۱ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹

مهر بررسی می کند/

سوت قطار گرگان - اینچه برون شنیده نمی شود/ کوتاهی ترکمنستان یا مسئولان ایرانی

سوت قطار گرگان - اینچه برون شنیده نمی شود/ کوتاهی ترکمنستان یا مسئولان ایرانی

گرگان- خبرگزاری مهر: پروژه راه آهن گرگان – اینچه برون به عنوان یکی از بزرگترین طرح های مهر ماندگار برای مردم گرگان و استان محسوب می شود، راه اندازی این پروژه سبب ارتباط ریلی 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به یکدیگر خواهد شد اما با وجود اینکه چندی پیش این پروژه افتتاح شده اما صدای سوت قطار در آن شنیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در ماه های پایانی دولت دهم، این پروژه در حالی به بهره برداری رسید که به گفته کارشناسان و متخصصان امر تا اجرای کامل پروژه راه آهن گرگان – اینچه برون فاصله داشت.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص این پروژه به خبرنگار مهر گفت: راه آهن گرگان - اینچه برون با انگیزه رشد و توسعه اقتصادی استان به محوریت شهرستان گرگان طراحی شد.

عبدالرضا چراغعلی افزود: با ایجاد مسیر ریلی و اتصال ایران به 2 کشور ترکمنستان و قزاقستان و به تبع آن ارتباط با آسیای میانه شرایط مطلوب اقتصادی را هم برای استان و هم برای کشور مهیا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این پروژه برای مردم استان، متاسفانه به جهت تعجیل در اجرای پروژه و عدم رعایت نکات فنی، عملا پروژه فراملی راه آهن گرگان - اینچه برون قابل بهره برداری نیست.

وی تصریح کرد: مسئولان مربوطه برای احداث این پروژه فرهنگ کهن مردم این مرزو بوم را نادیده گرفته و در کمال ناباوری ریل را در مجاور دیوار تاریخی گرگان قرار دادند.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان اظهار داشت: پلی برای حفظ این اثر تاریخی باید ساخته می شد ولی متاسفانه ریل را به شکل اس در مجاور دیوار تاریخی گرگان احداث شده است.

وی اذعان کرد: پروژه راه آهن گرگان- اینچه برون به صورت شتابزده در زمان رئیس جمهور وقت در حالی که قابلیت بهره برداری را نداشت به صورت فرمایشی افتتاح شد.

چراغعلی در گلایه به مسئولین گفت: اخیرا بهره برداری پروژه و افتتاح یک پروژه، از دیدگاه برخی مسئولین تعابیر متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: گاهی پروژه ای تنها افتتاح می شود که قابلیت بهره برداری را ندارد و با گذشت یک پروسه زمانی در فرصتی دیگر بهره برداری پروژه انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: تغییر این اصطلاحات در چهارچوب مسائل مهندسی به لحاظ علمی هیچ جایگاهی ندارند و  افتتاح پروژه ای که قابلیت بهره برداری را ندارد کاری عبث محسوب می شود.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان یادآور شد: حافظه اجتماعی مردم این منطقه هیچگاه این طرز برخورد و وعده های واهی را از خاطر نخواهد برد.

در پیمایش سال 91 دیوار تاریخی گرگان جمعی از علاقه مندان به تاریخ کهن این سرزمین با حضور در این پیمایش از مسئولان استانی بخصوص میراث فرهنگی درخواست کردند تا جهت حفظ سومین دیوار بزرگ دنیا که قدمتی چند هزارساله دارد مانع از عبور راه آهن از روی دیوار شده و به جهت حفظ آن پل ارتباطی برای آن سوار کنند.

از سویی کارشناس مسئول راه آهن شمال کشور در اظهار نظری متفاوت در خصوص این پروژه فرا ملی می گوید: پروژه راه آهن گرگان- اینچه برون در خرداد ماه سال جاری افتتاح شده و قابلیت بهره برداری را دارد.

حمیدرضا فرمی ادامه داد: این پروژه پایان یافته ولی عدم بهره برداری از آن تنها به دلیل تکمیل نشدن ریل گذاری ترکمنستان می باشد.

وی تصریح کرد: پروژه فراملی راه آهن گرگان- اینچه برون بین  کشورهای ایران، قزاقستان و ترکمنستان است که در این بین کشور ایران و قزاقستان به تعهدات خود عمل کرده ولی کشور ترکمنستان ریل گذاری تا مرز ایران را تکمیل نکرده است.

 

 

ریل گذاری تمام شده/ مشکل فنی تاسیساتی است و مانع بهره برداری نیست

وی در خصوص وجود نقص در تکمیل این پروژه اذعان داشت: مهمترین بخش کار یعنی ریل گذاری خط راه آهن انجام شده ولی بخشی از کارهای تاسیساتی انجام نشده که در حال حاضر تیم هایی مشغول به فعالیت جهت انجام کارهای پروژه می باشند.

به گفته فرمی، کارهای تاسیساتی راه آهن گرگان – اینچه برون مانع بهره برداری از پروژه نمی باشد و تا هنگام ریل گذاری راه آهن ترکمنستان این بخش از کار خاتمه خواهد یافت.

کارشناس مسئول راه آهن شمال کشور ناقص بودن و غیر قابل بهره برداری بودن پروژه را رد کرد و اظهار داشت: هیچ مشکل فنی در مسیر راه آهن گرگان- اینچه برون وجود ندارد و به محض ایجاد خط ریلی کشور ترکمنستان این پروژه قابل بهره برداری است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: پروژه راه آهن گرگان- اینچه برون توسط قرارگاه خاتم در مدت 8 ماه راه اندازی شد.

عیسی امامی اضافه کرد: این پروژه فراملی مدتی توسط مسئولین دست به دست شد تا بالاخره توسط قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار پروژه، کار انجام گرفت.

وی ادامه داد: در خرداد ماه سال جاری پروژه راه آهن گرگان- اینچه برون توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد ولی به دلیل عدم انجام تعهد از سوی کشور ترکمنستان تاکنون این پروژه قابل بهره برداری نبوده است.

زیر سازی برخی نقاط باید ترمیم شود

امامی در خصوص مشکلات موجود در راه آهن گرگان اینچه برون اذعان داشت: برخی از قسمت های ریل به دلیل آبگرفتگی و سیل نیاز به زیرسازی مناسب دارد که در حال انجام می باشد.

 وی اظهار داشت: ریل راه آهن آسیای میانه به نسبت ریل راه آهن ایران پهن تر است از این رو ایستگاهی جهت تعویض خط باید راه اندازی شود که این مورد در تعهد کشور ایران است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی انجام این تعهدات را در دستور کار کشور جمهوری اسلامی دانست و یادآور شد: در زمان انجام این کارهای زیربنایی، کشور ترکمنستان نیز باید  تعهدات خود را انجام دهد تا این پروژه فراملی در اولین فرصت به بهره برداری برسد.

وی در توضیح گذر ریل از مجاور دیوار تاریخی گرگان گفت: اینکه گذر ریل از مجاور دیوار تاریخی گرگان اصولی بوده یا خیر را باید صاحب نظران فنی اظهار نظر کنند.

عیسی امامی یادآور شد: به طور قطع در انجام پروژه بزرگی مثل راه آهن گرگان- اینچه برون نباید این غفلت صورت می گرفت.

 

 

اعتراض میراث فرهنگی در وسط پروژه به گذر از دیوار تاریخی جای تامل دارد

وی تصریح کرد: آنچه در ظاهر امر پیداست اینکه جهت انجام این کار از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان استعلام نشده است ولی اعتراض این سازمان در وسط انجام پروژه نیز قدری جای تامل دارد.

امامی در توضیح ایجاد ایستگاه مرکزی راه آهن گفت: پیش بینی می شود ایستگاه یامپی واقع در ضلع شمالی فرودگاه گرگان و در نزدیکی روستای یامپی به عنوان ایستگاه مرکزی به جهت داشتن سابقه و جاذبه های مناسب انتخاب شود.

رئیس حوزه نظارت و کنترل پروژه های راهسازی استان نیز خصوص بهره برداری از راه آهن گرگان- اینچه برون گفت: ریل گذاری پروژه راه آهن گرگان- اینچه برون به صورت کامل انجام شده است.

علی اصغررفیعی نژاد اضافه کرد: تاخیر در عدم بهره برداری تنها به دلیل تمام نشدن ریل گذاری کشور ترکمنستان می باشد.

وی ادامه داد: با پایان یافتن این بخش از کار از سوی کشور ترکمنستان دسترسی به کشورهای آسیای میانه به سهولت انجام خواهد گرفت که در نهایت شرایط مناسب اقتصادی را برای مردم استان در پی خواهد داشت.

رئیس حوزه نظارت و کنترل پروژه های راهسازی استان تصریح کرد: این پروژه با طراحی و اجرای قرارگاه خاتم و حضور کارفرمای مربوطه به سرانجام رسیده است.

وی افزود: راه آهن جمهوری اسلامی با جدیت عقب ماندگی کشور ترکمنستان را در بحث ریل گذاری دنبال می کند.

رفیعی نژاد یادآور شد: اجرای ریل گذاری راه آهن گرگان- اینچه برون مبلغی معادل 130 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

آنچه مشحص است به سرانجام نرسیدن پروژه ای است که نه تنها مردم استان گلستان بلکه تمامی کشور سالها آرزوی تحقق آن را داشته اند. به نظر می رسد با توجه به نواقص در این طرح مسئولان باید علاوه بر جدیت در تکمیل آن چه نظر استحکام ریل گذاری و چه از نظر تاسیساتی، با اعمال فشار بر کشور همسایه ترکمنستان شرایط را برای راه اندازی این راه آهن فراهم کنند تا مردم منطقه با شنیدن سوت قطار بین المللی گرگان اینچه برون بیش از این چشم انتظار تحول اقتصادی نباشند.

کد خبر 2200385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha