۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۸:۴۴

دیدار با استاد در بستر بیماری/

ستایش‌های "نور محمد" در سکوت هم شنیده می‌شود/ نوایی بر قله‌های موسیقی نواحی ایران

ستایش‌های "نور محمد" در سکوت هم شنیده می‌شود/ نوایی بر قله‌های موسیقی نواحی ایران

"نورمحمد درپور" استادی است که نوای سازش قله های موسیقی نواحی ایران را فتح کرده و هنوز هم طنین ستایش هایش دلها را به سوی خدا می کشاند اما او که با بیماری سرطان سالهاست می جنگد چند روزی است به علت سکته مغزی در بیمارستان قائم مشهد بستری و آرام گرفته است و نوای تار او دیگر از تربت جام به گوش نمی رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر به دنبال طنین صدای تار استاد موسیقی عرفانی خراسان می گردید باید به بخش داخلی بیمارستان قائم مشهد سری بزنید و از نزدیک ببینید؛ او که صدایش انسان را تا عرش می برد اکنون در سکوت با خدا نجوی می کند و فرزندان "نورمحمد" که دور شمع پدر می چرخند معتقدند که نوای تار او در سکوت هم شنیده می شود.

عیادت از استاد در پور

برای پیگیری وضعیت درمان استاد درپور به بیمارستان قائم آمده ام؛ از حیاط عبور می کنم و با پرسش از پذیرش بیمارستان  او را بر روی تختی در میان شلوغی تخت های اورژانس بیمارستان می یابم که  فرزندانش به دور او مثل پروانه می چرخند و با سوز نگاهشان به دنبال راهی هستند که درمان پدر را سرعت دهند.

 با آنها همراه می شوم ؛ ساعتی از وقت ملاقات می گذرد؛ پرستاران که پس از دیدار مدیر کل ارشاد خراسان رضوی جایگاه استاد را تازه شناخته اند برای انتقال او آمده اند.

 و در این راهروهاست که آه از نهاد انسان بر می آید که چرا، کسی که بیش از نیم قرن، هنرش افتخار این سرزمین است باید از امکانات درمانی مناسب برخوردار نشود و در پیچ و خم بستری در بیمارستانی دولتی ساعت ها درانتظار بماند.

همراه استاد و فرزندانش به بخش داخلی می روم و پزشک کشیک بعد از معاینه در پذیرش استاد تردید دارد و با مشورتهای تلفنی و با دلخوری و گفتن این جمله که "بیمار سفارشی است" و نیم ساعتی تاخیر و انتظار، سرانجام تن رنجور نور محمد بر تخت " اتاق 2 ایزوله" قائم آرام می گیرد تا بازهم به نبرد با بیماری ادامه دهد.

با پسر کوچک "نورمحمد درپور" که معتقد است شکاف نسل ها برای او و پدرش معنایی ندارد به گفتگو می نشینم و او درحالی که اندوه از تار و پود صدایش به گوش می رسد برایم اینگونه  تعریف می کند.

دیدار مدیر کل ارشاد خراسان رضوی از استاد در پور

 پسر استاد موسیقی مقامی خراسان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند:  82 سال از عمر "نور محمد درپور" به کشاورزی و اعتلای موسیقی مقامی استان گذشته است و او مدتی است با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کند و تحت شیمی درمانی هم هست.

امین در پور که آخرین فرزند استاد است می افزاید: همین بیست روز پیش بود که به تهران رفت و برنامه اجرا کرد ؛ او روحیه خوبی داشت و در برابر بیماری مقاوم بود و فکر می کنم او به خاطر شادابی هایش  "چشم زخم"خورده باشد.

وی در خصوص روند درمانی و علت انتقال استاد به بیمارستان قائم مشهد توضیح می دهد: پدر را برای شیمی درمانی بستری کرده بودیم که دکتر به خاطر مشکل قلبی دستور داد برای آنژیوگرافی به مشهد بیاییم.

او با بیان اینکه یک هفته ای است که برای درمان به مشهد آمده اند ادامه داد: ابتدا در بیمارستان شریعتی و سپس به دلیل سکته مغزی استاد درپور را به بیمارستان قائم منتقل کردیم اما این بخش بسیار شلوغ است و مسئولان بیمارستان می خواستند به خاطر کمبود تخت او را مرخص کنند که با دیدار مدیر کل ارشاد قول بستری به ما داده شد.

 پسر استاد موسیقی مقامی خراسان می گوید: طی دو روز گذشته با رسانه ای شدن موضوع بیماری استاد، مدیر کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی آقای سرابی و مسئولان میراث فرهنگی آقای لبافی  به دیدار ایشان آمدند و ما را مورد لطف خود قرار دادند.

نور محمد سراینده 60 هزار بیت

او که کوچکترین پسر درپور است با افتخار از موفقیت های پدر می گوید و اشاره می کند: اگر به خانه ما بیایید یکی از دیوار های خانه مان لوح های تقدیر پدرم قرار دارد که از جشنواره های مختلف داخلی و خارجی کسب کرده است.

در پور فعالیت پدرش را در زمینه موسیقی اینگونه توصیف می کند: پدرم در تمام عمرش مدح خدا و پیامبر وحضرت علی(ع)  را گفته و با اینکه سواد او در حد خواندن قرآن است اما 60 هزار بیت سروده بود و ایمان به خدا و عرفان در کارهایش دیده می شد.

خواننده عرفاني آسياي ميانه

وی که عشق به پدر وهنرش در چشمانش موج می زند با بغض می گوید: پدرم برای حفظ و رشد موسیقی مقامی خراسان که سرشار ازعرفان و ستایش خداوند است زحمات زیادی کشیده و در جشنواره فجر سال  71 به عنوان خواننده عرفاني آسياي ميانه معرفی شد.

او ادامه می دهد: پدرم استاد آوازهاي عرفاني در تربت جام بوده و از معدود بازماندگان صاحب سبک و لحن است و او با سفر به کشورهاي آمریکا،  آلمان و هلند موسيقي عرفاني تربت جام را به جهان معرفی کرد.

در پور می گوید: استاد به سبکهاي خوانندگي حلقه ذکر، مثنوي خواني و غزل خواني تسلط دارد و همانطور که از اساتید بزرگ درس گرفته شاگردان بسیاری نیز از او یاد گرفته اند تا این هنر به نسل جدید منتقل شود.

به وضعیت درمان استاد درپور رسیدگی خواهد شد

همچنین در گفتگویی وضعیت درمانی استاد درپور را از مدیر کل ارشاد خراسان رضوی  جویا می شویم ؛ سعید سرابی به خبرنگار مهر می گوید: با اطلاع از بستری آقای درپور توفیق عیادت ایشان را پیدا کردم که خوشبختانه از وضعیت بحرانی عبور کرده اند.

سرابی ادامه می دهد: مشکلاتی که در محل درمان ایشان وجود داشت با پیگیری از طریق ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد برطرف شد و با مساعدت رئیس بیمارستان قرارشد که رسیدگی ها بهتر شود.

وی با تاکید بر اینکه پزشک معالج معتقد است استاد از وضعیت بحران عبور و در مرحله بهبودی است می افزاید: قبول داریم که این بیمارستان دولتی و شلوغ است اما امکان درمان استاد در بیمارستان دیگر وجود ندارد و این بیمارستان امکانات مورد نیاز را دارد.

وی تاکید می کند: با مشورت از  ریاست دانشگاه خواستیم که استاد را به بیمارستانی خصوصی منتقل کنیم و هزینه های درمان را نیز متقبل شویم اما دکتر شبستری معتقدند که بیمارستان قائم بهترین امکانات را برای درمان بیماران اعصاب در مشهد در اختیار دارد.

سرابی همچنین یادآور می شود: رسیدگی برای درمان استاد در بیمارستان ادامه دارد اما در مرحله ای، دیگر حضور بیمار در بیمارستان ضرورت ندارد و ترخیص بیمار و مراقبت در منزل می تواند بیشتر به او و خانواده اش کمک کند که با نظر پزشک مرخص می شوند.

برای سلامتی اش دعا کنیم

"نورمحمد" که هنر موسیقی و عرفان را در هم آمیخته و راه آسمان را با نغمه های زیبایش گشوده بود؛ امروز صدای زخمه تارش نیست که چنگ به دلها می زند و اشک از دیدگان جاری می سازد بلکه این سکوت اوست که دل را می لرزاند و باعث می شود تا به یاد خدا بیفتی و برای سلامتی اش دعا کنی.

امید که در سرزمین مهربانی ها دیگر پیشکسوتی بر تخت بیماری و فرزندانش سرگردان درمان نمانند و مسئولان برای بیمه و درمان هنرمندان مردمی فکری کنند.

......................................

گزارش: زهره رنگ آمیز

 

کد خبر 2169419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha