۲ دی ۱۳۹۲، ۱۸:۱۴

همزمان با اربعین حسینی/

حرم تا جمکران، بین الحرمین جاماندگان قافله کربلا شد/ عرض تسلیت عاشقان حسین(ع) به قطب عالم امکان

حرم تا جمکران، بین الحرمین جاماندگان قافله کربلا شد/ عرض تسلیت عاشقان حسین(ع) به قطب عالم امکان

همزمان با سالروز اربعین حسینی، اقشار مختلف مردم قم به یاد پیاده روی عاشقان سیدالشهدا(ع) از نجف تا کربلا، مسیر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران را پیاده روی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم معنوی و با شکوه پیاده روی و عزاداری به سمت مسجد مقدس جمکران که از ساعت ۱۴ بیستمین روز از ماه صفر و بعد از قرائت زیارت اربعین در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز شد، دلباختگان اباعبدالله الحسین(ع) بعد از طی مسیری هفت کیلومتری از مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) برای عرض تسلیت این روز جانسوز به حضرت صاحب الامر(عج) خود را به مسجد مقدس جمکران رساندند.

موج جمعیت عزادار سیدالشهدا(ع)؛ ساعاتی قبل از برگزاری مراسم راهپیمایی خود را به حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) و ابتدای بلوار پیامبر اعظم(ص) رساندند و با حالی محزون و چشم‌هایی اشک بار، فرج منتقم خون خدا را فریاد زدند.

حضور جمعیت عاشق در این مراسم به اندازه‌ای بود که بعد از حدود دو ساعت از شروع راهپیمایی ابتدای جمعیت در نزدیکی‌های مسجد مقدس جمکران بود، اما خیل جمعیت هنوز حرکت خود را از حرم مطهر فاطمه معصومه(س) آغاز نکرده بودند.

اقشار مختلف مردم قم، عصر اربعین سالار شهیدان در هوای سوزناک و سرد این روزهای قم، با سربندهای یا حسین(ع) یازهرا(س)، یا زینب(س)، کلنا عباسک یا زینب(س) و با در دست داشتن پرچم‌هایی با رنگ‌های سرخ، سبز و مشکی که بر روی آن‌ها لبیک یا حسین(ع) و لبیک یا مهدی(عج) نقش بسته بود آمدند تا تسلی دهنده قلب قطب عالم امکان حضرت ولیعصر(عج) باشند.

در روزهای گذشته بسیاری از عاشقان سیدالشهدا(ع) از شهر مقدس قم راهی کربلای معلی شدند تا در روز اربعین حسینی زائر اباعبدالله الحسین(ع) باشند، اما جامانده‌های این قافله در این روز به این نیت در این مراسم راهپیمایی باشکوه حرم تا جمکران شرکت کردند تا سالهای آینده برایشان مقدر شود که مسیر نجف تا کربلا را با پای پیاده بپیمایند و ضریح منور امام حسین(ع) که در قم ساخته شد را آغوش بگیرند.

برگزاری مراسم پیاده روی از حرم تا جمکران برای اولین بار

حضور عاشقان سیدالشهدا(ع) در مراسم پیاده روی روز اربعین از حرم تا جمکران که برای اولین بار برگزار می‌شد به اندازه‌ای چشمگیر و باشکوه بود که شبکه‌های مختلف سراسری از جمله شبکه یک، دو، سه، شبکه قرآن، شبکه پنج، شبکه شما و سیمای مرکز قم مبادرت به پخش مستقیم این راهپیمایی کردند.

خادمان حرم کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران نیز در ابتدای صف راهپیمایان قرار داشتند و سیاهپوشان اربعین حسینی از زن و مرد و پیر و جوان و نوجوان نیز با چهره‌هایی محزون در حالی که زیر لب ذکر یا حسین(ع) یا حسین(ع) داشتند با حضور عاشورایی خود، عشق بی‌انتهای خود را به سید و سرور شهیدان به تصویر کشیدند.

خیل عزاداران حسینی با حضور در مسجد مقدس جمکران که شبستان اصلی این مسجد را پر کرده بودند، زیارت ناحیه مقدسه که اشکواره صاحب الزمان(عج) بر جد غریبش است را قرائت کردند و مداحان اهل بیت(ع) نیز در مصیبت جانگداز سیدالشهدا(ع) مرثیه سرایی و نوحه خوانی کردند.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی تولیت آستان کریمه اهل بیت(س)، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان تولیت مقدس جمکران و آیت الله مقتدایی عضو ارشد جامعه مدرسین، حجت الاسلام صالحی منش استاندار قم حضور داشتند که به گفته تعدادی از حاضرین در این مراسم، سابقه نداشته تاکنون چنین جمعیت انبوهی در قم تجمع و به سمت مسجد مقدس جمکران راهپیمایی کنند.

پیوست فرهنگی بلوار پیامبر اعظم(ص) در این حرکت به نمایش در آمد

تولیت آستان کریمه اهل بیت(س)، در این مراسم در مسجد مقدس جمکران با تقدیر از همه کسانی که برای برپایی این راهپیمایی تلاش کردند گفت: امسال این حرکت با شکوه به همت بزرگان و مسئولان استان با مشورت و هماهنگی بین حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران تدارک دیده شد و ملت مسلمان، غیرتمند و ولایی قم و زائران دیگر در این حرکت باشکوه و اجتماع بی‌نظیر حضور یافتند.

وی تصریح کرد: پیوست فرهنگی بلوار پیامبر اعظم(ص) در این حرکت به نمایش در آمد که از همین جا از استاندار جدید که تازه خدمت خود را در این استان آغاز کردند درخواست می‌کنیم برنامه‌های ویژه‌ای برای تکمیل بلوار پیامبر اعظم(ص) داشته باشند.

امام جمعه قم افزود: این  راهپیمایی‌ها در بلوار پیامبر اعظم(ع) باید در طول سال و در مراسم‌های مختلف از جمله ۲۸ صفر برگزار شود تا این بلوار به اذن خداوند به بین الحرمین دیگری تبدیل شود.

وی در ادامه با تسلیت اربعین حسینی گفت: امروز چهل روز از شهادت امام حسین(ع)، یاران و اصحاب سیدالشهدا(ع) گذشت و خاندان حضرت  چهل روز پیش با دلشکستگی کربلا را ترک کردند و امروز در حالی از بند اسارت رهایی یافتند که هزاران غل و زنجیر را بر دست بنی امیه زدند.

حجت الاسلام سعیدی ادامه داد: دوران اسارت خاندان اهل بیت(ع) تمام شد اما اسارت دشمنان سید الشهدا(ع) آغاز شده است.

وی بیان داشت: امروز می‌بینیم در همه ایران و کشورهای اسلامی دیگر که شیعیان حضور دارند به خصوص کربلا با وجود خطرات دشمنان اما عاشقان حسین(ع) برای عزاداری وارد میدان می‌شوند.

باید قدر نعمت امنیت و ولایت را دانست

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، با اشاره به خطرات تکفیری‌ها در کشورهای اسلامی و به خصوص در عراق اظهار داشت: باید قدر نعمت امنیت و ولایت را دانست چرا که امروز تکفیری‌ها حاضرند دوستداران امام حسین(ع) را بکشند و از این اقدام هراسی ندارند.

حجت الاسلام سعیدی در خاتمه گفت: امروز در کشوری زندگی می‌کنیم که شهیدان و ایثارگران زیادی خود را وقف خدا کردند تا این انقلاب و نهضت زنده بماند و همه باید تلاش کنیم تا امر به معروف و نهی از منکر زنده نگه داشته شود.

بلوار پیامبر اعظم(ص) مسیر هفت کیلومتری است که بدون مانعی حرم مطهر حضرت معصومه(س) را به مسجد مقدس جمکران پیوند می‌دهد که این بلوار بعد از ۱۸ سال در تیرماه سال جاری با حضور رئیس جمهور سابق به بهره برداری رسید که برنامه پیاده روی روز اربعین در این بلوار نیز از هفته‌های گذشته توسط آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه و همچنین تعدادی از بزرگان قم پیشنهاد شد که با تشکیل ستادی مشترک از مسئولان حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، استانداری و شهرداری قم و نیز دستگاه‌های مختلف اجرایی استان برنامه ریزی‌ها برای برگزاری این مراسم آغاز شد.

برای برگشت زائران نیز ۷۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰۰ دستگاه تاکسی ون و ۱۰۰ دستگاه تاکسی در نظر گرفته شده بود که عزاداران را به صورت رایگان انتقال دادند.

.................................
گزارش: مهدی بخشی سورکی
عکس: حجت الله عطایی

کد خبر 2201118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha