۹ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱

گزارش مهر/

طرح ضربتی که در نطفه خفه شد/ بازگشایی بازارچه کوزه رش منتظر تصمیم دولت ترکیه

طرح ضربتی که در نطفه خفه شد/ بازگشایی بازارچه کوزه رش منتظر تصمیم دولت ترکیه

ارومیه - خبرگزاری مهر:‌ بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس در مرز ایران و ترکیه از دیماه 83 تا دیماه 92 هنوز راه به جایی نبرده و با وجود ایجاد زیرساختهای لازم برای راه آندازی بازارچه از سوی ایران دولت ترکیه تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در این منطقه را ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تعطیلی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس در سال 70 بعد از یک سال از فعالیت این منطقه اقتصادی به دلایل مختلف، یکی از شوکهای بزرگی ود که به اقتصاد سلماس وارد کرد بطوریکه هم اکنون بعد از 22 سال مسئولان راه اندازی مجدد این بازارچه را یکی از راهکاریهای اصلی خروج سلماس از رخوت اقتصادی موجود می دانند، ولی این در حالی است که با وجود گذشت 9 سال از صدور مجوز بازگشایی کوزه رش هنوز مردم در آرزوی تحقق این وعده عملی نشده حسرت به دل مانده اند.

بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش یکی از طرحهای ضربتی مسئولان برای رونق اقتصادی سلماس بود که در نطفه خفه شد و بعد از گذشت 13 سال در تاریخ 27 دیماه سال 83 هیئت وزیران برای خروج از رخوت اقتصاد بسته سلماس، مجوز بازگشایی این بازارچه مرزی را صادر کرد، ولی از آن سال تا کنون هیچ یک از وعده های مسئولان کشوری و استانی در خصوص این بازارچه عملی نشده است.

هر چند بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش یکی از محورهای اصلی سخنرانیها در جریانهای سفر هیئت دولت، استاندار و معاونان وی و البته فرمانداران دهه اخیر این شهرستان است ولی هم اکنون نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی از عدم اجرای این مصوبه هیئت دولت با وجود دارا بودن مجوز بازگشایی انتقاد می کند.

این بازارچه مرزی که بعد از بحث های تخصصی و بین المللی فراوان در نهایت مقرر بود طی شهریور سال 90 راه اندازی شود، هنوز از ایستگاه بی توجهی مسئولان عبور نکرده و با وجود موافقت نامه های رسمی امضا شده بین ایران و ترکیه گویی هیچ یک از طرفین خواستار واقعی بازگشایی این بازارچه مرزی نبوده و فقط با صدور مجوز، یکی از محورهای سخنرانی و دادن وعده های خوش به مردم مسئولان فراهم شد.

 

تفاهم نامه ایران و ترکیه اجرایی نشد

با وجود آماده بهره برداری بودن راه آسفالت این بازارچه مرزی از سال گذشته و تاکید بر بازگشایی این بازارچه در جریان دور دوم سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی و تفاهم نامه رسمی امضا شده، ترکیه، به بهانه انجام کار مطالعاتی در این مرز مانع از بازگشایی مجدد آن شده و تاکنون هیچ اقدامی بر اساس توافقات اقتصادی فی مابین انجام نداده است.

غلامحسین عماری فرماندار وقت سلماس طی مصاحبه ای در تاریخ اول آبان ماه سال 85 گفته بود "با پیگیری های وزارت امور خارجه و استانداری آذربایجان غربی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس بازگشایی می شود" اما سه سال گذشت و از فعالیت این بازارچه خبری نشد، در سال 88 رحیم قربانی استاندار وقت آذربایجان غربی در دیدار با کنسول جدید ترکیه در ارومیه با اشاره به مفاد تفاهم نامه امضا شده در همایش بین المللی سرمایه گذاری در استان بین مسئولان آذربایجان غربی و ترکیه گفت: " ایجاد سه بازارچه جدید در مناطق بورالان - ایغدیر، کوزه رش- گلینجک و شیخ سیلو- چالدران مورد توافق قرار گرفته است".

بار دیگر عماری فرماندار سلماس 20 آذرماه سال 88 بعد از سه سال از وعده خود مبنی بر بازگشایی بازارچه مرزی سلماس طی گفتگویی وعده سه سال قبل خود را تکرار و خبر از بازگشایی این بازارچه را داد و گفت: « در سفر اخیر هیئت ایرانی به ترکیه به ریاست استاندار آذربایجان غربی توافق اولیه برای بازگشایی بازارچه مرزی سلماس حاصل و مقرر شده طی نشست مشترک 21 دی ماه امسال در ایغدیر ترکیه توافقنامه نهایی راه اندازی آن امضا شود » اما سال 88 هم تمام شد و خبری از فعالیت این بازارچه نشد.

وزیر بازرگانی ترکیه دستور بازدید از بازارچه کوزه رش را صادر کرد

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن انتقاد از عملکرد هیئت دولتهای نهم و دهم در بازرگشایی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس، افزود: دولت در جریان بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس که یکی از نیازهای اصلی برای رونق اقتصادی منطقه است، عملکرد ضعیفی داشت.

علی اکبر آقایی در زمینه بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش، گفت: در سفر اخیر هیئت پارلمانی ایران به کشور ترکیه ملاقاتی با وزیر بازرگانی این کشور داشتیم که در این رابطه وی مدیر بازارچه های مرزی ترکیه را مسئول بازدید از محل بازارچه مرزی کوزه رش و ارائه گزارش کرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمامی زیرساخت های لازم برای بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش از جمله راه دسترسی، آب و برق از سوی دستگاههای اجرایی فراهم شده و فقط منتظر تصمیم دولت ترکیه در این زمینه هستیم.

آقایی با اعلام اینکه تمایل کم طرف ترکیه طی سالهای گذشته نیز مزید بر علت عدم بازگشایی این بازارچه مرزی بود، اظهار داشت: ولی بر اساس تفاهم نامه و توافق نامه های رسمی امضا ترکیه متعهد به ایجاد زیرساختها در گلینجگ مرز مقابل کوزه رش سلماس شده و مسئولان باید پیگیر اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه می شدند.

وی احساس تکلیف نسبت به آینده شغلی و اقتصادی جوانان را یکی از وظایف اصلی دولتها دانست و با بیان اینکه دولت به این بخش از وظایف خود در شهرستان با بی توجهی به بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش عمل نکرد، ادامه داد: جاده ارتباطی و دسترسی به این محل این بازارچه در 45 کیلومتری شهر سلماس اجرایی و ترکیه نیز جاده دسترسی به گلینجک را احداث کرده  است.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه فعالیت مجدد این بازارچه، سلماس را از بن بست اقتصادی خارج و باعث شکوفایی تجاری و افزایش صادرات محصولات تولیدی می شود، گفت:  دولت آینده یکی از وظایف اصلی کاری خود در سلماس را بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش و منطقه ویژه اقتصادی سلماس کند.

غفلت مسئولان از پیگیری مفاد تفاهم نامه بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس

آقایی با اشاره به راه اندازی مرز رازی خوی در مرز ایران و ترکیه و تلاش مسئولان برای رونق هر چه سریعتر این مرز رسمی بین المللی، یادآور شد: بازارچه مرزی کوزه رش سلماس نیز یکی از طرحهای مهم مرزی برای توسعه و رونق اقتصادی سلماس بوده که مسئولان باید به هر دو طرح توجه یکسان داشته و از بازگشایی مجدد کوزه رش غفلت نکنند.

وی ضمن اظهار نارضایتی از بی توجهی مدیران استانی به رفع مشکل اقتصادی و بیکاری جوانان سلماس، اعلام کرد: این درحالیست که با بازگشایی و توسعه بازارچه  مرزی کوزه رش شاخص اقتصادی منطقه به نحو مطلوبی توسعه و نرخ بیکاری کاهش می یافت، موضوعی که در مرحله عمل، عینیت پیدا نکرد.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید به مناطق مرزی امتیاز و تسهیلات ویژه ای برای تامین آرامش مرزها و معیشت مردم بومی داده شود، نه اینکه با شانه از بار وظایف خالی کردن ها سعی در یافتن مقصر به جای چاره اندیشی و حل مسئله کند.

آقایی یادآور شد: بازارچه‌های مرزی به عنوان یکی از منابع مهم تامین درآمد مرزنشینان، نقش غیرقابل انکاری داشته و نمی‌توان تاثیر آن را در تامین امنیت و معیشت مرزنشینان نادیده گرفت، اما متاسفانه با عدم توجه به این نقش، دولت باعث رکود و به تاخیر افتادن طرح بازگشایی بازارچه کوزه رش سلماس است.

منتظر اعلام آمادگی ترکیه برای بازگشایی کوزه رش هستیم

فرماندار شهرستان سلماس از آمادگی طرف ایران برای بازگشايی و رونق مبادلات مرزي در بازارچه مرزی کوزه رش بين ايران و ترکيه خبرداد و گفت: بر اساس  تفاهم نامه های رسمی امضا شده، این بازارچه طی آينده نزديک بازگشایی و شروع به فعاليت می کند، و در حال حاضر نیز مقدمات گشايش و آغاز به کار آن با هزينه 90 ميليارد ریالی براي احداث سايت و راه دسترسي مناسب انجام و منتظر اعلام آمادگي ازسوي ترکیه هستیم.

مرتضی نظری ادامه داد: هم اکنون برخی کارهای اجرایی از طرف دولت ترکیه باقی مانده که امید است در کوتاه ترین زمان ممکن این اقدامات از جمله راه مناسب این بازارچه از طرف ترکیه انجام تا شاهد بازگشایی مجدد بازارچه، رونق اقتصادی سلماس و کاهش نرخ بیکاری در منطقه باشیم.

وی از ایجاد امنیت کامل برای انجام فعالیتهای اقتصادی در این بازارچه مرزی که در 45 هکتار احداث شده خبر داد و گفت: كشور های همسایه ایران از جمله تركیه دارای اشتراكات فرهنگی و مذهبی بسیاری با مردم بوده كه این مهم ریشه در گذشته‌های بسیار دور دارد که همین مشتركات فرهنگی و مذهبی، بهترین شرایط را برای افزایش همكاری های دو جانبه فراهم می کند.

به هر روی عدم تحقق وعده های مسئولان طی دهه اخیر در خصوص بازارچه مرزی کوزه رش سلماس با وجود امضای تفاهم و توافق نامه های رسمی بین المللی بین مسئولان دو طرف هنوز شبه عدم تمایل ترکیه برای بازگشایی کوزه رش و یا عدم توجه کافی دولتمردان ایران به این موضوع را پاسخ مناسب نداده و مردم همچنان چشم انتظار تحقق وعده ها هستند.

کد خبر 2205142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha