۲۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۱

گزارش مهر/

شب قصه‌ها در راه است/ یلدای قصه‌گویی در کانون پرورش فکری اراک

شب قصه‌ها در راه است/ یلدای قصه‌گویی در کانون پرورش فکری اراک

اراک– خبرگزاری مهر: شب‌ها که بلند می‌شوند، مجال برای دورهم نشینی‌ها هم بیشتر؛ هرچند زمان کُرسی و گردو و کشمش و لبو سر آمده، و دیگر کودکان امروز مثل کودکی پدر و مادرانشان از قصه های مادربزرگ و پدربزرگ در شب های سرد و طولانی محرومند.

به گزار ش خبرنگار مهر، هنوز بعضی از شب‌ها هست که به پاسِ آن این خاطره ها زنده می شوند. خاطره های قصه هایی که این روزها کتابخانه‌ای شده‌اند و تا انجا که مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان مرکزی با برگزاری یلدای قصه گویی سعی در احیایی این قصه ها دارد.

قصه‌گویی که این روزها کمتر کسی سراغش می‌رود و جشن های کتابخانه ای یلدای قصه گویی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان مرکزی همزمان با سراسر کشور فرصتی است برای ترویج فرهنگ قصه گویی، فرهنگی که با پیشینه ایرانیان ارتباطی تنگاتنگ دارد. قصه هایی که راوی زندگی انسان ها هستند.

شاید این جشن ها بتواند در میان هجمه ی بازی ها رایانه ای، فانتزی ها و انیمیشن های تلویزیون خانواده را به اهمیت برقراری ارتباط چهره به چهره با کودکان از طریق قصه آگاه تر کند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در خصوص این مجموعه برنامه ها به خبرنگار مهر گفت: جشن های کتابخانه ای یلدای قصه گویی از 25 آذر همزمان با سراسر کشور در تمامی مراکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار روستایی و شهری کانون در استان  آغاز و تا 30 آذر ادامه دارد.

محمد تقی حقی با بیان اینکه در کنار قصه های یلدایی، آداب و رسوم این شب نیز برای بچه ها تشریح خواهد شد، اظهار کرد: مراسم یک روزه یلدای قصه گوییِ مراکز فرهنگی‌هنری کانون با قصه‌گویی اولیا، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌‌ها و مربیان کانون برای اعضای مراکز و دانش‌آموزان مدارس همراه خواهد بود.

هدف اصلی آشنایی با میراث فرهنگی و ملی مردم ایران

وی ادامه داد: هدف اصلی برگزاری یلدای قصه گویی آشنایی اعضاء با میراث فرهنگی و ملی مردم ایران و همچنین ترویج فرهنگ قصه گویی است.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی تصریح کرد: در کنار مراسم قصه گویی، پرده خوانی و شاهنامه خوانی نیز برپا خواهد شد و تا امروز این مراسم در مراکز و مدارس نراق، داوودآباد، خاوه، آستانه این جشن ها را برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف کانون پرورش روح و خلاقیت و کودکان از طریق مشارکت آنان در اجرای برنامه هاست، افزود: قصه گویی از جمله بخش هایی است که در این راستا بسیار موثر است زیرا علاوه بر جنبه ای آموزشی، خودِ اعضاء نیز می توانند نقش قصه گو را بر عهده بگیرند.

وی افزود: قصه گویی از گذشته در میان ایرانیان رواج داشته و منتقل کننده فرهنگ شفاهی ایرانیان بوده است.

حقی تاکید کرد: برگزاری این جشن ها در  انتقال فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایرانی، اسلامی به کودکان تاثیر بسزا دارد.
وی در ادامه از آغاز هفدهمین جشنواره قصه گویی خبر داد و افزود: این جشنواره با محوریت آداب و رسوم ایرانیان، همزمان با شروع فصل زمستان در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

فریده محمودی یکی از قصه گویان برگزیده مراکز استان نیز گفت: قصه گویی یکی از سنت های مهم ایرانیان بوده که باعث  نزدیکی و ایجاد ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده می شده است.

قصه گویی در خانواده ها باعث نزدیکی کودک با والدین می شود

این مربی آستانه ای با بیان اینکه قصه گویی در خانواده ها باعث نزدیکی کودک با والدین می شود، افزود: تعریف قصه به شیوه روان می تواند ایجاد لذتی در کودک کند که حضور در کنار خانوده برایش مهم شود.

محمودی ادامه داد: فرهنگ و سنت ما سراسر قصه های زیباست که در تربیت و ایجاد خلاقیت کودکان موثر است که شب یلدا هم یکی از این موارد است.

وی با اشاره به اینکه شب یلدا، شب قصه هاست، اظهار کرد: قصه گویی در این شب از ارزش های فرهنگی است که بیشتر بر  عهده پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بود؛ ولی متاسفانه این نقش امروز به دلیل تغییر شیوه زندگی کمرنگ تر شده است.

محمودی با اشاره به اینکه، این نقش امروز بیشتر بر عهده مربیان قصه گو است، اظهار کرد: مربیان قصه گو باید بتوانند ارتباط نزدیک و عاطفی را با اعضاء برقرار کنند و از این فرصت در بخش آموزش کودکان نیز استفاده کنند زیرا قصه یکی از شیوه های مهم انتقال مفاهیم است.

یک قصه گوی خوب باید بر مخاطب تاثیر بگذارد

این مربی آستانه ای در خصوص ویژگی های یک قصه گو خوب گفت: یک قصه گوی خوب باید بر مخاطب تاثیر بگذارد و از ابزار وجودی خودش همچون چشم ها، دست ها و لب در قصه استفاده کند.

محمودی افزود: یک قصه گو باید داستانی را که می خواهد تعریف کند، قبلا کار کرده و آن را درونی کرده باشد.

وی با تاکید بر تناسب قصه با گروه سنی ادامه داد: مربیان باید توانایی هر گروه سنی را بشناسنند و متناسب با آن قصه بگویند.

محمودی اضافه کرد: مثلا نباید یک داستان که پیچیدگی دارد را برای گروه سنی ب تعریف کرد زیرا آن ها هنوز تفکر انتزاعیشان شکل نگرفته و  نیاز به داستان هایی با زبان کودکانه و رویدادهای ساده تر دارند.

وی که10 سال است قصه گویی می کند معتقد است، قصه های جذاب و شخصیت های دوست داشتنی را  باید برای بچه ها تعریف کرد.

یلدا که می خواهد از راه برسد، بازار چیزهایی که در روزهای دیگر سرد است، گرم تر می شود، بازار شب نشینی ها، بازار قصه گویی ها، بازار خنده ها و بوسه ای پدربزرگ و مادربزرگ بر گونه نوه ها و... شاید همین ها باشد که یلدا را بلندترین شب سال می کند.

هر چند ارمغان زندگی سریع و ماشینی این روزها دوری از یکدیگر و دوری از برخی سنت ها را دارد ولی باید قدر همین شادی ها و فرصت های کوچک را دانست تا هرگز وامدار کودکانمان نبشایم برای همه قصه هایی که برایشان تعریف نکردیم و همه شب نشینی هایی که از آن ها دریغ کردیم.

و باید دانست که فرهنگ هایی چون یلدا و قصه گویی میراثِ نسل های گذشته به ما هستندکه باید به نسل های آینده تحویل داده شوند.

...................................

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2198850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha