۲۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۴

شب گذشته/

"یلدای قصه" در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برپا شد

"یلدای قصه" در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برپا شد

خبرگزاری مهر-همدان: به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان مراسم "یلدای قصه" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شامگاه پنجشنبه در حاشیه مراسم" یلدای قصه" در جمع خبرنگاران گفت:شب یلدا یکی از سنت های مردم ما است که خانواده ها علاقه زیادی به برپایی مهمانی و جشن در این شب خاص دارند وقصه گویی یکی از کارهایی است که از قدیم در این شب انجام می شده است.

پرویز ابراهیمی با بیان اینکه قصه گویی واسطه تربیتی است افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که متولی کارهای فرهنگی برای کودکان است برنامه قصه گویی در استانه شب یلدا را برگزار می کند.

وی هدف از برگزاری این مراسم را حفظ سنت زیبای شب یلدا و ترویج  قصه گویی برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه با توجه به گسترش رسانه ها و نفوذ آن ها در بین خانواده ها به ویژه کودکان فرهنگ قصه گویی در حال فراموشی است.

وی تاکید کرد: هیچ مقوله فرهنگی نمی تواند به اندازه قصه گویی خلاقیت کودک را شکوفا کند .

وی گفت: قصه یک ابزار هنری است که در جایگاه خود می تواند اثر گذاری زیادی در رشد ذهنی کودکان داشته باشد.

یلدا به معنای تولد خورشید است

معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن شب یلدا گفت: یلدا به معنای تولد خورشید است چرا که بعد از شب یلدا روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شود و ایرانیان باستان این فرآیند طبیعی را به معنای تولد خورشید می دانسته اند.

زهرا رضوی  در ادامه به سنت های ایرانیان باستان در شب یلدا اشاره کرد و افزود: در استان همدان نیز در این شب علاوه بر حافظ خوانی و جمع شدن اعضای خانواده در کنار بزرگترها فال سوزن نیز گرفته می شد.

وی اظهار کرد: فال سوزن به این شکل بوده که مادربزرگی که شعرهای زیادی از حفظ بوده شروع به خواندن اشعار می کرده است و در این بین دختر بچه کم سن و سالی با یک سوزن به پارچه نبریده شده ای کوک می زده است و به این ترتیب شعر خوانده شده فال فردی بوده که همزمان نامش توسط مادربزرگ برده می شده است.

در ادامه مراسم علی اکبر محمودی وثاق به قصه گویی برای کودکان و نوجوانان پرداخت .

اجرای سرود با موضوع محرم، قصه گویی یکی از مربیان مرکز مریانج با موضوع کربلا، حافظ خوانی، مسابقه ویژه اعضا از دیگر برنامه های این مراسم بود.

در پایان نیز یکی از اعضای کانون مطالبی در خصوص فواید خوراکی هایشب یلدا برای حاضرین ارائه کرد.

کد خبر 2199374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha