشور تاجیکستان مهر ماه هر سال مراسم فلک خوانی برگزار می شود و موسیقی خراسان نزدیکترین موسیقی به فلک خوانی در تاجیکستان است و استاد درپور به مدت 12 روز در آن جا به اجرای برنامه پرداختند.

وی می گوید: استاد درپور دارای هفت فررزند است که 2 تا دختر و 5 پسر می باشد که چهار پسراستاد به کار موسیقی مشغول هستند و با توجه به اینکه گوشه ملکی در روستای قاسم آباد دارند اما امرار معاش استاد از طریق اجرای برنامه های فرهنگی و هنری و همچنین پرداخت مبلغ 100 و شصت هزار تومان مستمری که از سوی وزارت ارشاد پرداخت می شود تامین می شود . و استاد وقت خود را صرف و خرج مردم کردند.

پسر ارشد استاد می افزاید: استاد درپور در 12 سال قبل سکته قلبی خفیفی داشته اند که از همان زمان تحت درمان قرار گرفته اند تا اینکه در امسال به مشکل ناراحتی معده به استاد دست داد و یک توده بد خیم در روده بزرگ بوجود آمد و در خرداد ماه سال جاری مورد عمل جراحی قرار گرفتن

او می گوید: بعد از عمل جراحی هر دوهفته یکبار شیمی درمانی می شده اند و مهر ماه نوبت ششم شیمی درمانی استاد به دلیل اجر موسیقی در برنامه آینه دار در تهران عقب افتاد و با توجه به اینکه از تهران سرحال برگشته اند نوبت ششم شیمی درمانی انجام گرفت.

محمد فاروق می گوید: بعد از سه چهار ورز حال استاد مجددا خراب می شود و و به بیمارستان سجادیه تربت جام و از آنجا به بیمارستان دکتر شریعتی مشهد اعزام می شوند.

فرزند ارشد استاد می افزاید: در بیمارستان دکتر شریعتی استاد مورد عمل آنژیوگرافی و بالن برای باز کردن دو تا از رگهای بسته قلب قرار می گیرند.

وی می‌افزاید: استاد در بیمارستان دکتر شریعتی دچار سکته مغزی می شوند که به بیمارستان قائم منتقل می شوند و به مدت 22 روز در بیمارستان تحت درمان قرار می گیرند و در حال حاضر هم در  منزل کارهای درمانی و فیزیوتراپی استاد در حال انجام است.

محمد فاروق درپور گفت: رسانه های کشور در امر درمان استاد کمک زیادی به ما کرده‌اند  بخصوص خبرگزاری مهر که گزارش‌های زیادی از وضعیت استاد تهیه کرده‌اند.

پسر ارشد استاد می‌گوید: خیلی از مسئولین پیگیر وضعیت استاد بودند آقای  مرداخانی معاون وزیر ارشاد طی چند تماس تلفنی پیگیر وضعیت استادبودند و همچنین آقای محمد رضا درویش محقق و پژوهشگر موسیقی کشور مبلغ سه میلیون تومان به حساب استاد واریز کرده اند.

وی می‌گوید: مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن عیادت استاد در بیمارستان قائم مبالغی جهت درمان استاد پرداخت کردند و همچنین مسئول خانه هنرمندان پیشکسوت مبلغ سه میلیون به حساب استاد واریز کردند و مشکل بیمه تکمیلی استاد را نیز برطرف کردند.

محمد فاروق می‌افزاید: آقای عظیمی رییس خانه هنرمندان پیشکسوت ضمن عیادت استاد قول بازسازی منزل استاد را نیز داده‌اند و تصاویر و فیلم‌های توسط ارشاد تربت جام از منزل استاد تهیه شد و به خانه هنرمندان پیشکسوت ارسال شد و آنها پیشنهاد دادن که فعلا یک کانکس برای استاد تهیه شود تا خانه مورد بازسازی قرار گیرد و این پشنهاد با خانواده مطرح شده که با توجه مریضی و کوچک بودن کانکس موافقت نشد و ما پیشنهاد داده ایم اگر همان مبلغ را فعلا برای شروع کار بدهند بهتر از کانکس بیست متری است.

برای سلامتی استاد نور محمد درپور نوارنده و خواننده مطرح کشور دست دعا بلند می کنم و از خداوند سلامتی و بهبودی استاد را خواستارم.

.................................

گزارش: اویس چهاریاری

کد خبر 2198819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha