۱۲ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۵۲

میراث در 7 روز

خروج 58 اثر تاریخی از فهرست میراث ملی/ تخریب بنای 700 ساله دوره آل مظفر

خروج 58 اثر تاریخی از فهرست میراث ملی/ تخریب بنای 700 ساله دوره آل مظفر

اعلام جزئیات بودجه 93 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تخریب بنای 700 ساله دوره آل مظفر در شهر میبد یزد، احیای ارگ بم، اعلام راه اندازی مرکز مطالعات باستان شناسی خلیج فارس و خروج 58 اثر تاریخی از فهرست میراث ملی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران در آستانه آغاز تورهای گردشگری فصل زمستان و ماه ژانویه اعلام کرد: گردشگران مراقب قراردادهای خود با آژانس های مسافرتی باشند. مسافران باید در زمان قرارداد برای شرکت در تورهای گردشگری از تمام مفاد قرارداد آگاه شوند.

وی ادامه داد: برخی از دفاتر مسافرتی اعلام می کنند که اقامت رایگان در مراسم قرعه کشی به مسافران داده خواهد شد این در حالی است که آنها شرط خرید سهام دفتر خدمات مسافرتی را برای اقامت رایگان در نظر می گیرند.

خروج 58 اثر تاریخی از فهرست میراث ملی

برخلاف گفته تمم مسئولان وقت دولت دهم در سازمان میراث فرهنگی این هفته خبرگزاری مهر اعلام کرد که 58 اثر تاریخی در طول8 سال گذشته از فهرست میراث ملی خارج شده اند. این در حالی بوده است که سازمان میراث فرهنگی در برابر حکم دیوان عدالت اداری برای خروج این آثار سکوت می کرد. در فهرست 58 اثر تاریخی بسیاری از بناهای نفیس و ارزشمند وجود دارد مانند خانه پروین اعتصامی، نخستین کلانتری ایران و خانه دایی جان ناپلئون.

جزئیات بودجه میراث در سال 93

اردشیر اروجی کارشناس برنامه ریزی میراث فرهگی و گردشگری در این هفته جزئیات بودجه سازمان میراث فرهنگی را تحلیل و بررسی کرد و گفت: در سال 93 برای سازمان میراث فرهنگی 3 هزار و 753 میلیارد ریال بودجه پیش بینی شده که ستاد سازمان به همراه طرح های ملی بالغ بر 3 هزار و 433 میلیارد ریال پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بالغ بر 213 میلیارد ریال، مرکز مطالعات منطقه ای میراث ناملموس 6 میلیارد ریال، بودجه جاری برای شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی هم 100 میلیارد ریال بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است. در این میان بودجه صنایع دستی نسبت به گردشگری و میراث فرهنگی در مقایسه با سال های گذشته با رشد 19 درصدی مواجه بوده است.

تخریب بنای 700 ساله آل مظفر

مسئولان شهری شهد میبد در استان یزد به بهانه ساخت یک دارالقرآن بخشی از مجموعه تاریخی بابک را که متعلق به دوره آل مظفر بوده تخریب کردند. این تخریب در جریان جابجایی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد انجام شده است. درباره تخریب 6 دهنه مغازه بازار این مجموعه معاون فرماندار میبد اعلام کرده که این اثر تاریخی نیست در حالی که شماره ثبت این مجموعه در فهرست میراث ملی موجود است.

سالگرد زلزله بم

این هفته مصادف با دهمین سالگرد زلزله بم رئیس سازمان میراث فرهنگی به استان کرمان سفر کرد و از ارگ بم دیدن و در روز سالگرد زلزله بم در بهشت زهرای این شهر حضور پیدا کرد.

وی در این سفر اعلام کرد که بم در حال سوختن و ساختن است.

محمدعلی نجفی از راه اندازی انجمن علاقمندان به احیای ارگ بم خبر داد.

راه اندازی مرکز مطالعات باستانی شناسی خلیج فارس

رئیس پژوهشکده باستان شناسی هم در این هفته از راه اندازی مرکز مطالعات باستان شناسی خلیج فارس خبر داد و گفت: از سال ها پیش در نظر داشتیم روی موضوع میراث حاشیه خلیج فارس و کرانه های آن کار کنیم، همچنین قسمتی از کارهای راه اندازی این مرکز تا کنون انجام شده است که اگر اعتبارات لازم در این خصوص اختصاص یابد این مرکز را هرچه زودتر راه اندازی خواهیم کرد.

کد خبر 2206543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha