۳ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۰۰

پایان اپرای عروسکی عاشورا در شیراز/ آغازتلاشهای جدی برای اپرای عروسکی سعدی

پایان اپرای عروسکی عاشورا در شیراز/ آغازتلاشهای جدی برای اپرای عروسکی سعدی

شیراز - خبرگزاری مهر: با پایان یافتن اپرای عروسکی عاشورا، تلاشهای جدی برای به صحنه رفتن اپرای عروسکی سعدی نیز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دوشنبه شب درحالیکه آخرین اجرای اپرای عروسکی عاشورا با استقبال گسترده ای در تالار حافظ روبه رو شد همراه با تجلیل از بانیان این اپرای عروسکی در شیراز تماشاگران نمایش عروسکی عاشورا این امکان را یافتند در پایان شب ششم پشت صحنه این اپرای بزرگ را از نزدیک ببینند.

درحالیکه در آخرین اجرای اپرای عروسکی عاشورا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و معاون فرهنگی شهردار شیراز میهمان ویژه این نمایش بودند حامیان مالی این اپرای عروسکی در شیراز از دیگر میهمانانی بودند که پیش از رونمایی از پشت صحنه این نمایش همراه با تقدیر از تلاش های بهروز غریب پور و اهدای نرگس شیراز به عوامل پشت صحنه و عروسک گردانان و صحنه سازان مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم که تماشاگران شیرازی را به خاطر دیدن پشت صحنه بسیار سنگین و پر تلاش به وجد آورده بود کارگردان اپرای عروسکی عاشورا از آغاز بازنویسی اپرای عروسکی سعدی خبر داد و گفت: امیدوارم اپرای سعدی بار دیگر موجب شود دیدار دوباره گروه نمایش عروسکی آران را میهمان مردم خونگرم شیراز کند.

بهروز غریب پور که از چندی پیش پس از به سرقت رفتن متن نمایشنامه اپرای عروسکی سعدی کار بازنویسی آن را آغاز کرده، خاطرنشان کرد: من امشب در پیشگاه مردم شیراز این قول را از مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس می گیرم که حتی اگر او در مقام خود هم قرار نداشت مقدمات به صحنه رفتن اپرای سعدی را فراهم کند.

مدیرکل ارشاد فارس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در شیراز با اعلام اینکه به طور جدی به دنبال تدارک اپرای سعدی در شیراز است، ابراز امیدواری کرد: با هم افزایی سازمان ها این اپرای عروسکی در حق شخصیت جهانی سعدی تدارک دیده شود.

احمد همتی ادامه داد: از آنجایی که شخصیت سعدی ضمن اینکه چهره ای ملی و فراملی است برای اینکه بتوانیم به دنیا ثابت کنیم اندیشه های صلح طلبانه سعدی نمودی از اندیشه های مردم هم هست باید این اپرا به زودی به صحنه رود.

وی با اشاره به دیدگاه های حقوق بشری سعدی شیرازی، افزود: با توجه به اینکه تاکنون در فارس کاری جدی در این باره نشده است، امیدواریم پس از همایش "سعدی پیام آور صلح" که به زودی در شیراز برگزار می شود این امکان فراهم شود که اپرای عروسکی سعدی نیز جان تازه ای به برنامه های کلان فرهنگی و هنری در استان دهد.

همتی نفوذ اندیشه های جهانی سعدی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: استقبال از برنامه های فرهنگی و هنری برون مرزی فرهنگ و ارشاد فارس نیز دلالت بر این دارد که فرهنگ ایرانی نشات گرفته از چهره های فرهنگی ایران از جمله سعدی در دیگر کشورها خواهان و نفوذ دارد.

وی در پایان تاکید کرد: هجمه های خارجی به موضوع حقوق بشر در ایران با پرداختن به اندیشه های صلح طلبانه سعدی خنثی می شود.

اپرای عروسکی عاشورا به مدت 6 شب از 27آذر تا دوم دی ماه در شیراز به صحنه رفت.

 

کد خبر 2201287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha