۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲

مهر گزارش می دهد؛

وقف عامل پویایی سرزمین های اسلامی/ موقوفات جدید راهی به سوی پر کردن خلأهای خدمات اجتماعی

وقف عامل پویایی سرزمین های اسلامی/ موقوفات جدید راهی به سوی پر کردن خلأهای خدمات اجتماعی

شاهرود - خبرگزاری مهر: وقف باعث پدیدار شدن بسیاری از عناصر کالبدی و چشم اندازهای جغرافیایی، در سرتاسر سرزمین های اسلامی شده است و می طلبد تا برای بهره گیری بهینه از منابع و توانمندی های این نهاد مردمی به عدالت اجتماعی رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، وقف به عنوان یک سیستم پویا و بازوی نیرومند، کارکردی مؤثر در ساماندهی امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، مذهبی و کالبدی جامعه برعهده گرفته است.

بهره گیری بهینه از منابع و توانمندی های این نهاد مردمی، که نشات گرفته از اعتقادهای دینی انسان است، می تواند منجر به رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه شود که نتیجه نهایی آن به یقین دستیابی به عدالت اجتماعی خواهد بود.

موقوفات، در هر زمان و مکانی، تقریبا همه نیازهای جامعه را پوشش می دهند؛ به صورتی که در هر زمانی، خلأ در بخشی از جامعه به وجود می آید، واقفان خیراندیش و آگاه در صدد پرکردن این خلأ، موقوفات جدید را ساماندهی می کنند. نهاد وقف علاوه بر آثار فرهنگی، مذهبی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی، آثار جغرافیایی مهمی را نیز همراه دارد.

واقفان باید به مسائل و مشکلات روز توجه داشته باشند

امام جمعه موقت سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر این موضوع که همه باید تلاش کنند تا اجاره‌ موقوفات به میزان واقعی خود برسد و واقفان برای روی آوردن به این سنت حسنه ترغیب شوند گفت: باید همه دستگاه‌های ذی‏ربط کمک کنند تا اجاره ‌بها و درآمد موقوفات به میزان واقعی خود برسد و از این اجحافی که به آن می‌شود، کاسته شود.

حجت‏الاسلام محمد باقر عبدوس با اشاره به اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند که موقوفات باید به‌صورت رایگان در اختیار آنان قرار گیرد افزود: سنت حسنه وقف به همه جنبه‌های انسانی و نیازها توجه کرده و در صورت اجرای صحیح می‌تواند بسیاری از نیازهای جامعه را کاهش دهد.

وی توجه به تربیت انسانی، مسائل قرآنی و مذهبی، ترغیب جوانان و نوجوانان برای حضور در مساجد و کاهش آسیب‌های اجتماعی را نیات مهم وقف‌های جدید خواند و خاطرنشان کرد: تقویت مسائل اعتقادی و اجتماعی با توجه به جنگ نرم دشمنان علیه جوانان میهن اسلامی، از ضروری‏ترین نیازهای امروز جامعه است که وقف می‌تواند برای رفع این نیاز مهم جامعه نیز گام‌های خوبی بردارد.

عملکرد و آثار وقف در جامعه عامل ترغیب واقفان

امام جمعه موقت سمنان با بیان این مطلب که عملکرد‌ها و آثار وقف در جامعه در ایجاد انگیزه واقفان، نقشی مهمی دارد تصریح کرد: عملکرد خوب و مناسب و نیز تبیین درست فرهنگ وقف می‌تواند خیران را به انجام وقف تشویق کند.

عبدوس طرح وقف مشارکتی را که در آن همه مردم و با هر درآمدی می‌توانند وقف کرده و خود را در این ثواب ماندگار شرک کنند ارزشمند معرفی کرد.

منشور وقف باید به مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل متحد معرفی شود

استاندار سمنان نیز با یادآوری این مطلب که اسلام به وسیله وقف، همه نیازهای انسان را مورد توجه قرار داده عنوان کرد: باید تلاش کرد تا این منشور کامل و جامع حقوق بشر، به جهانیان و مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد معرفی شود.

محمد وکیلی وقف را موضوع مهم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و اذعان داشت: فرهنگ وقف حتی به مسائل روحی و روانی انسان‌ها نیز توجه کرده و این نشان از پویایی و به‌روز بودن اسلام و فقه شیعه است.

وی به دست اندر کاران وقف توصیه کرد این سنت و نیاز جامعه را به درستی بشناسند و در راستای آن گام بردارند چرا که با شناخت این نیاز‌های جامعه و سوق دادن وقف‌های جدید به سمت و سوی آن، هدف والای سنت حسنه وقف اجرایی می‌شود.

وقف هایی که از موضوعیت روز خارج شده به روز شود

استاندار سمنان با اشاره به اینکه در صورت شناساندن وقف به جهانیان می‏توانیم حقوق بشر و انسان‏ها را بشناسانیم ابراز داشت: آثار و برکات وقف شامل حال عموم مردم می شود و وقف خاص هم می‏تواند به موضوع اجتماعی و نیازهای اجتماع برگردد و عموم مردم از آن منتفع شوند.

وکیلی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ وقف را در کشور ترویج کنیم و نسبت به آن حساسیت نشان دهیم اظهار داشت: وقتی می‏گوییم فقه شیعه پویاست، باید بعضی از وقف‏ها را که از موضوعیت روز خارج شده است، به‏روز کنیم.

اجرای طرح " قدم های آسمانی تا امام مهربانی" در استان سمنان

مدیر کل اوقاف سمنان نیز در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه امامزادگان و بقاع متبرکه سمنان میزبان آیین‏های سوگواری پیامبر اعظم (ص)، امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) هستند گفت: هم‏زمان با دومین روز از هفته وقف که با عنوان "وقف، سنت نبوی و سیره ائمه اطهار" نامگذاری شده، مراسم زیارت حضرت رسول (ص) و امام حسن مجتبی (ع) از راه دور، در هفت امامزاده و امکان مقدس استان سمنان برگزار شد.

حجت‏الاسلام عبدالله واحدی با یادآوری این مطلب که این مراسم در شهرستان سمنان، علاوه بر مسجد امام خمینی (ره)، در جوار مقدس امام‌زاده علی ابن جعفر (ع) نیز برگزار شد افزود: این زیارت در دو "امام‌ زاده علی‏اکبر" و نیز امام‌زادگان "اسماعیل و شمس‌الدین" گرمسار، امام‌زادگان "جعفر و محمد (ع)" دامغان، بقعه متبرکه امام‌زاده "محمد (ع)" دیزج شهرستان شاهرود و امام‌زاده "محمد (ع)" بسطام با حضور مردم عزادار برگزار شد.

وی همچنین از اجرای طرح "قدم‏های آسمانی تا امام مهربانی" در سمنان خبر داد و خاطر نشان کرد: این طرح در شش استان کشور از جمله استان سمنان برگزار می شود و تا کنون در راستای اجرای این طرح دو کاروان در استان مورد استقبال قرار گرفته اند.

رسانه در تشکیل قالب ذهنی مخاطب نقش کلیدی ایفا می کند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان یادآور شد: 20 پایگاه از ورودی تا خروجی استان سمنان نیز در راستای اجرای طرح "قدم‏های آسمانی تا امام مهربانی" پیش‌بینی شده و در مجموع، در شش استان زیر پوشش این طرح، 96 پایگاه برای استقبال از زائران حرم رضوی پیش‌بینی شده است که به زائران حرم رضوی خدمات ارائه می‌دهند.

واحدی تدارک بسته‌های فرهنگی، استفاده از روحانیان، خدمات رفاهی و پیش‌بینی نیازهای اولیه از اموری که در این طرح مورد توجه قرار گرفته معرفی و تصریح کرد: امروز می‌توان با قاطعیت و بدون اغماض بیان کرد که رسانه‌ها در بستن قالب ذهنی مخاطبان خود در موضوعات مختلف یکه‌ تاز میدان هستند و در این حوزه نقش مهم و اساسی ایفا می‌کنند و به همین خاطر، لازم است تا از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

وی تاکید کرد: رسانه‌های سنتی شامل خطابه، وضع‌ و منابع به همراه رسانه‌های مدرن و چند منظوره امروز از قبیل همه سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی و مکتوب و همچنین صدا و سیما باید در حوزه وقف به کار گرفته شوند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به اینکه تبلیغات در این بخش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری مطلوبی برای رسیدن به هدف به شمار می رود عنوان کرد: ‌ رسانه‌ها تا کنون نقش خود را در کشور به خوبی ایفا کرده و در تحولات مختلف دخیل بوده‌ و امروز نگاه‌ها در زمینه اوقاف و وقف نیز باید با همت آنها تغییر کند.

وقف از بهترین راه های رسیدن به خداست

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان نیز طی نشستی با تاکید بر اینکه وقف سنت حسنه‌ای است که آثار آن تا مدت‌ها برای آیندگان می‌ماند خاطر نشان کرد: وقف یکی از بهترین ‌راه‌های رسیدن به خداست و انسان از طریق وقف می‌تواند جلوه‌گر رحمانیت خداوند باشد.

حجت‏الاسلام سید سعید تقوی همچنین با اشاره به اینکه برای وقف نیاز به سرمایه‌های آن‌چنانی نیست و همه می‌توانند با هر وضعیت درآمدی به خانواده واقفان پیوسته و در تعالی جامعه نقش‌آفرین باشند تصریح کرد: اجرای طرح وقف مشارکتی این توانایی را می دهد که هر فرد می‌تواند به هر اندازه‌‌ای که توانائی مالی دارد در ثبت موقوفه‌ای جدید سهم داشته و از این طریق در این کار خیر شریک باشد.

وی انجام فعالیت‌های قرآنی، برگزاری محافل انس با قرآن، مسابقات قرآنی، مسابقات اذان و ابتهال، برقراری خیمه‌های معرفتی در جوار امامزادگان در مناسبت‌های مختلف و نیز فعالیت‌های فرهنگی را از جمله فعالیت‌های این اداره از ابتدای سالجاری تا کنون عنوان کرد و اذعان داشت: اجرای  طرح‌های آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، بصیرت عاشورایی، نشاط معنوی، اکمال دین نبوی و برگزاری برنامه‌های هفته وقف از دیگر اقدامات مهم این اداره بوده است.

..................................
گزارش از الهام صادقی

کد خبر 2205964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha