۱۲ دی ۱۳۹۲، ۸:۱۵

حاجیان زاده در گفتگو با مهر:

طرح "کانون مدرسه" در کشور اجرایی می شود

طرح "کانون مدرسه" در کشور اجرایی می شود

قزوین - خبرگزاری مهر: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: به منظور توسعه فعالیتهای کانون در سراسر کشور طرح"کانون مدرسه" با استفاده از فضای آموزشی و تجهیزات و امکانات مدارس از سال تحصیلی آینده اجرایی می شود.

علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در حاشیه شرکت در هفتمین سوگواره عاشورایی قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به سابقه طولانی که دارد  در سالیان گذشته توانسته با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری و توسعه کمی و کیفی ضمن اعتمادسازی خانواده ها به فرهنگ سازی کمک موثری کند.

فعالیت 870 مرکز کانون پرورش فکری در کشور

حاجیان زاده بیان کرد: در حال حاضر 870 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور دایر شده و فعالیت می کند که بخش عمده این مراکز ثابت است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور تصریح کرد: در حال حاضر 50 مرکز سیار کانون هم در کشور راه اندازی شده که در مناطق محروم و روستاها که امکانات ثابت وجود ندارد خدمات فرهنگی را به کودکان ارائه می کند.


عضویت 600 هزار نفر در کانون های سراسر کشور/ 5000 مربی

وی افزود: درحال حاضر بیش از 600 هزار نفر در سنین کودکی و نوجوانی در کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان عضو هستند و فعالیت می کنند که بیشتر فعالیت ها در حوزه کتاب و کتاب خوانی، قصه خوانی و دهها فعالیت دیگر است که زمینه بروز استعدادهای کودکان را در این مراکز فراهم کرده است.

حاجیان زاده تصریح کرد: دانش آموزان و کودکان سنین مختلف به اقتضای استعداد و علائق خود جذب فعالیتهای کانون می شوند و ما هم تلاش می کنیم تا فعالیتهای کانون برای کودکان جذاب و نشاط آور و با محتوای سازنده باشد تا بتوانیم به اهداف عالیه خود برسیم که همانا تربیت دینی نسل کودک و نوجوان است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآورشد: برای توسعه مراکز نیازمند بودجه و امکانات هستیم که زمان زیادی می خواهد اما مانند سالهای گذشته بتدریج برای توسعه این مراکز اقدام می کنیم بویژه توسعه مراکز سیار در اولویت قرار دارد زیرا تاثیرگذارتر است به این دلیل که در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها امکانات فرهنگی وجود ندارد و این واحدهای سیار می تواند مورد استفاده نوجوانان مناطق محروم قرار گیرد.

راه اندازی 200 واحد سیار در کشور

این مسئول بیان کرد: راه اندازی واحدهای سیار به دلیل تاثیر فراوانی که در برنامه ها دارد در اولویت کانون قرار گرفته است و در صددیم تعداد فعلی واحدهای سیار را از 50 واحد به 200  واحد افزایش دهیم.


وی افزود: اگر بتوانیم اعتبارات مورد نیاز را جذب کنیم قادر خواهیم بود از تاثیرگذاری فرهنگی این واحدها بخوبی استفاده کنیم.

اجرای طرح کانون مدرسه

حاجیان زاده گفت: به منظور توسعه کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به محدودیت های فعلی بهترین روش استفاده از فضاهای مدارس و امکانات آموزش و پرورش است که در صددیم برای توسعه فعالیت های کانون از این فضاها استفاده کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور یادآورشد: برای اجرای این طرح نیازمند فضاسازی مناسب در مدارس هستیم که باید امکانات مورد نیاز را تامین کرد و مربیان بیشتری هم باید آموزش ببینند تا بتوان علاوه بر کانون که مربیان محدودی دارد در مدارس هم فعالیت کنیم.

به گفته حاجیان زاده مقدمات طرح کانون مدرسه در دست اجراست که سعی می شود در سال تحصیلی آینده به صورت پایلوت آغاز شود.

فعالیت 5000 مربی/ معیشت مربیان تامین می شود

وی در خصوص وضعیت مربیان کانون هم اظهارداشت: در حال حاضر در مراکز کانون بیش از پنج هزار مربی فعالیت می کنند که بیشتر آنها تمام وقت هستند و در امور ادبی و فرهنگی خدمت می کنند.

حاجیان زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تغییر وضعیت مربیان قراردادی این کانون تصریح کرد: رسمی شدن مربیان نیازمند اعتبارات لازم است که من نمی توانم قول قطعی دهم که مربیان رسمی شوند اما برای تامین رفاه و معیشت آنها قول می دهم که بخش از نیازهایشان را تامین کنیم.

وی افزود: برای حمایت و پشتیبانی لازم از خدمات ارزشمند مربیان کانون و تامین معیشت آنها گروهی مامور شده اند تا با ساماندهی امور به وضعیت رفاهی و معیشت مربیان رسیدگی بیشتری شود که امیدواریم بزودی تغییر مثبتی در وضعیت همکاران ایجاد شود اما رسمی شدن نیازمند مجوز از مراجع ذیصلاح است که فعلا مقدور نیست اما تلاش خود را برای پیگیری موضوع انجام خوایم داد.

این مسئول در خصوص اعتبارات کانون هم گفت: اعتبارات سال آینده مقدار کمی افزایش یافته اما کافی نیست که در حال پیگیری هستیم تا اعتبار بیشتری جذب کنیم.

حاجیان زاده در خصوص نقش کانون در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب اظهارداشت: همین که بتوانیم فرهنگ ایرانی خودمان را به شکل جذاب ارائه کنیم گام ارزشمندی در این مسیر و مبارزه با جنگ نرم دشمن برداشته ایم چون فرهنگ ما بسیار عمیق و سالم و برگرفته از فرهنگ اسلامی است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجونان کشور گفت: لازم است برای نسل جوان جذابیت مناسبی را ایجاد کنیم که از طریق برنامه های هنری، نمایش، قصه گویی، نقاشی و داستان و امور ادبی تلاش می شود تا فرهنگ ایرانی جایگزین فرهنگ غربی شود.

گفتگو: زینب کلهر

کد خبر 2206369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha