۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۸:۵۵

به بهانه گرامیداشت استاد صباغیان/

پای درددل‌های همسفر نقاش انقلابی/ چشمانی که بهای عشق وطن را با مروراید پرداخت

پای درددل‌های همسفر نقاش انقلابی/ چشمانی که بهای عشق وطن را با مروراید پرداخت

مشهد – خبرگزاری مهر: همسفر زندگی پیشکسوت نقاشی ایران بانو صدیقه صباغیان از آثار ارزشمند استاد در سال‌های جنگ می‌گوید و به یاد می‌آورد که "قدیر" بیش از هزار تابلو از تصاویر پر نورشهدا کشید و چشمانش آب مروراید آورد؛ اما وقتی رفت بنیاد شهید و آموزش و پرورش حتی با شاخه گلی از او یاد نکردند.

به گزارش خبرنگار مهر، یک ماه به بهار 93 مانده بود؛ قدیر صباغیان پدر نقاشی خراسان رضوی که نیم قرن عمرش را در خدمت هنر نقاشی گذرانده بود مثل پرندگان حوض نقاشی اش پر کشید تا هنرمندان پیشکسوت استان در فراق او به یادش نمایشگاهی در مشهد راه بیاندازند و شمعی روشن کنند.

به اختتامیه نمایشگاهی می‌روم که با آثار پیشکسوتان هنر نقاشی خراسان رضوی به یاد استاد قدیر صباغیان برپا شده است؛ اینجا نگارخانه میرک است و هنرمندان نقاشی خراسان رضوی گردهم آمده اند.

همسر استاد قدیر صباغیان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر از استاد با صفات صبور، با حوصله، مهربان و با اخلاق یاد می‌کند.

صدیقه صباغیان می‌افزاید: ثمره زندگی ما چهار فرزند با نام‌های علیرضا، مهدی، مریم و  ملیحه است که علیرضا جا پای پدر در هنر گذاشته است.

او که سالها با استاد زیر یک سقف عاشقانه زندگی گذرانده می گوید: قدیر صباغیان اهل خانواده بود و روزهای زندگی را در کنار همسر و فرزندانش گذراند و  هفته ای یک بار برای زیارت به حرم اما رضا(ع) می رفت و به خانه بر می‌گشت.

وقتی می پرسم دغدغه اصلی هنرمندان چیست می‌گوید: دغدغه هنرمندان همه چیز است و هنرمندان اصلا پشتوانه ای ندارند.

همسفر زندگی استاد صباغیان در بیان خاطراتش از استاد می گوید: او متولد 1316 در شناسنامه و البته تاریخ دقیق تولدش 1311 بوده است و همه زندگی من با او خاطرات شیرین بود.

صدیقه صباغیان ادامه می‌دهد: زمان جنگ  تحمیلی هر هفته چند شهید می آوردند و استاد برای کشیدن تصویر از آنان به آموزش و پرورش ناحیه 3 می رفت.

وی می‌گوید: در آن سالها استاد صباغیان بیش از هزار تصویر از شهیدان کشید و گاه می‌شد شبانه روز کار می‌کرد تا تصاویر شهیدان به موقع آماده شود و سرانجام چشمانش آب مروراید آورد.

همسر استاد پیشکسوت نقاشی کشور همچنین از تصاویری که او از امام خمینی(ره)  کشید یاد می‌کند و می‌گوید: او نقاش تصاویر شهدا بود اما وقتی رفت از بنیاد شهید یا آموزش و پرورش با شاخه گلی هم از او یاد نکردند.

صباغیان هدیه‌اش را از نگاه شاد خانواده شهدا گرفت

وی تعریف می‌کند: مادران و پدران شهید برای تشکر به سراغ قدیر صباغیان می‌آمدند و او هدیه اش را از نگاه شاد آنها می‌گرفت و به دعای آنها دلگرم می شد.

صدیقه صباغیان که اشک مهمان چشمانش شده به یاد می آورد که استاد در کوجه سرآسیاب مشهد و از پشت همان شیشه های نگارخانه اش بود که کودکان را شیفته هنر می کرد و بعد برای تربیت آنها از روح و جانش مایه می گذاشت.

وی تعداد شاگردان استاد را بی‌حساب می‌شمارد و تاکید می‌کند: اغلب اساتید نقاشی استان از شاگردان او هستند که هم اکنون برای خود آموزشگاه دارند و تدریس می کنند.

زنده یاد قدیر صباغیان متولد سال 1313 در  مشهد بود؛ او علاقه زیادی به نقاشی داشت و این شوق یادگیری هنر نقاشی سبب شد تا با مکاتبه و ارسال نمونه آثارش به موسسه هنرهای زیبای کمال الملک تهران در 16 سالگی، بورس آموزشی آن موسسه را اخذ کند.

صباغیان چهار سال زیر نظر آقایان حسین خان شیخ، حیدری  آموزش نقاشی را گذراند و موفق به دریافت بورس آموزشی ایتالیا شد.

مخالفتهای  پدر دلیلی برای  اتصراف او شد و پس از برگشت به مشهد، همزمان با تاسیس نگارخانه شخصی به استخدام آموزش و پرورش در آمد.

وی دارای گواهینامه درجه یک هنری بوده و بیش از 50 سال به آموزش نقاشی به هنرجویان و علاقمندان پرداخت.

این هنرمند، دوشنبه 28 اسفند ماه 1392 به آسمان پرکشید؛ نگارخانه میرک مشهد 10 روز میزبان نمایشگاه آثاری از هنرمندان پیشکسوت با یاد این استاد ارزشمند هنر خراسان رضوی بود؛ یادش گرامی باد.

نمایشگاهی از غربت هنر

نگارخانه میرک 10 روز به یاد قدیر صباغیان آثار هنرمندان خراسان رضوی را به نمایش گذاشت و شامگاه دوشنبه مراسمی برای تقدیر از  50 هنرمند پیشکسوت با اندک تماشاگر برگزار  شده است.

غربت هنر را می‌توان در این نمایشگاه به چشم دید تنها مسئول حاضر در جلسه مسئول بسیج هنرمندان خراسان رضوی است و از اصحاب رسانه خبری نیست؛ سرهنگ جواد کمالی در حاشیه این اختتامیه به مهر می‌گوید: دهمین روز نمایشگاهی است با یاد استاد صباغیان که 50 اثر از هنرمندان پیشکسوت خراسان رضوی در آن جمع آوری شده است.

وی به حضور تعداد زیادی از هنرمندان نقاشی در شهرستانهای استان اشاره می کند و می گوید: این نشان از هنری بودن پایتخت معنوی ایران است.

سرهنگ کمالی از برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی در راستای شناسایی هنرمندان استان اشاره می‌کند و بیان می‌کند: جشنواره در چهار محور ادبیات داستانی، موسیقی انقلاب اسلامی و نمایش و تئاتر برگزار می شود.

کمالی می‌افزاید: سازمان بسیج خراسان رضوی 20 کانون بسیج هنرمندان در استان تشکیل داده است که 17 کانون در شهرستان و سه کانون در مشهد تا به امور این عزیزان رسیدگی کنیم.

..................................

گزارش: زهره رنگ آمیز

کد خبر 2276458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha