۸ دی ۱۳۹۲، ۸:۵۸

گزارش خبری/

خانه های سرد مردم در کنار حوزه های گازی دهلران/ مردم چشم انتظار اجرای مصوبه دولت هستند

خانه های سرد مردم در کنار حوزه های گازی دهلران/ مردم چشم انتظار اجرای مصوبه دولت هستند

دهلران - خبرگزاری مهر: بعد از دو سال تاخیر قرار است با تکمیل شبکه گازرسانی مردم دهلران تا پایان امسال از نعمت گاز برخوردار شوند اما معلوم نیست این وعده محقق خواهد شد یا همچون سالهای گذشته تنها به جای خانه های مردم تنور وعده ها داغ می شود.

به گزارش مهر ، حدود ٩٠ درصد منابع نفت و گاز غرب کشور در استان ایلام قرار دارد و فعالیت میدان های مشترک با عراق، باعث شده موقعیتی خاص و استراتژیک در این استان ایجاد شود که بیشتر این نفت و گازها در شهرستان دهلران است و همین امر موجب شده  این شهرستان به عنوان قطب مهم اقتصادی استان ایلام و کشور  محسوب شود.

شهرستانی که به خاطر وجود ذخایر نفت وگاز می توان لقب عسلوئیه دو باره آن به کار ردپود چرا که روزانه ١٨٠ هزار بشکه نفت در میادین آبان، چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب و دالپری تولید می شود  و فرآوری این چاه ها به وسیله دو خط لوله ١٨ و ٢٠ اینچ به طول ١٥٣ کیلومتر به واحد بهره برداری استان خوزستان (اهواز )انتقال داده می شود.

ولی متاسفانه تا به امروز مردم  شهرستان دهلران با  وجود این منابع غنی و خدادادی  چه از لحاظ استفاده از نیروی انسانی تحصیل کرده  چه از لحاظ  استفاده از نعمت گاز  این تاسیسات هیچ گونه بهره ای نبرده اند و تنها نگاه کردن به شعله های روشن گاز این تاسیسات و حسرت خوردن نسیب مردم شده است.

عدم اجرای مصوبات دولت

در دور اول سفر های استانی دولت نهم به استان ایلام  بود که بحث گاز رسانی به شهرستانهای دهلران، آبدانان ودره شهر مصوب شد و همین مصوبه باعث شد یکی از خواسته های به حق مردم حوزه جنوبی استان ایلام الخصوص شهرستان دهلران باتوجه به ظرفیت های عظیم  نفت و گاز محقق شود  و موجی از خوشحالی در بین شهروندانی که حق مسلم آنها بود ایجاد شود.

ولی متاسفانه در دور اول این مصوبه اجرایی نشد و همین امر باعث شده در دور دوم سفر های استانی دولت به استان ایلام مجدد  بحث گاز رسانی به شهرستان دهلران  به تصویب رسید  و در آذر ماه سال 1389 با حضور مسئولان وزارت نفت  کلنگ زنی شد و مدت اجرای گاز رسانی را حدود شش ماه عنوان کردند مصوبه ای که این بار به خاطر عدم اجرای آن از سوی وزیر نفت  صدای اعتراض علی عزتی نماینده سابق حوزه جنوبی استان ایلام را در پی داشت و همین امر باعث شد وزیر نفت را برای پاسخ گویی به  صحن علنی مجلس بکشاند و وزیر وقت نفت در پاسخ به سوال نماینده دهلران عنوان کرد اگر طرح گاز رساني به اين سه شهر در زمان وزارت من مطرح مي شد به هيچ وجه با آن موافقت نمي كردم.



 وزير نفت افزود: هزينه اجراي خط انتقال شبكه، سيستم ها و تجهيزات لازم براي شهرهاي دهلران، دره شهر و آبدانان براي 12 هزار انشعاب را بيش از 880 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت:  براي راه اندازي هر انشعاب بيش از 77 ميليون ريال بايد سرمايه گذاري شود كه به هيچ وجه مقرون به صرفه نيست و اگر مردم اين شهرها براي مدت 20 سال كپسول گاز مايع توزيع شود به صرفه تر از اجراي طرح است و انتقال گاز به آبدانان و دهلران هم تنها با ايجاد خط نهم گاز عسلويه به آذربايجان غربي و مرز تركيه امكان پذير است.

هنوز گازرسانی به شهرستان پایان نیافته است

حال قریب به سه سال از کلنگ زنی این پروژه گاز رسانی به شهرستان دهلران گذشته و هنوز که هنوز است خط انتقال گاز به این شهرستان نرسیده و مردم هم از نعمت گاز بی بهر ه هستند مردم تا رسیدن گاز باید کپسول گاز به دوش بگیرند.

تا پایان امسال مردم از نعمت گاز برخوردار می شوند

بهزاد علیزاده فر ماندار دهلران در خصوص روند عملیات اجرایی این طرح به خبرنگار مهر گفت: روند اجرایی خط انتقال گاز به این شهرستان با توجه به پیگیری های نماینده حوزه جنوبی استان در مجلس شورای اسلامی، نشست استاندار ایلام با فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان مجری طرح و وعده پیمانکار کارفرما این طرح تا پایان سال تکمیل می شود.

وی اظهار داشت: خط انتقال 20 اینچ گاز از خوزستان به ایلام که گاز شهرهای دهلران و آبدانان را تامین می کند دارای 123 کیلومتر طول می باشد که 44 کیلومتر آن در استان خوزستان قرار دارد.

فرماندار دهلران افزود: طرح گازرسانی به شهرستان دهلران از سال 89 آغاز شده ولی به دلیل مشکلات مالی، ابنیه و تاسیسات نظامی در مسیر باعث شده بود مدت زمان زیادی کار خط انتقال گاز دچار وقفه شود.

علیزاده بیان داشت: تاکنون  100 کیلومتر مسیرسازی، 110 کیلومتر حمل لوله، 85 کیلومتر جوشکاری و 40 کیلومتر لوله گذاری  در این مسیر انجام شده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به سرعت کار تا پایان سال  مردم شهرستان های دهلران و آبدانان د از نعمت گاز بهره مند می شوند.

وی بیان کرد: این طرح به صورت(ای پی سی اف) اجرا شده است.

فرماندار دهلران گفت: شبکه گازشهر دهلران 100کیلومتر است که تاکنون پیشرفت 97 برخوردار است

وی اظهار داشت: در سطح شهر دهلران باید پنج هزار علمک نصب شود که تاکنون چهار هزار علمک نصب شده است.

علیزاده عنوان کرد : نصب علمک و شبکه گاز شهری در بخش موسیان نیز به پایان رسیده است.

فرماندار دهلران تصریح کرد: گازرسانی به روستاهای بخش های موسیان، مرکزی و بخش های پهله و سراب میمه نیز در مرحله مطالعاتی است.

.....................................

 گزارش : مجتبی کاور

کد خبر 2203745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha