۱۲ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۰۴

گزارش خبري/

مردم باب الرضا در سوگ شهادت ضامن آهو/ خراسان شمالي غرق در ماتم و عزا شد

مردم باب الرضا در سوگ شهادت ضامن آهو/ خراسان شمالي غرق در ماتم و عزا شد

بجنورد- خبرگزاري مهر: همزمان با سالگرد شهادت امام رضا(ع)، مردم خراسان شمالي، استان باب الرضا(ع) و گنجينه فرهنگ ها غرق در ماتم و عزا شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالي را استان باب الرضا(ع) و گنجينه فرهنگ ها مي دانند؛ باب الرضا از آن جهت كه دروازه ورودي به آستان مبارك امام هشتم شيعيان است و گنجينه فرهنگ ها است بدان خاطر كه رنگين كماني از فرهنگ ها و اقوام مختلف اعم از كرد و ترك و فارس و تركمن را در خود جاي داده است.

اگر چه مراسم هاي عزاداري اربعين امام حسين(ع) و دهه پاياني ماه صفر از روزهاي پيش آغاز شده، اما برگزاري مراسم شهادت امام رضا(ع) براي مردمي كه در جوار بارگاه امام هشتم زندگي مي كنند، رنگ و بوي ديگري دارد.

از حدود 10 روز پيش كه حركت كاروان هاي پياده حرم رضوي شروع شد، حدود هشت هزار نفر از مردم خراسان شمالي با پاي پياده و در قالب طرحي كه امسال"قدم هاي آسماني تا امام مهرباني" نام گرفته بود؛ راهي حرم مطهر امام رضا(ع) شدند.

از طرف ديگر حدود 14 هزار نفر ديگر از مردم خراسان شمالي نيز به صورت سواره خود را به مشهد مقدس رسانده اند، به گونه اي كه بر اساس آمار اداره كل تبليغات اسلامي خراسان شمالي در هفته اخير بيش از 22 هزار نفر از مردم خراسان شمالي در قالب 300 كاروان پياده و سواره عزاداري، براي حضور در مراسم هاي عزاداري دهه آخر ماه صفر، به مشهد مقدس سفر كرده اند.

بي گمان امروز مشهد مقدس شور و غوغاي ديگري دارد اما در خراسان شمالي هم آنهايي كه توفيق حضور در جوار حرم رضوي نيافته اند با حضور در مساجد و حسينيه ها، به عزاداري مي پردازند.

از چند روز پيش معابر و اماكن عمومي شهرهاي استان با پرچم هاي سياه عزا مزين و فضاي حزن و اندوه بر خراسان شمالي حاكم شده است.

مردم اين استان با حضور در مراسم هاي رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) در بيست و هشتم صفر، ديشب و امروز عزاداري هاي خود را در سالگرد شهادت امام رضا(ع) به اوج رسانده اند.

دسته هاي عزاداري در شهرها و روستاهاي مختلف استان به راه افتاده و مردم باب الرضا(ع)، گنجينه فرهنگ ها در سوگ شهادت ضامن آهو، زانوي غم در بغل گرفته اند.

امروز نيز دسته روي هيئت هاي مذهبي در بجنورد، مركز خراسان شمالي ادامه دارد و هيئت هاي بجنورد با حضور در آستان مبارك امامزاده سيدعباس بن موسي بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامي امام رضا(ع) خود را در غم شهادت برادر بزرگوار سلطان سيدعباس(ع) شريك مي دانند.

آيين شام غريبان ويژه امام رضا در بجنورد

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار مي كند: مردم استان همانند ساير مردم مسلمان و معتقد كشور در دهه پاياني ماه صفر، مراسم هاي عزاداري رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) و امام رضا(ع) را با شور و حرارت خاصي برگزار مي كنند.

حجت الاسلام بابامحمد ايزانلو مي افزايد: علاوه بر اعزام كاروان هاي پياده و سواره زائران حرم رضوي از استان خراسان شمالي به مشهد مقدس، حركت دسته جات سينه و زني و عزاداري استان در خيابان ها و معابر نيز از ديگر آيين هاي عزاداري سالگرد شهادت امام رضا(ع) در اين استان محسوب مي شود.

به گفته وي مراسم هاي عزاداري شهادت امام رضا(ع) در مساجد و حسينه هاي خراسان شمالي از ديشب آغاز شده و امروز نيز با حضور هيئت هاي عزاداري در جوار حرم امامزاده سيدعباس بن موسي بن جعفر(ع)، برادر گرامي امام رضا(ع) در بجنورد ادامه مي يابد.

حجت الاسلام ايزانلو عنوان مي كند: آيين هاي عزاداري شهادت هشتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت در بجنورد شامگاه پنج شنبه با برگزاري مراسم شام غريبان ويژه امام رضا(ع) در جوار حرم امامزاده سلطان سيدعباس به پايان مي رسد.

اعزام 300 روحاني در دهه پاياني ماه صفر

مديركل تبليغات اسلامي خراسان شمالي نيز در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد برنامه هاي اين اداره كل در دهه پاياني ماه صفر اظهار مي كند: امسال با هماهنگي اين اداره كل، همزمان با ايام رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام رضا(ع) و امام حسن مجتبي(ع)، بيش از 22 هزار نفر از مردم استان در قالب 300 كاروان پياده و سواره به حرم مطهر رضوي اعزام شدند.

حجت الاسلام زين العابدين روحاني نيا مي افزايد: علاوه بر اين براي برگزاري هر چه بهتر مراسم هاي عزاداري دهه پاياني ماه صفر در مساجد شهرها و روستاهاي خراسان شمالي، 300 روحاني اعزامي از حوزه هاي علميه قم و مشهد به همراه روحانيان بومي استان به مساجد اعزام شدند.

به گفته وي در شماري از مساجد شهرها و روستاهاي خراسان شمالي نيز روحاني مستقر وجود دارد و مراسم هاي اين دهه با همكاري آنها برگزار مي شود.

مديركل تبليغات اسلامي خراسان شمالي اظهار مي كند : اين استان بيش از هزار و 100 مسجد و افزون بر هزار و 50 هيئت مذهبي دارد كه غالب اين هيئت ها فصلي بوده و در ماه هاي محرم، صفر و رمضان و نيز در مناسبت هاي خاص اقدام به برگزاري مراسم مي كنند.

به گفته وي امسال و همزمان با شهادت امام رضا(ع) و امام حسن مجتبي(ع) و نيز رحلت حضرت محمد(ص)، از تعداد كل هيئت هاي موجود در خراسان شمالي، 400 هيئت به صورت پياده و سواره عازم مشهد مقدس شدند.

کد خبر 2206507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha